8 powodów, dla których Twoi pracownicy Cię nie lubią

8 powodów, dla których Twoi pracownicy Cię nie lubią

Brief.pl / Inspiracje

Dlaczego Twoi pracownicy sprawiają wrażenie zdemotywowanych? Co sprawia, że ludzie, z którymi kiedyś dobrze się dogadywałeś, dzisiaj zdają się unikać z Tobą kontaktu? Czy problemy z komunikacją i produktywnością w Twojej firmie wynikają z opieszałości zatrudnionych przez Ciebie osób, czy może to Twoje zachowania sprawiają, że Twoi pracownicy nie są zaangażowani? Prezentujemy 8 powodów, które mogą sprawić, że zatrudnione przez Ciebie osoby czują niechęć.

-

"Największym kapitałem każdej firmy są pracujący w niej ludzie”. To stwierdzenie powtarzane jest tak często, że zaczyna być traktowane jak wyświechtany, niewiele znaczący frazes. A szkoda, bo choć to banalne, pracodawcy w firmach często o tym zapominają, na pierwszym planie stawiając przysłowiowe tabele w excelu, mówiące o kwartalnych zarobkach. I chociaż nie ma wątpliwości, że głównym celem istnienia firmy jest przynoszenie zysków, równie oczywistym powinno być, że bez dobrego zespołu trudno jest osiągnąć „wielkie rzeczy”. Nie od dziś wiadomo jednak, że nawet najlepsi pracownicy potrzebują lidera, którzy wskaże im drogę i pomoże określić sposób postępowania. Tymczasem, badania wskazują, że swojemu szefowi ufa ok. 1/4 pracowników. Co więc sprawia, że zatrudnione przez nich osoby czują niechęć? I, co za tym idzie, jakich zachowań należy unikać, jeśli chce się stworzyć dobre warunki pracy?

Brak szczerości i konstruktywnej krytyki

 

Dobre relacje zbudowane są na zaufaniu. Obustronnym. Menedżer powinien ufać swoim pracownikom, że wykonają swoje obowiązki, jednak zobowiązany jest także informować ich o problemach związanych z ich pracą. Jeśli więc jakieś zachowanie zatrudnionej przez nas osoby nam nie odpowiada, zauważamy popełniane przez nią błędy czy zwyczajnie nie potrafimy znaleźć wspólnego języka – porozmawiajmy z nią o tym na osobności. Udawanie, że wszystko jest dobrze może mieć złe skutki nie tylko dla funkcjonowania firmy, ale także dla naszej relacji z zespołem. Pamiętajmy jednak o tym, by nie omawiać problemów, jakich nastręcza nam jedna osoba, z jej kolegami i koleżankami z biura. Możemy być bowiem pewni, że wieść o tym, iż „plotkujemy o podwładnych” bardzo szybko rozniesie się po firmie, czego skutkiem prawdopodobnie będzie utrata zaufania naszych pracowników wobec nas.

Brak uznania

 

Pozytywna informacja zwrotna to coś równie kluczowego, co konstruktywna krytyka. I nie chodzi nawet o to, że wszyscy lubimy być chwaleni za naszą pracę. Słowa uznania są bowiem sposobem na to, by przekonać się, czy nasza praca była przydatna i czy w przyszłości powinniśmy postępować podobnie. Udzielając pozytywnej informacji zwrotnej należy jednak uważać na to, by nie popaść w patetyczny ton oraz przesadę – zbyt częste bądź nieszczere chwalenie skutkuje tym, że po jakimś czasie słowa uznania tracą na wartości i zamiast zachęcać, odrzucają.

Brak zainteresowania postępami pracowników

 

W sytuacji, w której zlecamy naszym pracownikom jakieś zadanie lub proponujemy realizację ambitnego projektu, warto, żebyśmy aktywnie interesowali się postępami w działaniach. Jest to bowiem dla pracowników dowód na to, że ich wysiłki nie idą na marne – że ktoś docenia to, co robią, a ich osoba ma dla organizacji znaczenie. Rzadko kiedy myślimy o tym, że powodem, dla którego przychodzimy do pracy, często nie są pieniądze, ale chęć spełnienia potrzeby przynależności do większej grupy jak i potrzeby samorealizacji. Brak zainteresowania jednoznacznie sugeruje: Twoja praca jest nieważna. Jak pokazują badania prowadzone w Stanach Zjednoczonych, brak zaangażowania ze strony menedżerów sprawia, że pracownicy prędzej czy później opuszczają swoje biurko w poszukiwaniu cieplejszej posady, w której będą czuli się doceniani.

Przesadna kontrola

 

Zaangażowanie to jedno, przesadna kontrolna to drugie. Jeśli mamy tendencję do wypytywania o każdy szczegół i zmuszamy naszych pracowników, by przychodzili do nas z każda, nawet najmniejszą decyzją, wiedzmy, że prawdopodobnie budzimy w nich niechęć. Oczywiście znalezienie złotego środka między zainteresowaniem a wtrącaniem się jest bardzo trudne, jednak zbyt rozległa kontrola może sprawić, że odbierzemy naszym pracownikom poczucie autonomii, przez co również zaczną się czuć niedoceniani, a także niegodni naszego zaufania.

 Brak otwartej komunikacji

 

Mamy problem z wypłaceniem pensji na czas? Wydaje nam się, że tym, co najbardziej denerwuje naszych pracowników jest fakt opóźnień, więc wolimy nie poruszać tego tematu, by jeszcze bardziej ich nie rozzłościć? A może nie chcemy dzielić się danymi dotyczącymi zbliżającego się dużego przedsięwzięcia, wierząc, że dopóki nie będziemy mieli wszystkich szczegółów, nie ma co zabierać cennego czasu pracy? To błąd. Brak otwartej komunikacji i informowania o trudnościach i nadchodzacych wyzwaniach sprawia, że nasi pracownicy są zdezorientowani, nie wiedzą czego się spodziewać i jak się zachować w takiej sytuacji. Podobnie rzecz ma się z brakiem informacji o planach na przyszłość – w końcu zatrudnione przez nas osoby również muszą mieć czas, by przygotować się na ewentualne zmiany. Jeśli więc zachowujemy fakty dla siebie, nie zdradzając niczego naszym pracownikom, zastanówmy się, czy nie wpływa to negatywnie na ich podejście do pracy. Brak przekazu informacji na linii przełożeni – pracownicy to jeden z najważniejszych powodów braku zaufania do pracodawców!

Brak kompetencji

 

W idealnym świecie szef lub lider odznacza się tym, że jego wiedza i kompetencje przewyższają te posiadane przez jego pracowników, dzięki czemu może on zawsze służyć radą lub wskazać drogę, którą powinien podążać cały zespół. Niestety, często wizja ta niewiele ma wspólnego z rzeczywistością. Niekompetentny pracodawca lub menedżer to jeden z największych pracowniczych koszmarów sennych – wydawanie poleceń przez kogoś, kto ma znacznie mniejszą wiedzę na ten lub inny temat często bowiem kończy się tym, że pracownicy muszą zrealizować moc bezsensownych działań, podczas gdy ich przełożony nie do końca wie, jakich efektów należy oczekiwać. 

Brak poszanowania życia prywatnego pracowników

 

Wymagasz od swoich pracowników, żeby całą dobę byli dostępni na Twoje wezwanie? Wysyłasz do nich wiadomości mailowe późnym wieczorem, licząc na natychmiastową odpowiedź? Dzwonisz do nich po godzinach pracy po to, by zapytać o mniej lub ważną sprawę? Możesz być pewien, że nawet, jeśli Twoi pracownicy spełniają Twoje oczekiwania, w głębi serca szczerze Cię przeklinają. Oczywiście są tacy, którzy nie mają nic przeciwko pracy po godzinach, jednak większość z nas potrzebuje czasu dla siebie. Jeśli więc jesteś umówiony na to, że zatrudnione przez Ciebie osoby mają wyznaczony czas pracy, nie wymagaj od nich dostępności poza tymi godzinami.

Nie stawanie w obronie pracowników

 

Obowiązkiem szefa, lidera, menedżera jest branie odpowiedzialności za jego zespół. Nasi pracownicy oczekują od nas wsparcia oraz oparcia w trudnych chwilach. Jeśli więc nie stajemy w ich obronie nawet wtedy, gdy popełnią błąd – a już szczególnie wtedy, gdy wina, przykładowo w konflikcie z klientem, nie leży po ich stronie – dajemy im jasny sygnał, że nie mogą na nas liczyć. Wówczas nie ma co liczyć na ich sympatię.

::

Fot. Fotolia.com/Imillian

 

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.