Czy Polska jest innowacyjna? [Ranking]

Czy Polska jest innowacyjna? [Ranking]

Brief.pl / Wiedza

Agencja badawcza Bloomberg opublikowała coroczny ranking 50. najbardziej innowacyjnych państw świata. Gdzie w tym zestawieniu znajduje się Polska? Jakie są nasze mocne strony, a co moglibyśmy poprawić? Warto przyjrzeć się temu nieco bliżej…

-

Bloomberg co roku publikuje zestawienie 50. najbardziej innowacyjnych państw świata, przyglądając się ich funkcjonowaniu na sześciu niezależnych wymiarach – działalności badawczo–rozwojowej, produkcji, obecności firm hi-tech, poziomu edukacji, personelu badawczego oraz liczby zgłaszanych patentów. W tym roku na pierwszym miejscu rankingu znalazła się Korea Południowa, „wygrywając” w trzech z sześciu ocenianych kategorii. Zaraz za nią uplasowała się Japonia, zaś ostatnie miejsce na podium zajęły Niemcy. Zestawienie zamykają Argentyna, RPA i Maroko – co może być zaskakujące, zważywszy na fakt, że i w Argentynie, i w RPA mówi się o dynamicznie rozwijającym się ekosystemie startupów.

Jak w rankingu Bloomberga prezentuje się Polska?

 

Nasz kraj zajął 23. miejsce w zestawieniu, co, zważywszy na fakt, że brano w nim pod uwagę 50. najbardziej innowacyjnych państw świata, nie jest złym wynikiem. Zamiast jednak cieszyć się z obecnej sytuacji, dobrze jest przyjrzeć się naszym mocnym i słabym stronom, by zorientować się, co należałoby poprawić, a co może być naszym atutem w dalszych działaniach.

Obszary do poprawy

 

Wśród słabości niewątpliwie należałoby wymienić intensywność działań B+R – w tej kategorii zajęliśmy bowiem 36. miejsce. Równie kiepsko wypadamy, kiedy mowa o zespołach badawczych – czy mówiąc prościej, gdy patrzymy na liczbę specjalistów pracujących w sektorze B+R w Polsce. Wydaje się, że ten brak popularności działań badawczo-rozwojowych jest naszą pięta achillesową, co z resztą nie jest zaskakujące, jeśli weźmiemy pod uwagę stan współpracy nauki i biznesu w naszym kraju.

Z czego możemy być dumni?

 

Wśród naszych zalet wymienić można m.in. obecność firm hi-tech – pod tym względem uplasowaliśmy się na 13. miejscu w rankingu. Dosyć wysokie miejsce zajmujemy również w kategorii „liczba zgłaszanych patentów” – co, przy mało zadawalającej dynamice działań B+R, może być zaskoczeniem. Nie jest też źle, gdy spojrzymy na poziom edukacji – Polska uplasowała się na tym wymiarze na 23. miejscu – jednak na pewno i w tym zakresie jest jeszcze wiele do zrobienia.

Wydaje się jednak, że jeśli chcemy zwiększyć poziom innowacyjności w Polsce, powinniśmy przyglądać się działaniom lepszych od nas, duży nacisk kładąc na obserwowanie Korei Południowej. Warto też zapoznać się z pełnym rankingiem.

Zobacz inne polecane artykuły

Oddaj pracownikom władzę

Magazyn / Inspiracje

Oddaj pracownikom władzę
Oddaj pracownikom władzę

Czy można prowadzić firmę, nie podejmując żadnej decyzji? Czy dobrym pomysłem jest ujawnienie wysokości pensji wszystkich pracowników, a co więcej, danie im możliwości samodzielnego przyznawania sobie wynagrodzenia? Czy firma bez siedziby głównej i biura ma szansę przetrwać na rynku? Chociaż może się wydawać, że każdy prezes na powyższe pytania bez zastanowienia odpowiedziałby przecząco, przykłady takich firm, jak Semco czy Xtech.pl, pokazują, że byłyby to odpowiedzi nieuzasadnione.

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

Brief.pl / Aktualności

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube
YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

YouTube ogłasza listę reklam, które w 2016 r. zdobyły największą popularność wśród użytkowników z Polski, jak i całej Europy. 10 filmów tylko z polskiego zestawienia zanotowało ponad 100 lat łącznego czasu oglądania. Niekwestionowanym zwycięzcą rodzimego rankingu jest Allegro - zajęło wszystkie trzy miejsca na podium z wideo: Czego szukasz w Święta? | English for beginners, które znalazło się również w europejskim podsumowaniu, Legendy Polskie. Film TWARDOWSKY 2.0. Allegro oraz Legendy Polskie. Film Operacja Bazyliszek. Allegro. Na listę trafiła także kolejna część sagi o polskich legendach, czyli Legendy Polskie. Film Jaga. Allegro, plasując się na piątej pozycji.