NARZĘDZIA GOOGLE – PIERWSZE KROKI Z ADWORDS (CZ. II)

NARZĘDZIA GOOGLE – PIERWSZE KROKI Z ADWORDS (CZ. II)

Brief.pl / Wiedza

Przedstawiamy kolejną część z poradnikowego cyklu dotyczącego narzędzi Googla. W tym tygodniu odpowiadamy na pytania w jaki sposób zoptymalizować kampanię Google AdWords oraz jakie są najczęstsze błędy popełniane podczas użytkowania z AdWords i jak ich unikać.

-

 

W jaki sposób zoptymalizować kampanię Google AdWords?

 

Optymalizacja kampanii wiąże się z dwoma głównymi etapami:

  1. Oceną efektywności słów kluczowych przy pomocy następujących wskaźników:

    • CTR (click-through-rate), dzięki któremu można wskazać mające dużo wyświetleń, ale mało kliknięć, co przekłada się też na Wynik Jakości,

    • wynik jakości - oceniany na skali od 1 do 10 - im niższy tym większej pracy nad optymalizacją wymagają słowa kluczowe,

    • średnia pozycja reklam - jeżeli jest niska to także zasięg i CTR będą niskie, aby polepszyć tą sytuację należy zwiększyć jakość słowa kluczowego lub maksymalną stawkę za kliknięcie,

    • koszt konwersji - konwersja występuje wtedy, kiedy użytkownik kliknie w reklamę i wykona czynność, którą reklamodawca uznał za istotną, czyli np. zadzwoni do firmy lub zakupi towar. Konwersje można monitorować przy pomocy bezpłatnego narzędzia - śledzenia konwersji, w którym znajdą się m.in. dane na temat ich kosztów.

  2. Dodawaniu słów wykluczających, czyli listy słów, które uniemożliwią wyświetlenie się reklamy jeżeli użytkownik wpisze je w wyszukiwarkę.

    Im więcej jest wykorzystywanych słów ogólnych przy jednoczesnym wyszukiwaniu przybliżonym, tym więcej słów wykluczających będzie potrzebowała kampania. (Przy dopasowaniu przybliżonym reklama AdWords wyświetla się w odpowiedzi na dodane słowo kluczowe, wyrazy dla niego bliskoznaczne oraz inne formy tego słowa kluczowego) Zastosowanie słów wykluczających będzie przydatne np. kiedy reklamodawca sprzedaje jakiś produkt. Wtedy należy określić, aby jego reklama nie wyświetlała się po wpisaniu w wyszukiwarkę: za darmo.

 

Jakie są najczęstsze błędy popełniane podczas użytkowania z AdWords i jak ich unikać?

 

Jednym z podstawowych błędów jest brak poprawnego pogrupowania słówkluczowych. Celem grupowania jest podział słów kluczowych na spójne grupy tematyczne - chodzi o to, aby w obrębie grupy reklamowej znalazły się jak najściślej związane ze sobą słowa kluczowe np.:

sala weselna Warszawa,

sale weselne Warszawa,

Warszawa sala weselna,

ładna sala weselna Warszawa.

 

organizacja wesel Warszawa,

organizacja wesela Warszawa,

Warszawa organizacja wesela,

organizowanie wesela Warszawa.

 

Grupowanie słów kluczowych pozwoli na ścisłe dopasowanie tekstów reklamowych do poszczególnych słów kluczowych. CTR, czyli wskaźnik klikalności to jeden z komponentów wyniku jakości co bezpośrednio wypływa na pozycję linku w wynikach wyszukiwania oraz stawkę za kliknięcie - im wyższy wskaźnik klikalności tym wyższa pozycja i mniejsza stawka za kliknięcie. Poprawna struktura słów kluczowych ułatwia również zarządzanie kampanią oraz jej budżetem tzn. lokalizowaniem budżetu w odniesieniu do słów ogólnych dających lepszy zasięg, jak i słów niszowych przekładających się na wyższą konwersję.


Kolejny błąd to brak testów na temat położenia reklamy. Pozycje, w jakich może się znajdować to:

  • Wyszukiwarka Google: góra, czyli nad bezpłatnymi wynikami wyszukiwania Google,

  • Wyszukiwarka Google: inne, tzn. poza miejscem nad bezpłatnymi wynikami wyszukiwania,

  • Partnerzy wyszukiwania (inne witryny wyszukiwania np. AOL): góra, czyli na stronie partnera w sieci wyszukiwania, nad bezpłatnymi wynikami,

  • Partnerzy wyszukiwania: inne, tzn. na stronie partnera w sieci wyszukiwania, poza miejscem nad bezpłatnymi wynikami,

  • W sieci reklamowej Google.

Aby sprawdzić pozycję reklamy, należy nad tabelą statystyk podziału kliknąć na “Segment”. Segmenty umożliwiają podział danych na wiersze według opcji, które są najbardziej interesujące dla reklamodawcy. Jednym z dostępnych segmentów jest właśnie “Położenie reklamy”. Segmentacja danych przyczyni się do zoptymalizowania kampanii w sieci wyszukiwania, poprzez wyświetlanie reklam w tych częściach strony, które przynoszą najlepsze efekty. 

Trzeci błąd to brak wiedzy na temat zasad konkurowania reklamodawców. Wskazują oni najwyższe stawki jakie mogą płacić za kliknięcie (maxCPC). Kiedy klientowi wyświetlana jest reklama system AdWords uruchamia aukcję reklam uwzględniając stawki wszystkich reklamodawców. Dzięki temu osiągnięte zostają dwa cele:

  • Użytkownik widzi reklamę najbardziej trafną względem jego zapytania. Brany jest tutaj pod uwagę zamiar klienta, ustawienia kierowania reklamodawcy i treść reklamy,

  • Po ocenie wszystkich stawek i reklam spełniających te warunki system określa pozycję reklamy na stronie.

Od tych czynników zależy ostateczna wysokość stawki. Jeżeli reklama jest odpowiednia do wyświetlenia to ma tym większe szanse znalezienia się wyżej w wynikach wyszukiwania im wyższe jest maxCPC. Należy jednak pamiętać, że ważniejsza jest w tym wypadku trafność reklamy - na lepszej pozycji znajdzie się reklama z wyższą trafnością, nawet jeżeli ma niższą maxCPC niż inna reklama. Jeśli chcesz wyświetlać swoje reklamy na najlepszych pozycjach na stronie i zwiększyć uzyskiwany ruch (wyświetlenia, kliknięcia i konwersje), musisz pokonać konkurencję jakością, wysokością stawek lub obiema metodami na raz.

::

Odpowiedzi udzielił: Przemysław Modrzewski, Senior Analytical Lead for Startups, Export & Entrepreneurship Development Team w Google

 

 

Tagi:

google adwords

Zobacz inne polecane artykuły

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

Brief.pl / Aktualności

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie
Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

7 lat, blisko 300 firm i ponad 400 laureatów. Ranking 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie to najstarsza, bo trwająca już 7. rok inicjatywa, która pomaga budować i promować segment innowacyjnego oraz kreatywnego biznesu w Polsce. Jej celem jest porządkowanie rynku oraz otwieranie przed przedsiębiorcami możliwości networkingowych i biznesowych. W tym roku, przy okazji 7. urodzin, ranking doczekał się kilku zmian...

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Brief.pl / Aktualności

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia
Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Na czym polega aplikacja Quertes? To zupełnie nowe spojrzenie na dzielenie się. Przypadki AirBnB czy Ubera pokazują, że ekonomia współdzielenia staje się coraz bardziej popularna. Odchodzimy od sztywnych reguł, a ludzie chcą wykorzystywać i monetyzować swoje umiejętności. Na tej zasadzie powstała aplikacja Quertes, miejsce które łączy ludzi gotujących prywatnie tymi, którzy chcą przełamać rutynę i zjeść coś nowego, pysznego i domowego. Pobierając darmową aplikację ludzie gotujący prywatnie w domach mogą sprzedać to, co przygotują, a Foodies mają możliwość kupienia domowego jedzenia.

Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?

Magazyn / Aktualności

Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?
Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?

Marketing afiliacyjny, jako rodzaj działań marketingowych online, powinna znać każda duża i średnia firma, prowadząca aktywną sprzedaż w sieci. Stwarza on optymalne warunki do promocji produktów i usług, zapewniając jednocześnie dodatkowe korzyści, wynikające ze współpracy z siecią afiliacyjną. Choć zainteresowanie nim stale wzrasta, wciąż nie wszyscy mają świadomość istnienia tego rozwiązania i nie dla wszystkich jest ono zrozumiałe. Czym zatem jest afiliacja i kto powinien z niej skorzystać?