Czy Polska jest innowacyjna? [Ranking]

Czy Polska jest innowacyjna? [Ranking]

Brief.pl / Wiedza

Agencja badawcza Bloomberg opublikowała coroczny ranking 50. najbardziej innowacyjnych państw świata. Gdzie w tym zestawieniu znajduje się Polska? Jakie są nasze mocne strony, a co moglibyśmy poprawić? Warto przyjrzeć się temu nieco bliżej…

-

Bloomberg co roku publikuje zestawienie 50. najbardziej innowacyjnych państw świata, przyglądając się ich funkcjonowaniu na sześciu niezależnych wymiarach – działalności badawczo–rozwojowej, produkcji, obecności firm hi-tech, poziomu edukacji, personelu badawczego oraz liczby zgłaszanych patentów. W tym roku na pierwszym miejscu rankingu znalazła się Korea Południowa, „wygrywając” w trzech z sześciu ocenianych kategorii. Zaraz za nią uplasowała się Japonia, zaś ostatnie miejsce na podium zajęły Niemcy. Zestawienie zamykają Argentyna, RPA i Maroko – co może być zaskakujące, zważywszy na fakt, że i w Argentynie, i w RPA mówi się o dynamicznie rozwijającym się ekosystemie startupów.

Jak w rankingu Bloomberga prezentuje się Polska?

 

Nasz kraj zajął 23. miejsce w zestawieniu, co, zważywszy na fakt, że brano w nim pod uwagę 50. najbardziej innowacyjnych państw świata, nie jest złym wynikiem. Zamiast jednak cieszyć się z obecnej sytuacji, dobrze jest przyjrzeć się naszym mocnym i słabym stronom, by zorientować się, co należałoby poprawić, a co może być naszym atutem w dalszych działaniach.

Obszary do poprawy

 

Wśród słabości niewątpliwie należałoby wymienić intensywność działań B+R – w tej kategorii zajęliśmy bowiem 36. miejsce. Równie kiepsko wypadamy, kiedy mowa o zespołach badawczych – czy mówiąc prościej, gdy patrzymy na liczbę specjalistów pracujących w sektorze B+R w Polsce. Wydaje się, że ten brak popularności działań badawczo-rozwojowych jest naszą pięta achillesową, co z resztą nie jest zaskakujące, jeśli weźmiemy pod uwagę stan współpracy nauki i biznesu w naszym kraju.

Z czego możemy być dumni?

 

Wśród naszych zalet wymienić można m.in. obecność firm hi-tech – pod tym względem uplasowaliśmy się na 13. miejscu w rankingu. Dosyć wysokie miejsce zajmujemy również w kategorii „liczba zgłaszanych patentów” – co, przy mało zadawalającej dynamice działań B+R, może być zaskoczeniem. Nie jest też źle, gdy spojrzymy na poziom edukacji – Polska uplasowała się na tym wymiarze na 23. miejscu – jednak na pewno i w tym zakresie jest jeszcze wiele do zrobienia.

Wydaje się jednak, że jeśli chcemy zwiększyć poziom innowacyjności w Polsce, powinniśmy przyglądać się działaniom lepszych od nas, duży nacisk kładąc na obserwowanie Korei Południowej. Warto też zapoznać się z pełnym rankingiem.

Zobacz inne polecane artykuły

Rekordowe wyjście inwestycyjne Venture Capital. Synerise zainwestuje 20 mln zł w rozwój sztucznej inteligencji i autonomicznego marketing

Brief.pl / Aktualności

Rekordowe wyjście inwestycyjne Venture Capital. Synerise zainwestuje 20 mln zł w rozwój sztucznej inteligencji i autonomicznego marketing
Rekordowe wyjście inwestycyjne Venture Capital. Synerise zainwestuje 20 mln zł w rozwój sztucznej inteligencji i autonomicznego marketing

Krakowska spółka po raz drugi w ciągu ostatniego roku z sukcesem zakończyła prywatną emisję akcji. W drodze transakcji o wartości 45 mln zł Synerise uzyskał dostęp do kapitału, którego sporą część przeznaczy na badania i rozwój. 29-krotną stopę zwrotu uzyskał Satus Venture, który za kwotę 25 mln zł sprzedał część swoich akcji w spółce.

Perfekcyjna egzekucja podstawą innowacji. Rozmowa z Kacprem Winiarczykiem, general managerem Ubera w Polsce

Brief.pl / Ludzie

Perfekcyjna egzekucja podstawą innowacji. Rozmowa z Kacprem Winiarczykiem, general managerem Ubera w Polsce
Perfekcyjna egzekucja podstawą innowacji. Rozmowa z Kacprem Winiarczykiem, general managerem Ubera w Polsce

Po 3 latach od momentu wejścia na polski rynek Uberowi udało się zgromadzić ponad milion zadowolonych użytkowników. Jak się okazuje, z aplikacji w Polsce najchętniej korzysta pokolenie millenialsów. Teraz firma zdecydowała się umocnić swój marketing - tak, by z aplikacją dotrzeć do szerszego grona odbiorców, w różnym wieku. O nowej strategii marketingowej, zjawisku uberyzacji i premierach kolejnych usług Ubera rozmawiamy z Kacprem Winiarczykiem, general managerem Ubera w Polsce.