Co przyniesie rok 2016 w dziedzinie technologii? [Raport]

Co przyniesie rok 2016 w dziedzinie technologii? [Raport]

Brief.pl / Wiedza

Jak będzie wyglądał rozwój technologii w ciągu najbliższych 12-18 miesięcy? Czy nastąpi przełom w sektorze „myślących” komputerów? W jaki sposób będziemy korzystać ze smartfonów? Odpowiedzi na te i inne pytania dostarcza raport „Global TMT Predictions”, przygotowany przez firmę doradczą Deloitte.

-

Temat sztucznej inteligencji od dawna porusza serca i umysły naukowców oraz przedsiębiorców na całym świecie. Są tacy, którzy uważają, że stoimy w obliczu przełomu i wkrótce będziemy obcowali z samodzielnie myślącymi maszynami. Są też i tacy, którzy sprzeciwiają się tej wizji, uznając, że urządzenia technologiczne nigdy nie zbliżą się do poziomu funkcjonowania umysłowego człowieka. Niezależnie od tego, po której stronie się opowiemy, nie możemy zaprzeczyć, że coraz więcej firm wykorzystuje w swoich działaniach tzw. techniki kongnitywne, czyli poznawcze, takie, jak rozpoznawanie obrazu, techniki przetwarzania języka naturalnego albo techniki uczące się, pozwalające na wnioskowanie i planowanie.

Z raportu „Global TMT Predictions”, przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte, wynika, że aż 80. spośród 100. wiodących producentów oprogramowania dla biznesu postawi w nadchodzącym roku na wspomniane techniki kognitywne. To o jedną czwartą więcej, niż w 2015 roku. Zgodnie z przewidywaniami Deloitte, taki obrót spraw może przyczynić się do dynamicznego rozwoju dziedziny nazywanej Internetem Rzeczy (IoT), a także w przyszłości całkowicie odmienić oblicze znanych technik komputerowych. Eksperci z firmy doradczej podkreślają, że chociaż początkowo techniki poznawcze mogą cieszyć się mniejszym zainteresowaniem, w dłuższej perspektywie zyskają one na znaczeniu.

Jak korzystamy ze smartfonów?

 

Jak pokazują dane analizowane przez Deloitte, zmienia się też sposób, w jaki korzystamy ze smartfonów. Z raportu wynika, że na rynkach rozwiniętych w 2016 roku już około 26 proc. użytkowników smartfonów będzie wykorzystywało wyłącznie transmisję danych, nie wykonując tradycyjnych połączeń telefonicznych – czyli ponad jedna czwarta użytkowników smartfonów zyska miano „data exclusive”. Nie oznacza to jednak, że zrezygnują oni z komunikacji. Tradycyjne rozmowy zastąpione zostaną wiadomościami (w tym SMS), przy jednoczesnym wykorzystaniu usług umożliwiających transmisję głosu i obrazu przez internet.

Choć nikogo to nie zaskoczy, warto również dodać, że użytkownicy smartfonów masowo dzielą się swoimi przeżyciami i wspomnieniami w internecie. Według przewidywań Deloitte w tym roku w sieci zamieszczonych zostanie 2,5 biliona zdjęć, czyli o 15 proc. więcej w stosunku do ubiegłego roku. Ponad 90 proc. tych zdjęć będzie zrobionych smartfonami, a pozostałe 10 proc. lustrzankami cyfrowymi, aparatami kompaktowymi, tabletami i laptopami. Warto zaznaczyć, że mowa jedynie o nowo zrobionych fotografiach. Szacunki Deloitte nie uwzględniają bilionów zdjęć przechowywanych w pamięci tych urządzeń.

Co ciekawe, o ile pokolenie Y to pokolenie użytkowników smartfonów, o tyle jego najmłodsi przedstawiciele (w wieku od 18 do 24 lat) będą w 2016 najprawdopodobniej grupą najbardziej skłonną do używania komputerów ze wszystkich grup wiekowych. W ub. roku średnio 85 proc. najmłodszych przedstawicieli pokolenia Y w 13 rozwiniętych krajach na całym świecie posiadało dostęp do laptopa. Dane te sugerują, że osoby w przedziale wieku od 18 do 24 lat postrzegają smartfony i komputery jako urządzenia wzajemnie się uzupełniające, a nie zastępujące, co po części może wynikać ze spadku cen laptopów (na rynku dostępnych jest wiele laptopów poniżej 500 dolarów).

Mobile is the king

 

W minionym roku wiele mówiło się od urządzeniach typu AdBlock oraz stratach finansowych związanych ze wzrostem ich popularności. Jednak jak wynika z raportu, do końca 2016 roku z filtrów blokujących reklamy skorzysta zaledwie 0,3 proc. wszystkich użytkowników urządzeń mobilnych. W związku z tym Deloitte szacuje, że straty finansowe związane z niewyświetlaniem tej grupie reklam, wyniosą mniej niż 100 mln dolarów (0,1 proc.).

Dla przedsiębiorców myślących o sprzedaży internetowej interesujący może być również fakt, że zgodnie z przewidywaniami firmy Deloitte, liczba osób płacących za produkty i usługi w e-commerce przy użyciu urządzeń mobilnych (smartfonów i tabletów) prawdopodobnie sięgnie w 2016 roku 50 mln stałych użytkowników (wzrost o 150 proc. r/r). Do tej pory mobilne strony sprzedawców notowały niewielką liczbę transakcji z powodu skomplikowanych systemów płatności. Styczniowy temat numeru magazynu „Brief” będzie poświęcony właśnie tematyce m–commerce – już dziś zapraszamy do zapoznania się z materiałami!

Pobierz pełen raport "Global TMT Predictions"

::

Fot. Fotolia.com/apinan

Zobacz inne polecane artykuły

GRA O SUKCES / GRA O BIZNES. Transmisja LIVE z wydarzenia dostępna również na Facebooku!

Brief.pl / Aktualności

GRA O SUKCES / GRA O BIZNES. Transmisja LIVE z wydarzenia dostępna również na Facebooku!
GRA O SUKCES / GRA O BIZNES. Transmisja LIVE z wydarzenia dostępna również na Facebooku!

Już w ten czwartek o godzinie 14.30 na Facebooku Business in Brief rusza transmisja live z wyjątkowego wydarzenia, jakie przygotowaliśmy dla Was wspólnie z partnerami. Jeśli spodziewacie się nudnych prezentacji, przydługich paneli, straconego czasu... pozwólcie, że Was zaskoczymy.

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Brief.pl / Aktualności

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster
YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Z każdym rokiem rośnie rola treści wideo, co przekłada się na wzrost popularności YouTuberów. Potencjał ten dostrzegają firmy, stawiając na współpracę z Vlogerami. Których z nich ma największy potencjał reklamowy? W analizie przygotowanej przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” podsumowano obecność medialną 100 najpopularniejszych pod względem liczby subskrybentów polskich YouTuberów. Raport dotyczy 2016 roku.

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Brief.pl / Aktualności

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości
5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Długie, mroźne miesiące zimy dają się nam we znaki, rozbudzając tym samym pragnienie zmiany, zieleni i kolorów. Tak też powinny wyglądać newslettery – świeżo i słonecznie. Marketerzy, jako ci, którzy zawsze podążają nie tylko za panującymi w branży trendami, ale także za potrzebami odbiorców, powinni włączyć do komunikacji te elementy, których odbiorcy w tym okresie szczególnie łakną.