BARIERY ROZWOJU INNOWACYJNOŚCI (CZ. II)

BARIERY ROZWOJU INNOWACYJNOŚCI (CZ. II)

Brief.pl / Wiedza

Jakie są przeszkody w prawidłowym wprowadzaniu innowacji w firmach? Zapraszamy do zapoznania się z kolejnymi barierami wskazanymi przez Philipa Kotlera i Fernanda Trias de Besa oraz wskazówkami, jak je przezwyciężyć.

-

Przedstawiliśmy już pierwsze trzy bariery rozwoju innowacyjności w przedsiębiorstwach. Były to:

1. Brak wiedzy, czym jest innowacyjność

2. Niejasne zakresy odpowiedzialności

3. Problem mylenia innowacyjności z kreatywnością

Poniżej przedstawiamy kolejne bariery wraz ze wskazówkami, jak można je przezwyciężyć.


4. Brak modelu


Innowacji nie da się zamknąć w żadnym powszechnie akceptowalnym modelu zarządzania. 44 proc. liderów biznesowych, nie wie, jakie są podstawowe narzędzia konieczne do wspierania kreatywności i innowacyjności. Trias de Bes i Kotler starają się dowieść, że choć ukazało się wiele publikacji, które mogą być pomocne dla osób szukających technik kreatywnych, procesów innowacji, przykładów działania konkretnych firm, itd, to wciąż brakuje jednego, jasnego schematu postępowania. Rozwiązaniem tego problemu ma być model innowacyjności zaproponowany przez Trias de Besa i Kotlera nazwany „od A do F”.  Nie jest to proces lecz lista kluczowych ról, które powtarzają się w najbardziej innowacyjnych firmach świata, m.in. Apple, Google, P&G, IBM, IKEA, Ericsson. Role, które zostały wyodrębnione to: aktywatorzy, badacze, kreatorzy, deweloperzy, egzekutorzy i facylitatorzy. Autorzy książki wierzą że opracowany model przyjmie się podobnie, jak niegdyś zasada 4”P” w marketingu. O modelu "od A do F’ będziemy pisać w kolejnych artykułach.

5. Brak kontroli


Jak wynika z badań McKinsey & Company, przeprowadzonych wśród 722 firm, tylko 22 proc. z nich korzysta ze wskaźników oceniających wyniki swojej polityki w zakresie innowacyjności. Problem braku kontroli wynika z tego, że innowacyjność nie jest traktowana jako jeden z obszarów zarządzania w biznesie i funkcja innowacyjności nie jest dobrze zdefiniowana. Gdy pracownicy otrzymają konkretne obowiązki związane z innowacyjnością, możliwe będzie panowanie nad nią. W jaki sposób kontrolować ten obszar? Trias de Bes i Kotler wymieniają 25 ważnych wskaźników innowacyjności, m.in. ekonomiczne czy efektywnościowe.


6. Brak koordynacji

To jedna z głównych barier rozwoju innowacyjności. Kluczowy jest tu brak odpowiedniej koordynacji miedzy wszystkimi działami firmy jako całości, a także między zarządem, kadrą kierowniczą i szeregowymi pracownikami. Rozwiązaniem może być kreowanie fizycznej przestrzeni dla współpracy oraz tworzenie strumieni informacji. Problemem może być również brak zaangażowania w początkowej fazie tworzenia pomysłów działów, które na dalszych etapach nie są zaangażowne w realizacje.

 

7. Brak orientacji na klienta


To klient decyduje, czy innowacje się przyjmą. A aby rzeczywiście zyskały akceptacje końcowego odbiorcy muszą dawać wyraźną i znaczną korzyść, aby ten w ogóle chciał podjąć wysiek związany z przejściem z dotychczasowego produktu na nowy. Burza mózgów powinna odejść na dalszy plan. Najciekawsze innowacje powstają w wyniku obserwacji zachowań klienta i wchodzenia z nim w interakcje. I nie chodzi tu o tradycyjne badania rynkowe, ale o nowoczesne badania etnograficzne. W taki sposób firma 3M wpadła na pomysł stworzenia samoprzylepnego papieru fotograficznego Post-it Picture, który powstał w oparciu o obserwacje, w jaki sposób użytkownicy cyfrowych karteczek Post-it korzystają z komputerów i smartfornów do wysyłania zdjęć cyfrowych.

::

Fot. Fotolia/alphasprit
::

Artykuł powstał na podstawie książki Philipa Kotlera i Fernanda Trias de Besa, Innowacyjność. Przepis na sukces. "Model od A do F", Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2013.

Zobacz inne polecane artykuły

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

Brief.pl / Aktualności

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery
Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

W jaki sposób sponsoring telewizyjny przekłada się na sprzedaż e-commerce? Czy pogłoski o śmierci telewizji są przesadzone? O tych i innych aspektach telewizji XXI wieku podczas tegorocznej konferencji tvday rozmawialiśmy z Jackiem Szymczykiem, ad sales director Discovery w Polsce.

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Brief.pl / Aktualności

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości
5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Długie, mroźne miesiące zimy dają się nam we znaki, rozbudzając tym samym pragnienie zmiany, zieleni i kolorów. Tak też powinny wyglądać newslettery – świeżo i słonecznie. Marketerzy, jako ci, którzy zawsze podążają nie tylko za panującymi w branży trendami, ale także za potrzebami odbiorców, powinni włączyć do komunikacji te elementy, których odbiorcy w tym okresie szczególnie łakną.