BARIERY ROZWOJU INNOWACYJNOŚCI (CZ. II)

BARIERY ROZWOJU INNOWACYJNOŚCI (CZ. II)

Brief.pl / Wiedza

Jakie są przeszkody w prawidłowym wprowadzaniu innowacji w firmach? Zapraszamy do zapoznania się z kolejnymi barierami wskazanymi przez Philipa Kotlera i Fernanda Trias de Besa oraz wskazówkami, jak je przezwyciężyć.

-

Przedstawiliśmy już pierwsze trzy bariery rozwoju innowacyjności w przedsiębiorstwach. Były to:

1. Brak wiedzy, czym jest innowacyjność

2. Niejasne zakresy odpowiedzialności

3. Problem mylenia innowacyjności z kreatywnością

Poniżej przedstawiamy kolejne bariery wraz ze wskazówkami, jak można je przezwyciężyć.


4. Brak modelu


Innowacji nie da się zamknąć w żadnym powszechnie akceptowalnym modelu zarządzania. 44 proc. liderów biznesowych, nie wie, jakie są podstawowe narzędzia konieczne do wspierania kreatywności i innowacyjności. Trias de Bes i Kotler starają się dowieść, że choć ukazało się wiele publikacji, które mogą być pomocne dla osób szukających technik kreatywnych, procesów innowacji, przykładów działania konkretnych firm, itd, to wciąż brakuje jednego, jasnego schematu postępowania. Rozwiązaniem tego problemu ma być model innowacyjności zaproponowany przez Trias de Besa i Kotlera nazwany „od A do F”.  Nie jest to proces lecz lista kluczowych ról, które powtarzają się w najbardziej innowacyjnych firmach świata, m.in. Apple, Google, P&G, IBM, IKEA, Ericsson. Role, które zostały wyodrębnione to: aktywatorzy, badacze, kreatorzy, deweloperzy, egzekutorzy i facylitatorzy. Autorzy książki wierzą że opracowany model przyjmie się podobnie, jak niegdyś zasada 4”P” w marketingu. O modelu "od A do F’ będziemy pisać w kolejnych artykułach.

5. Brak kontroli


Jak wynika z badań McKinsey & Company, przeprowadzonych wśród 722 firm, tylko 22 proc. z nich korzysta ze wskaźników oceniających wyniki swojej polityki w zakresie innowacyjności. Problem braku kontroli wynika z tego, że innowacyjność nie jest traktowana jako jeden z obszarów zarządzania w biznesie i funkcja innowacyjności nie jest dobrze zdefiniowana. Gdy pracownicy otrzymają konkretne obowiązki związane z innowacyjnością, możliwe będzie panowanie nad nią. W jaki sposób kontrolować ten obszar? Trias de Bes i Kotler wymieniają 25 ważnych wskaźników innowacyjności, m.in. ekonomiczne czy efektywnościowe.


6. Brak koordynacji

To jedna z głównych barier rozwoju innowacyjności. Kluczowy jest tu brak odpowiedniej koordynacji miedzy wszystkimi działami firmy jako całości, a także między zarządem, kadrą kierowniczą i szeregowymi pracownikami. Rozwiązaniem może być kreowanie fizycznej przestrzeni dla współpracy oraz tworzenie strumieni informacji. Problemem może być również brak zaangażowania w początkowej fazie tworzenia pomysłów działów, które na dalszych etapach nie są zaangażowne w realizacje.

 

7. Brak orientacji na klienta


To klient decyduje, czy innowacje się przyjmą. A aby rzeczywiście zyskały akceptacje końcowego odbiorcy muszą dawać wyraźną i znaczną korzyść, aby ten w ogóle chciał podjąć wysiek związany z przejściem z dotychczasowego produktu na nowy. Burza mózgów powinna odejść na dalszy plan. Najciekawsze innowacje powstają w wyniku obserwacji zachowań klienta i wchodzenia z nim w interakcje. I nie chodzi tu o tradycyjne badania rynkowe, ale o nowoczesne badania etnograficzne. W taki sposób firma 3M wpadła na pomysł stworzenia samoprzylepnego papieru fotograficznego Post-it Picture, który powstał w oparciu o obserwacje, w jaki sposób użytkownicy cyfrowych karteczek Post-it korzystają z komputerów i smartfornów do wysyłania zdjęć cyfrowych.

::

Fot. Fotolia/alphasprit
::

Artykuł powstał na podstawie książki Philipa Kotlera i Fernanda Trias de Besa, Innowacyjność. Przepis na sukces. "Model od A do F", Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2013.

Zobacz inne polecane artykuły

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.

Wychowaj sobie konsumenta

Magazyn / Aktualności

Wychowaj sobie konsumenta
Wychowaj sobie konsumenta

Jak zbudować pozycję eksperta w umysłach konsumentów? Jak uskutecznić proces generowania leadów i wzbudzić zainteresowanie marką? W strategii content marketingowej warto znaleźć miejsce na white paper, czyli...? Mowa o użytecznej treści z górnej półki.

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

Brief.pl / Aktualności

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube
YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

YouTube ogłasza listę reklam, które w 2016 r. zdobyły największą popularność wśród użytkowników z Polski, jak i całej Europy. 10 filmów tylko z polskiego zestawienia zanotowało ponad 100 lat łącznego czasu oglądania. Niekwestionowanym zwycięzcą rodzimego rankingu jest Allegro - zajęło wszystkie trzy miejsca na podium z wideo: Czego szukasz w Święta? | English for beginners, które znalazło się również w europejskim podsumowaniu, Legendy Polskie. Film TWARDOWSKY 2.0. Allegro oraz Legendy Polskie. Film Operacja Bazyliszek. Allegro. Na listę trafiła także kolejna część sagi o polskich legendach, czyli Legendy Polskie. Film Jaga. Allegro, plasując się na piątej pozycji.