Jak Polacy postrzegają rozwój nowych technologii?

Jak Polacy postrzegają rozwój nowych technologii?

Brief.pl / Aktualności

Trudno nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że rozwój tzw. „nowych technologii” niesie ze sobą wiele możliwości. W dyskusji na ten temat często jednak pojawiają się głosy, że jest to również źródło potencjalnych zagrożeń – choćby takich, jak osłabienie więzi międzyludzkich czy pogłębienie różnic społecznych. Jak zagadnienie to postrzegają Polacy? Fundacja Orange postanowiła odpowiedzieć na to pytanie.

-

Jak wynika z sondażu IBRiS dla Fundacji Orange, 49 proc. Polaków ufa nowym technologiom i postrzega je jako szansę na rozwój, nie bojąc się wzrostu ich użycia. Pozostali wyrażają różne obawy: prawie co piąty badany twierdzi, że internet i technologie mogą powodować osłabienie więzi międzyludzkich, 13,5 proc. boi się nienadążania za szybkim tempem zmian, 8 proc. respondentów widzi w rozwoju cyfrowym zagrożenie pogłębienia różnic społecznych, a 7 proc. - likwidacji miejsc pracy.

- Taki odsetek Polaków, którzy postrzegają technologie jako potencjał do rozwoju, to dobry sygnał. Pozytywne podejście to ważny krok do doskonalenia kompetencji cyfrowych. A te są niezbędne teraz i będą równie potrzebne w przyszłości – mówi Ewa Krupa, Prezeska Fundacji Orange. – Nasza urodzinowa kampania „Świat #w10lat” to nie tylko podsumowania tego, co za nami, ale także spojrzenie w przyszłość,  aby w konstruowaniu programów edukacyjnych brać pod uwagę obawy, jakie wymieniają ludzie na temat korzystania z technologii – dodaje.

Nie powinno zaskakiwać, że obawy częściej wyrażają osoby powyżej 35 roku życia, najrzadziej zaś najmłodsi respondenci (18-24 latkowie). Ci, jeśli, dostrzegają negatywne perspektywy, to najczęściej związane z osłabieniem więzi międzyludzkich (34 proc.). Z kolei Polacy powyżej 65 roku życia najbardziej boją się zbyt szybkiego tempa zmian – co również nie dziwi.

Najbardziej ufni wobec cyfrowego rozwoju okazali się respondenci z mniejszych miejscowości (do 10 tys. mieszkańców) – aż 64 proc. nie ma żadnych obaw z nim związanych. Najwięcej lęków wobec upowszechniania technologii deklarują mieszkańcy największych miast powyżej 500 tys. mieszkańców oraz wsi. Może to wynikać z faktu, że dla mieszkańców mniejszych miejscowości „nowe technologie” przede wszystkim kojarzą się z możliwościami rozwoju otoczenia, w którym żyją, zaś rezydenci dużych metropolii, którzy i tak mają szerokie perspektywy działania, dostrzegają więcej zagrożeń z tym związanych.

Warto dodać, że sceptyczne zdanie na temat rozwoju technologi częściej wyrażają kobiety (54 proc.), niż mężczyźni (40 proc.). Respondentki, podobnie jak respondenci, najczęściej boją się osłabienia więzi i relacji międzyludzkich – odpowiednio 21 i 16 proc. Trzykrotnie więcej kobiet (12 proc.) niż mężczyzn obawia się pogłębienia różnic społecznych.

infografika fundacja orange ::

Fot. Fotolia.com/Julien Eichinger

 

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.