Przedsiębiorcy i naukowcy mają nowe narzędzie do komunikacji

Brief.pl / Inspiracje

O nowej platformie łączącej świat biznesu i nauki rozmawiamy z dr Olafem Gajlem, dyrektorem Ośrodka Przetwarzania Informacji – Państwowego Instytutu Badawczego.

-

Dlaczego uważają Państwo, że taka platforma jak Inventorum jest potrzebna? Skąd na nią pomysł?  

 
Pomysł jest wynikiem badań, które przeprowadziliśmy w środowisku naukowców i biznesmenów. Wynika z nich, że 37 proc. przedsiębiorców jako powód braku kontaktu z naukowcami podaje trudny dostęp do informacji o nich i ich pracach naukowych. Dlatego stworzyliśmy portal Inventorum.

Naukowcy też wielokrotnie zwracali uwagę, że brakuje platformy, która mogłaby połączyć doświadczenia biznesu z nauką i pomóc komunikować się obu stronom. Inventorum przeznaczone jest zarówno dla dużych przedsiębiorstw i ośrodków badawczych, jak i dla pojedynczych naukowców i niedużych firm, którym trudniej zaistnieć i pokazać się na rynku. Zauważyliśmy też, że współczesny biznes ma dużą potrzebę otwarcia się na naukę, dzięki której może unowocześniać i rozwijać swoje produkty. Podstawą do współpracy jest wzajemne poznanie się i wymiana informacji. Nasza platforma umożliwia zadawanie pytań, a zaawansowane algorytmy proponują system rekomendacji. Dzięki nim użytkownik Inventorum – przedsiębiorca albo naukowiec – otrzyma podpowiedzi kontaktów do odpowiednich partnerów i najbardziej interesujących go projektów.
 

Czy mają Państwo już jakąś bazę użytkowników?


 
Unikatowym zasobem OPI PIB jest olbrzymia baza danych Nauka Polska, w której zarejestrowanych jest ponad 100 tysięcy naukowców. Posiadamy też informacje o projektach realizowanych w ramach dotacji na projekty badawczo-rozwojowe mamy więc najbogatsze zasoby o nauce i projektach B+R w Polsce. Poza tym używając zaawansowanych inteligentnych algorytmów, wyselekcjonowaliśmy potencjalnie innowacyjne przedsiębiorstwa w sieci i na początku przyszłego roku rozpoczniemy wysyłkę zaproszeń do innowacyjnych przedsiębiorstw. Ta olbrzymia liczba informacji i danych była punktem wyjścia do myślenia o stworzeniu platformy Inventorum. Dzięki Inventorum możemy je przetworzyć i w atrakcyjny sposób udostępnić.



Co będzie największym wyzwaniem, aby platforma osiągnęła sukces? Czy sądzą Państwo, że polska nauka i biznes będą chciały z niej korzystać?


Kluczowe dla sukcesu platformy jest to, by ona żyła i rozwijała się, im więcej naukowców i przedsiębiorców będzie chciało korzystać z Inventorum, by komunikować się ze sobą, tym będzie ona coraz lepsza. Im więcej danych, zapytań, problemów przedsiębiorcy i naukowcy wprowadzą do Inventorum, tym system rekomendacji będzie bardziej efektywny. To nowatorskie rozwiązanie, tzw. „system uczący się”.

Mamy nadzieję, że platforma Inventorum stanie się dla wielu takim miejscem pierwszego kontaktu i networkingu. W drugiej kolejności przedsiębiorcy i naukowcy będą już mogli omówić szczegóły współpracy, kontrakty i zamówienia podczas spotkań i rozmów osobistych. Bo tylko bezpośredni kontakt może przyczynić się do końcowego sukcesu.
 

Jak odniosą się Państwo do stwierdzenia, że nauka w naszym kraju bazuje na grantach i nie zależy jej na wejściu na rynek i współpracy z biznesem?


Sytuacja na styku nauka- biznes jest bardzo dynamiczna. Coraz większa liczba naukowców rozumie potrzebę współpracy z biznesem, ale trzeba jednoznacznie stwierdzić, że nauka jest różnorodna. Inna jest sytuacja w naukach ścisłych i technicznych, a zupełnie inna w świecie nauk humanistycznych. Inventorum adresowane jest do tych segmentów nauki, gdzie jest kładziony nacisk na wdrożenia, czyli wykorzystanie projektu w praktyce, wprowadzenie go w życie.
 

Na czym się Państwo wzorowali, czym inspirowali przy tworzeniu portalu? Czy za granicą są podobne platformy?


Zarówno w Polsce, jak i za granicą powstały platformy, których celem było stworzenie miejsca spotkania nauki i biznesu. Natomiast żadna z tych platform nie bazowała na tak obszernych bazach, jak bazy Ośrodka Przetwarzania Informacji – Państwowego Instytutu Badawczego np. baza Nauka Polska, system POL-on.
 

Jaki jest w Państwa założeniu model biznesowy przedsięwzięcia? 

 

Platforma Inventorum jest współfinansowana z Programu Innowacyjna Gospodarka 2007-2013. Jest bezpłatna i dostępna dla każdego. Nie zarabiamy na naszych projektach, bo to wynika z zadań i misji OPI PIB.
 

Planują Państwo jakieś niestandarodwe działania marketingowe w celu rozpromowania portalu? 


W strategii promocyjnej postawiliśmy na media społecznościowe i bezpośrednie kontakty z organizacjami przedsiębiorców i pracodawców, a także z naukowcami. Będziemy się starali docierać do nich różnymi sposobami i kanałami komunikacji, wykorzystując doświadczenia płynące z organizowanych przez nas Forów Nauka-Biznes, w których uczestniczyli naukowcy i przedsiębiorcy. Takie bezpośrednie spotkania doprowadziły do zaskakujących dla obu stron wniosków: naukowcy byli zadziwieni, że biznes ich nie rozumie, a przedsiębiorcy nie mieli odwagi zadawać pytań.

Główne problemy sprowadzały się do natury komunikacyjnej, czyli zbyt hermetycznego języka i braku stosowania języka korzyści, co stanowi barierę dla drugiej strony.

W związku z tym trudno mówić o niestandardowych metodach działania raczej o maksymalnym dostosowaniu komunikatów do odbiorcy, co nie zawsze jest proste i oczywiste.

::

Dr Olaf Gajl
Dyrektor Ośrodka Przetwarzania Informacji – Państwowego Instytutu Badawczego. Specjalista metod komputerowych w naukach inżynierskich. W przeszłości zajmował się zastosowaniem sztucznej inteligencji – m.in. w wykorzystaniu systemów eksperckich i oprogramowania edukacyjnego. Jego zainteresowania obejmują głównie problematykę modelowania matematycznego i wykorzystania materiałów kompozytowych.

::

Przeczytaj tekst o nowej platformie

Zobacz inne polecane artykuły

Oddaj pracownikom władzę

Magazyn / Inspiracje

Oddaj pracownikom władzę
Oddaj pracownikom władzę

Czy można prowadzić firmę, nie podejmując żadnej decyzji? Czy dobrym pomysłem jest ujawnienie wysokości pensji wszystkich pracowników, a co więcej, danie im możliwości samodzielnego przyznawania sobie wynagrodzenia? Czy firma bez siedziby głównej i biura ma szansę przetrwać na rynku? Chociaż może się wydawać, że każdy prezes na powyższe pytania bez zastanowienia odpowiedziałby przecząco, przykłady takich firm, jak Semco czy Xtech.pl, pokazują, że byłyby to odpowiedzi nieuzasadnione.

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.