wp - grudzien 2016

NGO - biznes, czyli efekt synergii

NGO - biznes, czyli efekt synergii

Brief.pl / CSR

Dominującym modelem współpracy pomiędzy biznesem a NGO nadal jest wsparcie finansowe, czyli klasyczny sponsoring. NGO są w tym przypadku bezpośrednimi beneficjentem lub pośrednikiem w relacjach z ostatecznymi odbiorcami wsparcia finansowego. Model ten wymaga minimalnego zaangażowania ze strony firmy, a jednocześnie zazwyczaj przynosi jej najmniej pożytku. Nie buduje to głębszych relacji z otoczeniem, i w minimalnym stopniu wpływa na wzrost świadomości marki.

-

Bardziej dojrzałe myślenie o w współpracy z NGO zakłada wspólne zaangażowanie narzędzi, zasobów i kompetencji firmy w rozwiązywanie konkretnego problemu społecznego. Jest ono najczęściej realizowane poprzez programy zaangażowania społecznego - takie projekty prowadzi większość korporacji. NGO są w nich partnerem, inicjatorem lub "jedynie" ekspertem. Czasami jednak nie ma dla nich miejsca, gdyż główną rolę przejmują tzw. fundacje korporacyjne, czyli w gruncie rzeczy wyspecjalizowana komórki wewnętrzne.

Lepiej wygląda współpraca mniejszych organizacji z NGO. W ich przypadku pewne projekty mogą być realizowane wspólnie, koncentrując się na próbach rozwiązania problemu społecznego lub choćby nagłośnienia ważkości danej kwestii. Na przykład regionalna firma zajmująca się odpadami może promować we współpracy z organizacją proekologiczną postawy ekologiczne wśród młodzieży. Podstawą sukcesu takiego programu jest połączenie celów biznesowych firmy z celami społecznymi, jakie realizuje NGO.

Ważne jest, aby biznes nie patrzył na NGO jak na "tych, którzy wyciągają rękę po pieniądze", ale jak na ludzi i organizacje, z którymi można wspólnie osiągać ważne cele. Tak dzieje się już w przypadku współpracy branży reklamowej z NGO przy tworzeniu kampanii społecznych.  W sytuacji idealnej agencja realizuje swoje cele, tworząc ambitne i wyraziste kampanie, zaś NGO otrzymują know-how i silne wsparcie profesjonalistów w promowaniu swojego przekazu. Korzyści z takiej współpracy są obopólne - zarówno na poziomie finansowym, czysto ludzkim, emocjonalnym i społecznym.

Za najciekawszy model współpracy ostatnich miesięcy można uznać projekt, który angażuje jednocześnie firmę, sektor organizacji pozarządowych i zwykłych odbiorców, a mianowicie "Do a little. Change a lot" pilotowany przez Google. Dostawca internetowy wykorzystuje w nim swoje możliwości technologiczne i zasięgowe, aby zaangażować jak największą liczbę użytkowników. Aplikacja mobilna na Androida umożliwia przekazanie jednego dolara dziennie na wybraną NGO. Mechanizm jest dość prosty - po ściągnięciu programu, użytkownikowi wyświetlane są opisy projektów charytatywnych, spośród których można wybrać jeden, który wpiera się swoimi pieniędzmi. To przykład na to, że dobry pomysł połączony z możliwościami narzędziowymi daje niezwykły efekt synergii.

::

Więcej na temat efektywnej współpracy biznesu z przedstawicielami organizacji pozarządowych można będzie przeczytać w czerwcowym wydaniu miesięcznika „Brief”.   

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

Brief.pl / Aktualności

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube
Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

YouTube ogłasza coroczne podsumowanie najchętniej oglądanych filmów i teledysków – Rewind 2016. „Dzieciaki prosto z więzienia! Zobacz kontrowersyjny występ! [Mam Talent]” to najchętniej oglądane wideo w Polsce. Na liście nie zabrakło również polskich gwiazd YouTube: Abstrachuje.tv z filmami „Czego nie mówią: policjanci” oraz „Najlepszy film motywacyjny na świecie”, a także wideo „Wąs! Wąs! Wąs!” Cyber Mariana (feat. Czwarta Fala). W rankingu znalazł się też film Twardowsky 2.0., jeden z materiałów wchodzących w skład niestandardowego projektu Legendy polskie stworzonego przez Allegro. Jeśli chodzi o zestawienie muzyczne, Polacy najchętniej oglądali klip Sylwii Grzeszczak „Tamta dziewczyna”.