wp - grudzien 2016

Zmienny jak… branża marketingowa

Zmienny jak… branża marketingowa

Brief.pl / Wiedza

Zmiany stały się dziś punktem stałym w przypadku właściwie każdej branży i każdego zawodu. Nowoczesne technologie przeobrażają nie tylko nasze codzienne życie, ale mają także ogromny wpływ na życie zawodowe. Z jednej strony ułatwiają nam pracę, a z drugiej wymuszają ciągły proces doskonalenia się, zdobywania nowych umiejętności oraz kompetencji. Ten ciągły proces zmian wyraźnie widać w branży marketingowej.

-
SPONSOROWANE

Pojawienie się Internetu i rozwój nowych technologii znacząco wpłynęły na tę branżę pod wieloma względami. Wytworzyło się w jej obrębie wiele nowych zawodów i specjalizacji. Do grona specjalistów ds. marketingu i promocji dołączyli m.in. specjaliści ds. mediów społecznościowych, analitycy, specjaliści ds. SEO oraz SEM, a także programiści specjalizujący się w systemach do automatyzacji działań marketingowych. Marketing zyskał wiele nowych narzędzi, dzięki którym może się wciąż rozwijać i dawać ogromne możliwości – zarówno właścicielom marek, jak i pracownikom tej branży. Dla przykładu - możliwość dokładnego analizowania danych pozwala na tworzenie spersonalizowanych, dopasowanych do odbiorcy kampanii. To prosta droga do większego ROI dla właścicieli marek. Żeby taką kampanię stworzyć potrzeba kilku wyspecjalizowanych pracowników – kogoś, kto przeanalizuje dane, zaplanuje kampanię, przygotuje treść oraz wykona grafiki.

Wąskie specjalizacje

Nowe narzędzia wymuszają coraz większą specjalizację. Pojawiają się nowe zawody skupione wokół określonej dziedziny, np. SEM Manager, Analityk danych marketingowych, Community Manager i wiele innych, o których nawet nie myśleliśmy kilka lat temu. To pociąga za sobą zmianę oczekiwań stawianych kandydatom do pracy w tej dziedzinie. I tak, coraz częściej pracodawcy wymagają wiedzy i doświadczenia nie tylko z zakresu marketingu, ale również nowoczesnych technologii czy IT. Automatyzacja i informatyzacja mediów niejako wymusza zdobywanie wiedzy interdyscyplinarnej, łączącej wiele nauk i dziedzin.

Nowe umiejętności

Jeszcze klika lat temu w ogłoszeniach o pracę na liście wymagań pojawiały się oprócz kompetencji marketingowych, umiejętności sprzedażowe. Dzisiaj miejsce tych drugich zastąpiły umiejętności analizowania danych, strategicznego myślenia i planowania. Coraz częściej marketingowiec musi również obsługiwać programy graficzne czy platformy do zarządzania kampaniami reklamowymi. Kandydatów nie powinny już dziwić wymagania dotyczące znajomości Google Analytics czy innych narzędzi wielkiego giganta reklamowego. Dzisiaj reklamę kupujemy przede wszystkim w modelach efektywnościowych. Każdą z nich musimy też dostosować do urządzeń mobilnych, bo przecież co roku mamy ogłaszany tzw. rok mobile. A to rodzi potrzebę kolejnych umiejętności oczekiwanych od kandydatów do pracy w tej branży.

Doświadczenie to podstawa

Na przestrzeni lat zmieniło się także podejście pracodawców do doświadczenia i edukacji. Wykształcenie kierunkowe wciąż jest ważne, jednak nie kładzie się na nie takiego nacisku jak kiedyś. Dziś dla pracodawcy dużo ważniejsze jest doświadczenie. Dlatego tak istotne jest nabywanie nowych umiejętności w praktyce. Kandydaci chcący pracować w działach marketingu muszą pamiętać, że jest to środowisko bardzo dynamiczne. Warto więc uczestniczyć w konferencjach, spotkaniach branżowych i to nie tylko tych związanych z marketingiem, ale również nowymi technologiami, bowiem prędzej czy później znajdą one zastosowanie w codziennej pracy. Zmiany w dziedzinie marketingu są elementem stałym. I warto się do nich przygotowywać i je oswajać. Szczególnie, że w tej branży coraz rzadziej zdarza się wieloletnia praca w tym samym miejscu. Zmiany miejsca zatrudnienia to szansa zdobycia nowego doświadczenia. Nowe miejsce pracy to nowe narzędzia i nowe możliwości rozwoju własnych kompetencji.

Dla wielu osób zmiana pracy to jednak nadal powód do stresu. Mimo tego warto podejmować ryzyko i próbować. Na stronie www.oswojzmiane.pl możesz wypełnić test i sprawdzić swoje podejście do zmian. A następnie wysłuchać wskazówek przygotowanych przez doświadczonego trenera i konsultanta biznesowego Dariusza Dumę we współpracy z monsterpolska.pl. Dzięki nim wprowadzane przez ciebie zmiany będą efektywne i przyniosą korzyści w życiu zawodowym. Znajdziesz tam również szereg innych inspirujących materiałów, dzięki którym łatwiej będzie ci odnaleźć się i spełniać zawodowo w dynamicznym i zmiennym świecie marketingu.

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Wielcy nieznani: Martin Cooper, twórca telefonu komórkowego

Magazyn / Ludzie

Wielcy nieznani: Martin Cooper, twórca telefonu komórkowego
Wielcy nieznani: Martin Cooper, twórca telefonu komórkowego

Zgodnie z najnowszym raportem „Mobile Economy 2015”, stworzonym przez organizację GSMA, pod koniec 2014 r. ponad 3,6 mld ludzi na świecie miało wykupioną minimum jedną subskrypcję mobilną. To oznacza, że więcej niż połowa populacji ziemskiej właściwie w każdej chwili, niezależnie od miejsca, w którym się znajduje, i bez żadnego wysiłku może skontaktować się z drugą osobą. Wykonując telefon czy wysyłając wiadomość tekstową za pomocą urządzenia mobilnego, rzadko kiedy zastanawiamy się jednak nad tym, kto sprawił, że czynności te są dziś nie tylko możliwe, ale również tak powszechne, że tracą na swojej wyjątkowości. Martin Cooper, wynalazca telefonu komórkowego, jest dla wielu kolejnym „wielkim nieznanym”.