BARIERY ROZWOJU INNOWACYJNOŚCI (CZ. II)

BARIERY ROZWOJU INNOWACYJNOŚCI (CZ. II)

Brief.pl / Wiedza

Jakie są przeszkody w prawidłowym wprowadzaniu innowacji w firmach? Zapraszamy do zapoznania się z kolejnymi barierami wskazanymi przez Philipa Kotlera i Fernanda Trias de Besa oraz wskazówkami, jak je przezwyciężyć.

-

Przedstawiliśmy już pierwsze trzy bariery rozwoju innowacyjności w przedsiębiorstwach. Były to:

1. Brak wiedzy, czym jest innowacyjność

2. Niejasne zakresy odpowiedzialności

3. Problem mylenia innowacyjności z kreatywnością

Poniżej przedstawiamy kolejne bariery wraz ze wskazówkami, jak można je przezwyciężyć.


4. Brak modelu


Innowacji nie da się zamknąć w żadnym powszechnie akceptowalnym modelu zarządzania. 44 proc. liderów biznesowych, nie wie, jakie są podstawowe narzędzia konieczne do wspierania kreatywności i innowacyjności. Trias de Bes i Kotler starają się dowieść, że choć ukazało się wiele publikacji, które mogą być pomocne dla osób szukających technik kreatywnych, procesów innowacji, przykładów działania konkretnych firm, itd, to wciąż brakuje jednego, jasnego schematu postępowania. Rozwiązaniem tego problemu ma być model innowacyjności zaproponowany przez Trias de Besa i Kotlera nazwany „od A do F”.  Nie jest to proces lecz lista kluczowych ról, które powtarzają się w najbardziej innowacyjnych firmach świata, m.in. Apple, Google, P&G, IBM, IKEA, Ericsson. Role, które zostały wyodrębnione to: aktywatorzy, badacze, kreatorzy, deweloperzy, egzekutorzy i facylitatorzy. Autorzy książki wierzą że opracowany model przyjmie się podobnie, jak niegdyś zasada 4”P” w marketingu. O modelu "od A do F’ będziemy pisać w kolejnych artykułach.

5. Brak kontroli


Jak wynika z badań McKinsey & Company, przeprowadzonych wśród 722 firm, tylko 22 proc. z nich korzysta ze wskaźników oceniających wyniki swojej polityki w zakresie innowacyjności. Problem braku kontroli wynika z tego, że innowacyjność nie jest traktowana jako jeden z obszarów zarządzania w biznesie i funkcja innowacyjności nie jest dobrze zdefiniowana. Gdy pracownicy otrzymają konkretne obowiązki związane z innowacyjnością, możliwe będzie panowanie nad nią. W jaki sposób kontrolować ten obszar? Trias de Bes i Kotler wymieniają 25 ważnych wskaźników innowacyjności, m.in. ekonomiczne czy efektywnościowe.


6. Brak koordynacji

To jedna z głównych barier rozwoju innowacyjności. Kluczowy jest tu brak odpowiedniej koordynacji miedzy wszystkimi działami firmy jako całości, a także między zarządem, kadrą kierowniczą i szeregowymi pracownikami. Rozwiązaniem może być kreowanie fizycznej przestrzeni dla współpracy oraz tworzenie strumieni informacji. Problemem może być również brak zaangażowania w początkowej fazie tworzenia pomysłów działów, które na dalszych etapach nie są zaangażowne w realizacje.

 

7. Brak orientacji na klienta


To klient decyduje, czy innowacje się przyjmą. A aby rzeczywiście zyskały akceptacje końcowego odbiorcy muszą dawać wyraźną i znaczną korzyść, aby ten w ogóle chciał podjąć wysiek związany z przejściem z dotychczasowego produktu na nowy. Burza mózgów powinna odejść na dalszy plan. Najciekawsze innowacje powstają w wyniku obserwacji zachowań klienta i wchodzenia z nim w interakcje. I nie chodzi tu o tradycyjne badania rynkowe, ale o nowoczesne badania etnograficzne. W taki sposób firma 3M wpadła na pomysł stworzenia samoprzylepnego papieru fotograficznego Post-it Picture, który powstał w oparciu o obserwacje, w jaki sposób użytkownicy cyfrowych karteczek Post-it korzystają z komputerów i smartfornów do wysyłania zdjęć cyfrowych.

::

Fot. Fotolia/alphasprit
::

Artykuł powstał na podstawie książki Philipa Kotlera i Fernanda Trias de Besa, Innowacyjność. Przepis na sukces. "Model od A do F", Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2013.

Zobacz inne polecane artykuły

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Magazyn / Aktualności

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup
Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Business Link i Skanska będą współtworzyć innowacyjny ekosystem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) dla startupów, małych i średnich firm oraz sektora usług biznesowych. Deweloper zainwestował w Business Link, największą sieć coworkingu i prywatnych biur na wynajem w Polsce. Dzięki planowanej ekspansji Business Link stanie się największą tego typu siecią w Europie i drugą na świecie, a Skanska stworzy najbardziej kompleksową ofertę biurową dla różnorodnych podmiotów na rynku CEE.

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

Brief.pl / Aktualności

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie
Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

7 lat, blisko 300 firm i ponad 400 laureatów. Ranking 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie to najstarsza, bo trwająca już 7. rok inicjatywa, która pomaga budować i promować segment innowacyjnego oraz kreatywnego biznesu w Polsce. Jej celem jest porządkowanie rynku oraz otwieranie przed przedsiębiorcami możliwości networkingowych i biznesowych. W tym roku, przy okazji 7. urodzin, ranking doczekał się kilku zmian...

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Brief.pl / Aktualności

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia
Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Na czym polega aplikacja Quertes? To zupełnie nowe spojrzenie na dzielenie się. Przypadki AirBnB czy Ubera pokazują, że ekonomia współdzielenia staje się coraz bardziej popularna. Odchodzimy od sztywnych reguł, a ludzie chcą wykorzystywać i monetyzować swoje umiejętności. Na tej zasadzie powstała aplikacja Quertes, miejsce które łączy ludzi gotujących prywatnie tymi, którzy chcą przełamać rutynę i zjeść coś nowego, pysznego i domowego. Pobierając darmową aplikację ludzie gotujący prywatnie w domach mogą sprzedać to, co przygotują, a Foodies mają możliwość kupienia domowego jedzenia.