wp - grudzien 2016

Działania marketingowe w NGO

Działania marketingowe w NGO

Brief.pl / Inspiracje

W Polsce zarejestrowanych jest 117 tysięcy organizacji pozarządowych, jednak aktywnie działa około 80 tys. Aż 66 proc. Polaków deklaruje, że wspiera finansowo lub rzeczowo NGO. W jaki sposób stowarzyszenia i fundacje zdobywają uwagę i zaufanie potencjalnych darczyńców? Z jakich narzędzi marketingowych korzystają? Na nasze pytania odpowiada Marek Włodarczyk, country manager w firmie optivo GmbH, która współpracuje z WWF, jedną z największych na świecie organizacji ochrony przyrody.

-

Czym różnią się działania marketingowe organizacji non-profit i firm komercyjnych?

Z założenia, organizacje non-profit nie skupiają się na zwiększeniu sprzedaży usług, produktów itp. Warunkuje to więc charakter podejmowanych przez nie działań, natomiast wykorzystywane narzędzia są zasadniczo takie same, jak w przypadku komercyjnych przedsiębiorstw. Klasycznie rozumiane kampanie reklamowe, identyfikacja grupy docelowej, pozycjonowanie czy media społecznościowe są dziś powszechnie wykorzystywanymi narzędziami przez obie te grupy. Często dochodzi także do współpracy komercyjnych przedsiębiorstw z organizacjami non-profit. Wówczas narzędzia marketingowe obu podmiotów przenikają się ze sobą, przyczyniając się do osiągnięcia wspólnie zamierzonych celów.

Kampanie organizacji non-profit, takich jak np. fundacje, mogą natomiast odróżniać się od działań komercyjnych marek tym, że często są znacznie bardziej rozłożone w czasie. O ile biznesowym działaniom marketingowym przyświeca zazwyczaj jeden, długofalowy cel, poszczególne akcje nastawione są często na szybko zauważalne rezultaty.

Warto również dodać, że organizacje pozarządowe dysponują zazwyczaj mniejszymi środkami – również na kampanie marketingowe. Z jednej strony oznaczać to może mniejszą skalę lub mniej spersonalizowane dotarcie, z drugiej jednak – wydaje się tłumaczyć popularność rozwiązań, które zapewniają możliwe najlepszy stosunek rezultatów do ceny.

 

Jak dziś wyglądaja sektor NGO w kontekście działań marketingowych?

Marketing internetowy organizacji pozarządowych to niezwykle interesujący – i co ciekawe – relatywnie słabo zbadany temat. Większość danych z tego obszaru pochodzi sprzed co najmniej 3-4 lat, aczkolwiek dają one pewien pogląd na to, jak ma się marketing w NGO.

Jeśli spojrzymy na nasz rodzimy rynek – organizacje non-profit z pewnością śledzą zmiany na rynku reklamy i usług internetowych i korzystają z nowoczesnych kanałów komunikacji – także w Polsce. Kiedy kilka lat temu Fundacja Rozwoju Gmin Polskich zbadała wykorzystanie marketingu internetowego w organizacjach pozarządowych, i wtedy już 73 proc. przyznało, że do sponsorów i darczyńców dociera przez internet. Ponadto, aż 63 proc. ankietowanych zadeklarowało chęć poszerzenia wiedzy dotyczącej marketingu w internecie poprzez uczestnictwo w szkoleniach.

Jeśli chodzi o konkretne narzędzia, warto spojrzeć na chwilę za ocean. Zgodnie z sondażem z 2012 roku, przeprowadzonym wśród amerykańskich organizacji non-profit, 86 proc. ankietowanych przyznało, że e-mail marketing okazał się najskuteczniejszym działaniem marketingowym dla ich organizacji. Na dalszych miejscach, z wynikiem powyżej 50 proc., znalazły się kolejno takie narzędzia, jak strona internetowa, bezpośrednie interakcje, eventy i media społecznościowe.

 

Które narzędzia marketingowe są najpopularniejsze wśród organizacji non-profit w Polsce?

O ile organizacje pozarządowe nie odeszły od swych tradycyjnych sposobów pozyskiwania wsparcia i zwolenników (jak np. fundraiserzy), coraz więcej podmiotów docenia internetowe narzędzia marketingowe. Jednym z nich jest z pewnością wspomniany już e-mail marketing. Przy stosunkowo niskich kosztach, za pomocą newsletterów można dotrzeć z komunikatem do bardzo konkretnej grupy odbiorców. Dodatkowo, wiadomości są wysoce spersonalizowane, co dodatkowo przyczynia się do budowania długotrwałej relacji odbiorcy ze stowarzyszeniem czy fundacją i jej celami.

Ważnym elementem działalności organizacji pozarządowej powinna być także funkcjonalna, atrakcyjna i często aktualizowana strona internetowa. Powszechnie używanym przez NGO narzędziem marketingowym, podobnie jak w przypadku firm komercyjnych, jest zatem pozycjonowanie strony, w celu zwiększenia jej popularności. Należy dodatkowo zadbać o to, by strona była zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych, jako że coraz częściej to właśnie za pośrednictwem smartfonów i tabletów korzystamy z Internetu.

Powszechnie wykorzystywane są także media społecznościowe, które poza stroną internetową są często podstawowym kanałem komunikacji organizacji pozarządowych z odbiorcami. Social Media umożliwiają bezpośredni kontakt, tworzą społeczność skupioną wokół organizacji oraz umożliwiają wymianę myśli w czasie rzeczywistym, zwiększając tym samym zaangażowanie odbiorców.

::

Foto: Fotolia

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.