Jak Polacy postrzegają rozwój nowych technologii?

Jak Polacy postrzegają rozwój nowych technologii?

Brief.pl / Aktualności

Trudno nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że rozwój tzw. „nowych technologii” niesie ze sobą wiele możliwości. W dyskusji na ten temat często jednak pojawiają się głosy, że jest to również źródło potencjalnych zagrożeń – choćby takich, jak osłabienie więzi międzyludzkich czy pogłębienie różnic społecznych. Jak zagadnienie to postrzegają Polacy? Fundacja Orange postanowiła odpowiedzieć na to pytanie.

-

Jak wynika z sondażu IBRiS dla Fundacji Orange, 49 proc. Polaków ufa nowym technologiom i postrzega je jako szansę na rozwój, nie bojąc się wzrostu ich użycia. Pozostali wyrażają różne obawy: prawie co piąty badany twierdzi, że internet i technologie mogą powodować osłabienie więzi międzyludzkich, 13,5 proc. boi się nienadążania za szybkim tempem zmian, 8 proc. respondentów widzi w rozwoju cyfrowym zagrożenie pogłębienia różnic społecznych, a 7 proc. - likwidacji miejsc pracy.

- Taki odsetek Polaków, którzy postrzegają technologie jako potencjał do rozwoju, to dobry sygnał. Pozytywne podejście to ważny krok do doskonalenia kompetencji cyfrowych. A te są niezbędne teraz i będą równie potrzebne w przyszłości – mówi Ewa Krupa, Prezeska Fundacji Orange. – Nasza urodzinowa kampania „Świat #w10lat” to nie tylko podsumowania tego, co za nami, ale także spojrzenie w przyszłość,  aby w konstruowaniu programów edukacyjnych brać pod uwagę obawy, jakie wymieniają ludzie na temat korzystania z technologii – dodaje.

Nie powinno zaskakiwać, że obawy częściej wyrażają osoby powyżej 35 roku życia, najrzadziej zaś najmłodsi respondenci (18-24 latkowie). Ci, jeśli, dostrzegają negatywne perspektywy, to najczęściej związane z osłabieniem więzi międzyludzkich (34 proc.). Z kolei Polacy powyżej 65 roku życia najbardziej boją się zbyt szybkiego tempa zmian – co również nie dziwi.

Najbardziej ufni wobec cyfrowego rozwoju okazali się respondenci z mniejszych miejscowości (do 10 tys. mieszkańców) – aż 64 proc. nie ma żadnych obaw z nim związanych. Najwięcej lęków wobec upowszechniania technologii deklarują mieszkańcy największych miast powyżej 500 tys. mieszkańców oraz wsi. Może to wynikać z faktu, że dla mieszkańców mniejszych miejscowości „nowe technologie” przede wszystkim kojarzą się z możliwościami rozwoju otoczenia, w którym żyją, zaś rezydenci dużych metropolii, którzy i tak mają szerokie perspektywy działania, dostrzegają więcej zagrożeń z tym związanych.

Warto dodać, że sceptyczne zdanie na temat rozwoju technologi częściej wyrażają kobiety (54 proc.), niż mężczyźni (40 proc.). Respondentki, podobnie jak respondenci, najczęściej boją się osłabienia więzi i relacji międzyludzkich – odpowiednio 21 i 16 proc. Trzykrotnie więcej kobiet (12 proc.) niż mężczyzn obawia się pogłębienia różnic społecznych.

infografika fundacja orange ::

Fot. Fotolia.com/Julien Eichinger

 

Zobacz inne polecane artykuły

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

Brief.pl / Aktualności

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery
Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

W jaki sposób sponsoring telewizyjny przekłada się na sprzedaż e-commerce? Czy pogłoski o śmierci telewizji są przesadzone? O tych i innych aspektach telewizji XXI wieku podczas tegorocznej konferencji tvday rozmawialiśmy z Jackiem Szymczykiem, ad sales director Discovery w Polsce.

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Brief.pl / Aktualności

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster
YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Z każdym rokiem rośnie rola treści wideo, co przekłada się na wzrost popularności YouTuberów. Potencjał ten dostrzegają firmy, stawiając na współpracę z Vlogerami. Których z nich ma największy potencjał reklamowy? W analizie przygotowanej przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” podsumowano obecność medialną 100 najpopularniejszych pod względem liczby subskrybentów polskich YouTuberów. Raport dotyczy 2016 roku.