Jak Polacy postrzegają rozwój nowych technologii?

Jak Polacy postrzegają rozwój nowych technologii?

Brief.pl / Aktualności

Trudno nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że rozwój tzw. „nowych technologii” niesie ze sobą wiele możliwości. W dyskusji na ten temat często jednak pojawiają się głosy, że jest to również źródło potencjalnych zagrożeń – choćby takich, jak osłabienie więzi międzyludzkich czy pogłębienie różnic społecznych. Jak zagadnienie to postrzegają Polacy? Fundacja Orange postanowiła odpowiedzieć na to pytanie.

-

Jak wynika z sondażu IBRiS dla Fundacji Orange, 49 proc. Polaków ufa nowym technologiom i postrzega je jako szansę na rozwój, nie bojąc się wzrostu ich użycia. Pozostali wyrażają różne obawy: prawie co piąty badany twierdzi, że internet i technologie mogą powodować osłabienie więzi międzyludzkich, 13,5 proc. boi się nienadążania za szybkim tempem zmian, 8 proc. respondentów widzi w rozwoju cyfrowym zagrożenie pogłębienia różnic społecznych, a 7 proc. - likwidacji miejsc pracy.

- Taki odsetek Polaków, którzy postrzegają technologie jako potencjał do rozwoju, to dobry sygnał. Pozytywne podejście to ważny krok do doskonalenia kompetencji cyfrowych. A te są niezbędne teraz i będą równie potrzebne w przyszłości – mówi Ewa Krupa, Prezeska Fundacji Orange. – Nasza urodzinowa kampania „Świat #w10lat” to nie tylko podsumowania tego, co za nami, ale także spojrzenie w przyszłość,  aby w konstruowaniu programów edukacyjnych brać pod uwagę obawy, jakie wymieniają ludzie na temat korzystania z technologii – dodaje.

Nie powinno zaskakiwać, że obawy częściej wyrażają osoby powyżej 35 roku życia, najrzadziej zaś najmłodsi respondenci (18-24 latkowie). Ci, jeśli, dostrzegają negatywne perspektywy, to najczęściej związane z osłabieniem więzi międzyludzkich (34 proc.). Z kolei Polacy powyżej 65 roku życia najbardziej boją się zbyt szybkiego tempa zmian – co również nie dziwi.

Najbardziej ufni wobec cyfrowego rozwoju okazali się respondenci z mniejszych miejscowości (do 10 tys. mieszkańców) – aż 64 proc. nie ma żadnych obaw z nim związanych. Najwięcej lęków wobec upowszechniania technologii deklarują mieszkańcy największych miast powyżej 500 tys. mieszkańców oraz wsi. Może to wynikać z faktu, że dla mieszkańców mniejszych miejscowości „nowe technologie” przede wszystkim kojarzą się z możliwościami rozwoju otoczenia, w którym żyją, zaś rezydenci dużych metropolii, którzy i tak mają szerokie perspektywy działania, dostrzegają więcej zagrożeń z tym związanych.

Warto dodać, że sceptyczne zdanie na temat rozwoju technologi częściej wyrażają kobiety (54 proc.), niż mężczyźni (40 proc.). Respondentki, podobnie jak respondenci, najczęściej boją się osłabienia więzi i relacji międzyludzkich – odpowiednio 21 i 16 proc. Trzykrotnie więcej kobiet (12 proc.) niż mężczyzn obawia się pogłębienia różnic społecznych.

infografika fundacja orange ::

Fot. Fotolia.com/Julien Eichinger

 

Zobacz inne polecane artykuły

Rekordowe wyjście inwestycyjne Venture Capital. Synerise zainwestuje 20 mln zł w rozwój sztucznej inteligencji i autonomicznego marketing

Brief.pl / Aktualności

Rekordowe wyjście inwestycyjne Venture Capital. Synerise zainwestuje 20 mln zł w rozwój sztucznej inteligencji i autonomicznego marketing
Rekordowe wyjście inwestycyjne Venture Capital. Synerise zainwestuje 20 mln zł w rozwój sztucznej inteligencji i autonomicznego marketing

Krakowska spółka po raz drugi w ciągu ostatniego roku z sukcesem zakończyła prywatną emisję akcji. W drodze transakcji o wartości 45 mln zł Synerise uzyskał dostęp do kapitału, którego sporą część przeznaczy na badania i rozwój. 29-krotną stopę zwrotu uzyskał Satus Venture, który za kwotę 25 mln zł sprzedał część swoich akcji w spółce.

Perfekcyjna egzekucja podstawą innowacji. Rozmowa z Kacprem Winiarczykiem, general managerem Ubera w Polsce

Brief.pl / Ludzie

Perfekcyjna egzekucja podstawą innowacji. Rozmowa z Kacprem Winiarczykiem, general managerem Ubera w Polsce
Perfekcyjna egzekucja podstawą innowacji. Rozmowa z Kacprem Winiarczykiem, general managerem Ubera w Polsce

Po 3 latach od momentu wejścia na polski rynek Uberowi udało się zgromadzić ponad milion zadowolonych użytkowników. Jak się okazuje, z aplikacji w Polsce najchętniej korzysta pokolenie millenialsów. Teraz firma zdecydowała się umocnić swój marketing - tak, by z aplikacją dotrzeć do szerszego grona odbiorców, w różnym wieku. O nowej strategii marketingowej, zjawisku uberyzacji i premierach kolejnych usług Ubera rozmawiamy z Kacprem Winiarczykiem, general managerem Ubera w Polsce.