Organic Marketing – moda czy konieczność?

Organic Marketing – moda czy konieczność?

Brief.pl / Wiedza

Organic Marketing śmiało wkracza w świat komunikacji mediowej. Czym jest, w jaki sposób go wykorzystać oraz jaka jest jego przyszłość. Na pytania odpowiada Małgorzata Węgierek, CEO Havas Media Group.

-

Czym jest Organic Marketing?

Organic Marketing powstał jako odpowiedź na zmieniające się coraz szybciej realia rynkowe. Codziennie, jako konsumenci, jesteśmy obciążani ogromem informacji. Kalkuluje się, że w 2016 roku ilość tworzonych treści sięgnie 14 zetabajtów rocznie, a tempo ich przetwarzania będzie dwucyfrowe – wszystko dzieje się tu i teraz. Konsument podłączony do sieci, sam staje się medium, które tworzy treści i przekazuje je dalej. To on staje się bohaterem komunikacji. Dziś marka w komunikacji z odbiorcą musi pokazać, że rozumie konsumenta w codziennym życiu. Musi walczyć z tą ilością treści i utrzymać jego uwagę, która może być utrzymana jedynie przez 8 sekund. Zatem również marketing musi zmienić reguły gry, musi zaprosić konsumenta do współpracy i zainteresować go na tyle, żeby komunikat marketingowy był przekazywany organicznie w ramach sieci.

 

A w jaki sposób wykorzystywać Organic Marketing, czyli jak sprawić, aby nasi odbiorcy chcieli się dzielić treścią, którą wypuszczamy w świat?

Na skuteczność Organic Marketingu wpływ mają dwa kluczowe aspekty: wykorzystanie danych w taki sposób, aby dostarczać konsumentowi jak najbardziej dopasowany do jego potrzeb, wręcz spersonalizowany przekaz. Z drugiej strony kluczowa jest jakość przekazu, która nie tylko powinna być angażująca, ale również powinna oferować konkretne korzyści.

Mówiąc o danych - kiedyś mieliśmy cookie, teraz możemy pójść krok dalej. Mamy większą wiedzę na temat konsumenta – nawet tak szczegółową jak to kiedy chodzi spać, dzięki czemu możemy bardzo szybko reagować na jego potrzeby i zaproponować mu na przykład leki na bezsenność.

Dodatkowo konsumenci często prezentują różne osobowości na poszczególnych kanałach społecznościowych, a dzięki takiemu narzędziu jak Meta DSP – który umożliwia łączenie platform, na których pojawia się użytkownik, na podstawie jego ID – jesteśmy w stanie postrzegać go jako jednego klienta, do którego wysyłamy spersonalizowany komunikat. Podobnie dzieje się w przypadku korzystania z Consumer Journey, który opiera się na ścieżce konwersji łączącej dane, dzięki czemu możemy w odpowiednim momencie zakupowym klienta dotrzeć do niego w odpowiednim kanale czy otoczeniu.

Jeśli jednak chcemy wyróżnić się w natłoku komunikatów tworzonych przez innych konsumentów, musimy doskonale znać potrzeby odbiorcy. Do tego służy na badanie Meaningful Brands, które między innymi analizuje najbardziej oczekiwane w kilkudziesięciu kategoriach produktowych korzyści dzięki czemu jesteśmy w stanie skuteczniej budować przywiązanie do marki.

 

Kiedyś w komunikacji z klientem najważniejsza była marka, dziś jest to człowiek. Proszę powiedzieć, jaka jest rola influencerów w Organic Marketingu?

Influencer w komunikacji nie jest nowym zjawiskiem, ponieważ liderzy opinii funkcjonują już od dawna. Chodzi o media społecznościowe, które dają dużo większy zasięg i przez to efekt działań influencerów jest znaczący i stanowi bardzo ważny element komunikacji. Wiedząc, że 30 proc. Millenialsów nie ogląda telewizji, a 90 proc. z tych, którzy nadal to robią pomija reklamy – rola osobowości, która jest aktywna w mediach społecznościowych bardzo rośnie. Z badań konsumentów wynika, że większość badanych deklaruje zaufanie do rekomendacji i „word of mouth” - 90 proc. klientów opiera swoje decyzje zakupowe właśnie o takie rekomendacje.

W Polsce nie ma jeszcze zbyt wielu przykładów takich działań influencerów, ale pojawiają się. Jednym z nich jest akcja Cafe Prima – paczki wdzięczności, która dostała zresztą Brązowego Lwa w Cannes. Tutaj kompozycja mediów była przygotowana właśnie w oparciu o zasady Organic Marketingu. Charakteryzowała się dużym zaangażowaniem i wywołaniem emocji u konsumenta, który sam w rezultacie nakręcał spiralę kampanii.

 

Jaka jest przyszłość Organic Marketingu?

Organic Marketing będzie się tylko rozwijał – to nie jest rozwiązanie na ten rok, to jest rozwiązanie i podejście na najbliższą przyszłość. Oczywiście nie jesteśmy w stanie wszystkiego przewidzieć, natomiast należy się spodziewać, że tych treści będzie więcej i ta szybkość będzie jeszcze większa, a kanałów będzie przybywać. Według mnie korzystanie z narzędzi marketingu organicznego to nie moda, tylko potrzeba.

::

Przeczytaj dlaczego organic marketing zyskuje na znaczeniu?

::

Zdjęcie: Fotolia, Autor: ahmety34

Zobacz inne polecane artykuły

Perfekcyjna egzekucja podstawą innowacji. Rozmowa z Kacprem Winiarczykiem, general managerem Ubera w Polsce

Brief.pl / Ludzie

Perfekcyjna egzekucja podstawą innowacji. Rozmowa z Kacprem Winiarczykiem, general managerem Ubera w Polsce
Perfekcyjna egzekucja podstawą innowacji. Rozmowa z Kacprem Winiarczykiem, general managerem Ubera w Polsce

Po 3 latach od momentu wejścia na polski rynek Uberowi udało się zgromadzić ponad milion zadowolonych użytkowników. Jak się okazuje, z aplikacji w Polsce najchętniej korzysta pokolenie millenialsów. Teraz firma zdecydowała się umocnić swój marketing - tak, by z aplikacją dotrzeć do szerszego grona odbiorców, w różnym wieku. O nowej strategii marketingowej, zjawisku uberyzacji i premierach kolejnych usług Ubera rozmawiamy z Kacprem Winiarczykiem, general managerem Ubera w Polsce.

Cannes breaking news: Polak ponownie na czele europejskich struktur IAA

Brief.pl / Aktualności

Cannes breaking news: Polak ponownie na czele europejskich struktur IAA
Cannes breaking news: Polak ponownie na czele europejskich struktur IAA

Paweł Kowalewski, pełniący stanowisko Global Vice President objął dodatkowo stanowisko VP Area Director Europe. Paweł jest jedynym Polakiem w globalnych strukturach IAA i w dalszym ciągu odpowiadać będzie za rozwój stowarzyszenia na świecie. Nowe obowiązki objął w niedzielę podczas IAA Executive Committee Meeting w Cannes.