Jak Polacy postrzegają rozwój nowych technologii?

Jak Polacy postrzegają rozwój nowych technologii?

Brief.pl / Aktualności

Trudno nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że rozwój tzw. „nowych technologii” niesie ze sobą wiele możliwości. W dyskusji na ten temat często jednak pojawiają się głosy, że jest to również źródło potencjalnych zagrożeń – choćby takich, jak osłabienie więzi międzyludzkich czy pogłębienie różnic społecznych. Jak zagadnienie to postrzegają Polacy? Fundacja Orange postanowiła odpowiedzieć na to pytanie.

-

Jak wynika z sondażu IBRiS dla Fundacji Orange, 49 proc. Polaków ufa nowym technologiom i postrzega je jako szansę na rozwój, nie bojąc się wzrostu ich użycia. Pozostali wyrażają różne obawy: prawie co piąty badany twierdzi, że internet i technologie mogą powodować osłabienie więzi międzyludzkich, 13,5 proc. boi się nienadążania za szybkim tempem zmian, 8 proc. respondentów widzi w rozwoju cyfrowym zagrożenie pogłębienia różnic społecznych, a 7 proc. - likwidacji miejsc pracy.

- Taki odsetek Polaków, którzy postrzegają technologie jako potencjał do rozwoju, to dobry sygnał. Pozytywne podejście to ważny krok do doskonalenia kompetencji cyfrowych. A te są niezbędne teraz i będą równie potrzebne w przyszłości – mówi Ewa Krupa, Prezeska Fundacji Orange. – Nasza urodzinowa kampania „Świat #w10lat” to nie tylko podsumowania tego, co za nami, ale także spojrzenie w przyszłość,  aby w konstruowaniu programów edukacyjnych brać pod uwagę obawy, jakie wymieniają ludzie na temat korzystania z technologii – dodaje.

Nie powinno zaskakiwać, że obawy częściej wyrażają osoby powyżej 35 roku życia, najrzadziej zaś najmłodsi respondenci (18-24 latkowie). Ci, jeśli, dostrzegają negatywne perspektywy, to najczęściej związane z osłabieniem więzi międzyludzkich (34 proc.). Z kolei Polacy powyżej 65 roku życia najbardziej boją się zbyt szybkiego tempa zmian – co również nie dziwi.

Najbardziej ufni wobec cyfrowego rozwoju okazali się respondenci z mniejszych miejscowości (do 10 tys. mieszkańców) – aż 64 proc. nie ma żadnych obaw z nim związanych. Najwięcej lęków wobec upowszechniania technologii deklarują mieszkańcy największych miast powyżej 500 tys. mieszkańców oraz wsi. Może to wynikać z faktu, że dla mieszkańców mniejszych miejscowości „nowe technologie” przede wszystkim kojarzą się z możliwościami rozwoju otoczenia, w którym żyją, zaś rezydenci dużych metropolii, którzy i tak mają szerokie perspektywy działania, dostrzegają więcej zagrożeń z tym związanych.

Warto dodać, że sceptyczne zdanie na temat rozwoju technologi częściej wyrażają kobiety (54 proc.), niż mężczyźni (40 proc.). Respondentki, podobnie jak respondenci, najczęściej boją się osłabienia więzi i relacji międzyludzkich – odpowiednio 21 i 16 proc. Trzykrotnie więcej kobiet (12 proc.) niż mężczyzn obawia się pogłębienia różnic społecznych.

infografika fundacja orange ::

Fot. Fotolia.com/Julien Eichinger

 

Zobacz inne polecane artykuły

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Brief.pl / Aktualności

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?
Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Gadżety reklamowe podbijają rynek. Jakie produkty są najczęściej wybierane przez firmy jako upominki dla klientów? Które z nich cieszą obdarowanych, a które są wyrzucane niemal od razu po otrzymaniu? I wreszcie - jakie cechy powinien mieć trafiony gadżet?

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Brief.pl / Wiedza

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku
5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Algorytmy wyszukiwarki Google aktualizowane są nawet kilkaset razy w ciągu roku. Nic więc dziwnego, że nadążenie za zmianami bywa trudne, nawet dla dobrego specjalisty SEO, a to, co sprawdzało się jeszcze pół roku temu, obecnie może być traktowane co najwyżej jako mit. Przekonaj się, jakie działania pozycjonujące mają sens na dziś, a które lepiej odpuścić.

Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar

Brief.pl / Aktualności

Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar
Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar

Zbierają dane o użytkownikach sieci w 187 państwach, a ich autorska platforma DMP – OnAudience.com - przetwarza już ponad 3 mld profili internautów. Pokornie przyznają, że nie monitorują jeszcze aktywności sieciowej mieszkańców San Escobar, ale i tu obiecują rychłą poprawę. Warszawska spółka Cloud Technologies swój biznes zaczynała jako start-up w garażu, dziś po 6 latach działalności ma pozycję polskiego lidera analityki Big Data, posiadającego największą hurtownię danych w Europie. W tym roku spółka planuje opuścić NewConnect na rzecz głównego parkietu GPW.