NGO - biznes, czyli efekt synergii

NGO - biznes, czyli efekt synergii

Brief.pl / CSR

Dominującym modelem współpracy pomiędzy biznesem a NGO nadal jest wsparcie finansowe, czyli klasyczny sponsoring. NGO są w tym przypadku bezpośrednimi beneficjentem lub pośrednikiem w relacjach z ostatecznymi odbiorcami wsparcia finansowego. Model ten wymaga minimalnego zaangażowania ze strony firmy, a jednocześnie zazwyczaj przynosi jej najmniej pożytku. Nie buduje to głębszych relacji z otoczeniem, i w minimalnym stopniu wpływa na wzrost świadomości marki.

-

Bardziej dojrzałe myślenie o w współpracy z NGO zakłada wspólne zaangażowanie narzędzi, zasobów i kompetencji firmy w rozwiązywanie konkretnego problemu społecznego. Jest ono najczęściej realizowane poprzez programy zaangażowania społecznego - takie projekty prowadzi większość korporacji. NGO są w nich partnerem, inicjatorem lub "jedynie" ekspertem. Czasami jednak nie ma dla nich miejsca, gdyż główną rolę przejmują tzw. fundacje korporacyjne, czyli w gruncie rzeczy wyspecjalizowana komórki wewnętrzne.

Lepiej wygląda współpraca mniejszych organizacji z NGO. W ich przypadku pewne projekty mogą być realizowane wspólnie, koncentrując się na próbach rozwiązania problemu społecznego lub choćby nagłośnienia ważkości danej kwestii. Na przykład regionalna firma zajmująca się odpadami może promować we współpracy z organizacją proekologiczną postawy ekologiczne wśród młodzieży. Podstawą sukcesu takiego programu jest połączenie celów biznesowych firmy z celami społecznymi, jakie realizuje NGO.

Ważne jest, aby biznes nie patrzył na NGO jak na "tych, którzy wyciągają rękę po pieniądze", ale jak na ludzi i organizacje, z którymi można wspólnie osiągać ważne cele. Tak dzieje się już w przypadku współpracy branży reklamowej z NGO przy tworzeniu kampanii społecznych.  W sytuacji idealnej agencja realizuje swoje cele, tworząc ambitne i wyraziste kampanie, zaś NGO otrzymują know-how i silne wsparcie profesjonalistów w promowaniu swojego przekazu. Korzyści z takiej współpracy są obopólne - zarówno na poziomie finansowym, czysto ludzkim, emocjonalnym i społecznym.

Za najciekawszy model współpracy ostatnich miesięcy można uznać projekt, który angażuje jednocześnie firmę, sektor organizacji pozarządowych i zwykłych odbiorców, a mianowicie "Do a little. Change a lot" pilotowany przez Google. Dostawca internetowy wykorzystuje w nim swoje możliwości technologiczne i zasięgowe, aby zaangażować jak największą liczbę użytkowników. Aplikacja mobilna na Androida umożliwia przekazanie jednego dolara dziennie na wybraną NGO. Mechanizm jest dość prosty - po ściągnięciu programu, użytkownikowi wyświetlane są opisy projektów charytatywnych, spośród których można wybrać jeden, który wpiera się swoimi pieniędzmi. To przykład na to, że dobry pomysł połączony z możliwościami narzędziowymi daje niezwykły efekt synergii.

::

Więcej na temat efektywnej współpracy biznesu z przedstawicielami organizacji pozarządowych można będzie przeczytać w czerwcowym wydaniu miesięcznika „Brief”.   

Zobacz inne polecane artykuły

Branded content, czyli content w służbie markom. Rozmowa z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production

Brief.pl / Ludzie

Branded content, czyli content w służbie markom. Rozmowa z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production
Branded content, czyli content w służbie markom. Rozmowa z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production

Czym jest branded content? Którym markom czy branżom działania branded contentowe przynieść mogą szczególną korzyść? O stosunkowo młodym trendzie, który w najbliższym czasie może zrewolucjonizować komunikację marketingową marek rozmawiamy z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production.

Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland

Brief.pl / Ludzie

Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland
Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland

Czy istnieje dobry moment na odpalenie własnego biznesu? Jak w kontekście wszechobecnych startupów rysuje się przyszłość korporacji? Jaka jest świadomość siły małych i średnich przedsiębiorców w Polsce? W ramach cyklu wywiadów przedstawiającego Kapitułę 7. edycji 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie rozmawiamy z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland.