wp - grudzien 2016

E-marketing w muzyce

E-marketing w muzyce

Brief.pl / Wiedza

Jak skutecznie promować muzykę w Internecie, aby trafić w oczekiwania polskich fanów muzyki? Oto kilka podstawowych wskazówek.

-

Polska to bardzo ciekawy kraj. Kiedy na świecie przychód ze sprzedaży muzyki w formie cyfrowej osiąga poziom już bliski połowy całej sprzedaży (46% według IFPI Digital Music Report 2015) to u nas w 2014 roku, po raz pierwszy od 6 lat, wzrasta sprzedaż nośników fizycznych i to o aż 7% w stosunku do roku ubiegłego. W międzyczasie nasz rynek odnotował spadek sprzedaży muzyki cyfrowej (- 10% pobrań online oraz tyle samo pobrań na telefony komórkowe), ale wzrost przychodu z serwisów streamingowych o aż 44%! (raport ZPAV, marzec 2015). Poznaj wskazówki, które pomogą w odpowiedniej promocji muzyki w sieci.

Poznaj redaktora swojego jak siebie samego.


Serwisów muzycznych w polskim Internecie jest dużo: od ogólnopolskich portali informacyjnych, przez blogi, serwisy społecznościowe, koncertowe czy vortale z tekstami utworów.

Jak się w tym odnaleźć? Zacząć należy od sprawdzenia serwisów pod kątem ich treści, określenia, jak content jest prezentowany, czy profil użytkownika pokrywa się z tymi, do których kierujemy nasze działania. Każdy z wybranych serwisów trzeba potraktować osobno. Dużym błędem wielu marketerów jest wychodzenie z założenia, że jeśli jeden serwis opublikował przesłaną przez nas notkę prasową, to każdy następny zrobi to również i dokładnie w ten sam sposób. Nic bardziej mylnego. Każdy serwis, nawet podobny profilowo, ma nieco innych odbiorców, inne cele i co ważne – innych redaktorów.

Należy przejrzeć zawartość poszczególnych stron, sprawdzić czy publikowane są jedynie newsy czy też teksty utworów, klipy, może popularne ostatnio quizy czy galerie, jakiego formatu pliku są obsługiwane, jakie rozdzielczości zdjęcia występują najczęściej. na jaką tematykę kładziony jest nacisk, jak publikowane są informacje? Dobrze przeprowadzona analiza powinna pozwolić nam na przygotowanie kompletu informacji prasowych, który będzie optymalnie dopasowany do zawartości każdego z serwisów i jego użytkowników. To spowoduje, że dziennikarze chętniej pochylą się nad podsyłanymi przez nas treściami. Warto pamiętać, że to my zgłaszamy się do mediów z prośbą o publikację, a takich ofert każda redakcja dostaje dziesiątki dziennie.

Nie warto natomiast ingerować w tekst czy nagłówek danego materiału. Jeśli wymagamy autoryzacji wywiadu lub zdjęć, trzeba zrobić to tego samego dnia, w którym je dostajemy od redakcji, bo później temat może być już nieatrakcyjny. Pamiętaj także, że Internet działa błyskawicznie, więc im dłużej zwlekasz z wysyłką informacji prasowej, tym mniejsze prawdopodobieństwo jej publikacji.

Content jest królem

 

Złota zasada mówi, że im więcej dasz, tym więcej otrzymasz. I to jest prawda. Ważne jest każde video, zdjęcie czy tekst, pod warunkiem, że jest to content jakościowy. Jeśli robisz klip – zrób video z przygotowań, zrób kilka zdjęć, które będziesz mógł opublikować i rozesłać jeszcze przed publikacją klipu. Na trasę koncertową zabierz ze sobą fotografa czy operatora kamery. Staraj się rejestrować przebieg pracy nad płytą w studio. Im więcej materiału uda się przygotować, tym większa jest szansa, że media coś z tego wybiorą dla siebie, a wszystko, dosłownie wszystko, przyda się do publikacji w kanałach social. Content jest królem. Koniec i kropka.

Jeśli nie możesz czegoś zmienić - wykorzystaj to!

 

Nie bój się Internetu. Proste? Nie dla każdego. Żyjemy w świecie, w którym pliki i informacje raz puszczone w sieci żyją już później własnych życiem. I mówimy tutaj o świadomej konsumpcji treści, nie o piractwie. Użytkownika i jego przyzwyczajeń w sposób prosty nie zmienimy, to co możemy zmienić to jedynie własne podejście.

Dostałeś złą recenzję? To nie koniec świata. Każdy recenzent 
ma swoich zwolenników, ale i przeciwników, którzy chętnie wchodzą z nim w spór. Wykorzystaj to. Opublikuj fragment recenzji, albo link do niej na Facebooku i zapytaj swoich fanów czy zgadzają się z opinią dziennikarza. Rezultat i komentarze mogą cię mile zaskoczyć.

Nie obawiaj się także udostępniać pełnej twórczości w sieci, bo prędzej czy później ona i tak tam trafi. Owszem, należy przeciwdziałać i walczyć z kradzieżą własności intelektualnej, ale można to zrobić wychodząc naprzeciw potrzebom użytkownika, właśnie poprzez publikację pełnej płyty na YouTube czy innych serwisach streamingowych – kanałach, dzięki którym użytkownik ma dostęp do treści, a my mamy możliwość zarobienia na odsłuchu.

- Na pewno odsłuch na YouTube może zaspokoić potrzebę odsłuchania albumu przez fana i spowodować, że nie uda się po fizyczny nośnik. No ale każdy kij ma dwa końce, więc działa to też w drugą stronę. Rozwiązanie jest o tyle lepsze, że fan nie sięga po nielegalną kopię, ale odsłuchuje na YouTube lub w serwisie streamingowym, a nam skapują jakieś grosiki. Z pirackiej kopii nie mamy nic – mówi Sebastian RAHIM Salbert, artysta oraz właściciel Agencji Artystyczno-Wydawniczej MaxFloRec, wydającej takich artystów jak: GrubSon, Jarecki i BRK, Buka, Bob One czy Pokahontaz.
Udostępnienie albumu w dniu premiery powoduje także, że jesteśmy pierwszym źródłem, które wrzuca ten materiał do sieci i co najważniejsze - legalnym.

Nie musisz mieć własnej www, aby istnieć w sieci…

 

- W przypadku rynku rozrywkowego, w tym muzycznego, wystarczy prosta wizytówka www, gdyż cały ciężar komunikacji z użytkownikami przenoszony jest obecnie do serwisów społecznościowych, które stanowią także „drugą wyszukiwarkę” i skupiają prawie wszystkich użytkowników Internetu – mówi Łukasz Piotrowski, Kierownik SEO Interii.

...ale bądź obecny w serwisach społecznościowych...

 

Platformy typu YouTube czy Facebook nie tylko pozwalają zaistnieć w wyszukiwarkach, ale także umożliwiają budowanie bazy fanów, do których w prosty i szybki sposób można dotrzeć i są idealnym narzędziem monetyzacji naszych treści.

YouTube’a nikomu dziś przedstawiać nie trzeba, warto jednak zwrócić uwagę, że narzędzie to może służyć nie tylko do promocji materiałów audio czy wideo, ale także wzmocnienia promocji sprzedaży. Dodanie klikalnych elementów na klipach pozwala informować użytkownika o kolejnych treściach, zachęcać do subskrybcji lub przekierować do sklepu, w którym może on nabyć płytę, bilet, czy inne gadżety. Posiadanie konta adsense umożliwia także bezpośrednie zarabianie na wyświetlanych, przy naszym contencie, reklamach.

Facebook, a wraz z nim także Twitter i Instagram, to trzy serwisy społecznościowe, którymi w Polsce interesuje się obecnie blisko 20 mln użytkowników, a które idealne nadają się do promocji rozrywkowych treści: od materiałów informacyjnych, zdjęć przez treści video czy audio, po wydarzenia. Dzięki nim można w sposób łatwy i niemal bezkosztowy budować odpowiednią komunikację z odbiorcami.

Platformy te pozwalają na wzajemną promocję treści pomiędzy różnymi profilami, jak również promocję treści zewnętrznych, co sprawia, że są skutecznym narzędziem do powiększania zasięgu odbiorców i umożliwiają budowanie dobrych relacji z naszymi partnerami: mediami, czy promotorami imprez muzycznych, których interesy możemy wspierać wspomnianymi kanałami.

...i w innych kanałach

 

Serwisy z tekstami piosenek, jak Teksciory.pl czy Tekstowo.pl, odwiedzają w zdecydowanej większości użytkownicy przychodzący bezpośrednio z wyszukiwarek, ponieważ za ich pomocą poszukują wspomnianych treści. Większość takich witryn publikuje również materiały audio lub wideo, głównie w postaci embedu z YouTube’a czy na przykład Soundcloud. Warto zadbać, aby wszystkie te treści pochodziły z oficjalnych źródeł i były odpowiednio podpisane. Po pierwsze, podniosą oglądalność contentu, po drugie, każdy z serwisów z tekstami jest zobligowany do odprowadzania opłat z tytułu praw autorskich.

Rosnącą popularnością cieszą się także serwisy streamingowe, jak chociażby Spotify, Deezer czy Wimp, które pozwalają zarówno na zarabianie na odsłuchach, jak i - biorąc pod uwagę ilość użytkowników, która z nich korzysta oraz ich algorytmy rekomendacyjne – stanowią uzupełnienie prowadzonych działań promocyjnych.

Pozytywny wpływ na rynek serwisów streamingowych widzi Sebastian RAHIM Salbert: - Na szczęście te stosunkowo tanie modele prezentacji muzyki wypełniły przestrzeń miedzy klasycznym CD, a nielegalną kopią albumu ściągniętą np. z torrenta. Choć jednostkowe wpływy z nich są raczej marne to w efekcie skali, przy dużej popularności, można zobaczyć zadowalające efekty.

Warto zadbać także, aby nasze produkty znalazły się w serwisach umożliwiających sprzedaż plików cyfrowych (np. iTunes, Bandcamp czy serwisy muzyczne telefonii komórkowych), biletów (Eventim, TicketPro, eBilet.pl) czy płyt (merlin.pl, empik.com). Dzięki rozbudowanym kanałom promocji są one popularne wśród fanów muzyki, a tym samym zwiększają także zasięg dotarcia. W przypadku braku funduszy można również próbować swoich sił w serwisach crowdfoundingowych, takich jak wspieram.to czy polakpotrafi.pl.

Obserwuj rynek

 

Internet zmienia się codziennie i jeśli chcemy być na bieżąco musimy zmieniać, modyfikować i dopasowywać swoje działania do coraz to nowych trendów. Dziś to może być Snapchat, który pozwala konsumować treści jeszcze szybciesz, jutro to może być inny serwis lub aplikacja, które staną się popularne wśród użytkowników. Ważne, aby trzymać rękę na pulsie.

::

Fot. Fotolia/ Tomasz Zajda

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

Brief.pl / Aktualności

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube
Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

YouTube ogłasza coroczne podsumowanie najchętniej oglądanych filmów i teledysków – Rewind 2016. „Dzieciaki prosto z więzienia! Zobacz kontrowersyjny występ! [Mam Talent]” to najchętniej oglądane wideo w Polsce. Na liście nie zabrakło również polskich gwiazd YouTube: Abstrachuje.tv z filmami „Czego nie mówią: policjanci” oraz „Najlepszy film motywacyjny na świecie”, a także wideo „Wąs! Wąs! Wąs!” Cyber Mariana (feat. Czwarta Fala). W rankingu znalazł się też film Twardowsky 2.0., jeden z materiałów wchodzących w skład niestandardowego projektu Legendy polskie stworzonego przez Allegro. Jeśli chodzi o zestawienie muzyczne, Polacy najchętniej oglądali klip Sylwii Grzeszczak „Tamta dziewczyna”.