Dzień Darmowej Dostawy i święta w e-commerce – jak się do nich przygotować?

Dzień Darmowej Dostawy i święta w e-commerce – jak się do nich przygotować?

Brief.pl / Wiedza

Ostatnie miesiące roku są jednym z najlepszych okresów dla e-sprzedawców. To wtedy ma miejsce Dzień Darmowej Dostawy, Czarny Piątek i Cyber Poniedziałek rozpoczynające szał przedświątecznych zakupów. Z roku na rok walka o klienta jest coraz bardziej zaciekła. Co firmy powinny zrobić, aby znacząco zwiększyć sprzedaż w ostatnim kwartale 2015 roku?

-

Najgorętszy okres w branży e-commerce na całym świecie rozpoczyna się w listopadzie. W Polsce za sprawą międzynarodowych e-sklepów zyskują na znaczeniu Czarny Piątek i Cyber Poniedziałek. Jednocześnie rośnie popularność „Dnia Darmowej Dostawy”, polskiego odpowiednika amerykańskiego „Free Shipping Day”. W ubiegłym roku prawie 80 proc. e-sklepów potwierdziło zwiększoną liczbę zamówień w porównaniu do średniej z ubiegłego miesiąca. Ponad 30 proc. sklepów odnotowało w tym dniu wzrost sprzedaży o ponad 100 proc.

„Świąteczny” Omnichannel

Aby skłonić konsumenta do odwiedzenia e-sklepu np. w Dniu Darmowej Dostawy i zakupienia produktów z jego asortymentu, sprzedawcy muszą przyciągnąć konsumentów właściwą reklamą. – Najpierw należy gruntownie przemyśleć strategię marketingową i dobrze zaplanować działania reklamowe w poszczególnych kanałach komunikacji z klientem – uważa Maciej Wyszyński, dyrektor zarządzający rynkami DACH, CEE oraz MEA w Sociomantic Labs. – Duże marki mogą np. wykupić reklamę telewizyjną, jednak nie wykorzystają tego rozwiązania w pełni, jeśli nie przeznaczą również środków na kampanię w kanale mobilnym – dodaje Wyszyński. W Polsce już 77 proc. młodych osób w trakcie oglądania TV jest dostępnych online np. przez smartfona. Zaraz po obejrzeniu reklamy w TV użytkownik sięga po telefon i sprawdza ofertę e-sklepu na urządzeniu mobilnym. Warto być przygotowanym na taki moment i wyjść do konsumenta z odpowiednim przekazem reklamowym dostosowanym do kanału mobilnego.

Odważni mogą więcej

Wielu e-sprzedawców ma obawy przed wystartowaniem ze sklepem internetowym na rynku innym niż polski. Jednak właściciele e-biznesów, którzy odważą się spróbować, mają wiele do zyskania, szczególnie w przedświątecznym okresie. Handel transgraniczny jest siłą napędową globalnego rynku, a konsumenci kupujący w zagranicznych e-sklepach wydają około dwa razy więcej niż ci, którzy robią zakupy tylko u lokalnych sprzedawców. Według raportu ONZ wśród krajów najlepszych dla działalności e-commerce w pierwszej piątce znalazły się aż 3 państwa skandynawskie: Norwegia, Finlandia i Szwecja. Mieszkańcy Skandynawii to idealni klienci e-sklepów – dużo wydają i rzadko zwracają towary. Pod względem wartości rynku e-commerce warto celować w europejskich liderów, czyli Wielką Brytanię, Niemcy i Francję. Część e-przedsiębiorców z kolei, rozpoczynając handel transgraniczny rozważa rynki południowo-wschodniej Europy, na których jest mniejsza konkurencja.

– Rozpoczynając ekspansję e-commerce poza Polskę nie musimy od razu tłumaczyć strony e-sklepu na wiele języków – mówi Maciej Wyszyński z Sociomantic Labs. – Wystarczy jeden, najlepiej angielski. Polski e-sklep oferujący atrakcyjny asortyment na brytyjski rynek e-commerce, który jest pięciokrotnie większy od polskiego, może przyciągnąć rzesze nowych klientów. Z kolei e-sprzedawcy, którzy podejmą się rozpoczęcia działalności na niemieckim rynku, nie powinni obawiać się logistycznych trudności z sąsiadem zza Odry – dodaje ekspert. Ważne jednak, aby przed wystartowaniem z działalnością dobrze poznać nową grupę docelową. Brytyjczycy to świadomi konsumenci, przyzwyczajeni do technologicznych rozwiązań, które w Polsce dopiero są wdrażane. Niemcy z kolei niejednokrotnie ponad cenę przedkładają wysoką jakość produktów i usług.

Nieważne ile, ważne jak

Nie każdy e-sklep może przeznaczyć duże budżety na działania marketingowe przed świętami. Tak naprawdę najważniejszą kwestią jest umiejętne korzystanie z zasobów, które e-sklep posiada. – Jeżeli dany biznes e-commerce posiada CRM, to już w połowa sukcesu – uważa ekspert Sociomantic Labs. – Zamiast poświęcać czas na bezosobowy, lub nawet imienny mailing wysłany do wszystkich klientów, którzy kiedykolwiek odwiedzili dany e-sklep, warto najpierw przeanalizować posiadaną bazę danych. Przygotowana w oparciu o segmentację i spersonalizowane przekazy reklamowe kampania retargetingowa może przynieść imponujące efekty – twierdzi Wyszyński.

Kolejnym sposobem na skuteczną kampanię przedświąteczną w sieci jest wykorzystanie potencjału mediów społecznościowych. Jeżeli grupą celu e-sklepu są młodzi ludzie, którzy spędzają sporo czasu w serwisach społecznościowych i, jak pokazują badania, coraz częściej korzystają z nich za pośrednictwem urządzeń mobilnych, to dobrym pomysłem może być przeprowadzenie kampanii w serwisie społecznościowym w postaci postów sponsorowanych i reklam spersonalizowanych pod kątem danego użytkownika.

Sezon świąteczny w e-commerce to okres, w którym e-sprzedawcy mogą wiele zyskać, ale z drugiej strony jest to także czas wytężonej pracy i największych wyzwań, zarówno marketingowych, sprzedażowych jak i logistycznych. Sklepy internetowe, które chcą się przebić w tym czasie, muszą przemyśleć każdy szczegół. Jeden błąd lub źle przemyślana marketingowa decyzja może oznaczać utratę szansy na wysoką świąteczną sprzedaż.

Zobacz inne polecane artykuły

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Brief.pl / Aktualności

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?
Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Gadżety reklamowe podbijają rynek. Jakie produkty są najczęściej wybierane przez firmy jako upominki dla klientów? Które z nich cieszą obdarowanych, a które są wyrzucane niemal od razu po otrzymaniu? I wreszcie - jakie cechy powinien mieć trafiony gadżet?

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Brief.pl / Wiedza

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku
5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Algorytmy wyszukiwarki Google aktualizowane są nawet kilkaset razy w ciągu roku. Nic więc dziwnego, że nadążenie za zmianami bywa trudne, nawet dla dobrego specjalisty SEO, a to, co sprawdzało się jeszcze pół roku temu, obecnie może być traktowane co najwyżej jako mit. Przekonaj się, jakie działania pozycjonujące mają sens na dziś, a które lepiej odpuścić.

Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar

Brief.pl / Aktualności

Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar
Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar

Zbierają dane o użytkownikach sieci w 187 państwach, a ich autorska platforma DMP – OnAudience.com - przetwarza już ponad 3 mld profili internautów. Pokornie przyznają, że nie monitorują jeszcze aktywności sieciowej mieszkańców San Escobar, ale i tu obiecują rychłą poprawę. Warszawska spółka Cloud Technologies swój biznes zaczynała jako start-up w garażu, dziś po 6 latach działalności ma pozycję polskiego lidera analityki Big Data, posiadającego największą hurtownię danych w Europie. W tym roku spółka planuje opuścić NewConnect na rzecz głównego parkietu GPW.