Chiny mają najbardziej ekologiczny budynek na świecie

Brief for Poland / Aktualności

Eko miasta to nie chwilowa moda, a nieunikniona kolej rzeczy. Metropolie będą musiały stopniowo wprowadzać zielone rozwiązania. Dlaczego?

-

Powodów jest kilka, ale na pierwszy plan wysuwają się dwa: wyczerpujące się zasoby naturalne i niebezpieczne dla zdrowia i życia zanieczyszczenie środowiska. Rządy wielu państw starają się ograniczyć negatywny wpływ człowieka na środowisko. Ciekawym przykładem są słynące z uciążliwego smogu Chiny, w których powstał jeden z najbardziej ekologicznych budynków na świecie - Wuhan New Energy Center. Czym wyróżnia się ten obiekt? 

W 2010 roku rozpoczęto budowę Wuhan New Energy Center, który nazywany jest także kwiatem energetycznym. Obiekt ten jest inspirowany lilią, będącą symbolem nadziei i czystości. Nie tylko wygląd, ale również zastosowane rozwiązania odwołują się właśnie do lili. Charakterystyczna budowla rozszerza się ku górze tworząc rozłożysty taras, na którym umieszczona jest elektrownia słoneczna. Na środku znajduje się wąska wieża, przypominająca pręcik lilii, na której umieszczone zostały turbiny wiatrowe.

Pomysłodawcy zapewniają, że jest to najbardziej ekologiczny budynek na świecie, samowystarczalny energetycznie i o zerowej emisji. Produkuje energię elektryczną ze słońca i wiatru, deszczówka z dachu spływa do zbiornika umieszczonego w budynku, a potem jest wykorzystana do chłodzenia pomieszczeń. Natomiast 120 metrowy komin słoneczny, przypominający łodygę, wysysa ciepłe powietrze z budynku i umożliwia przepływ chłodnego z kondygnacji podziemnych.

140-metrowy obiekt liczy 70 000 m2, wewnątrz mieszczą się biura i laboratoria. Odnawialna energia wytwarzana przez Wuhan New Energy Center może być także wykorzystywana do zasilania dziewięciomilionowego miasta.

 

Za projekt odpowiadali holenderscy architekci z biura Grontmij i Soeters van Eldonk architecten.  Koszt inwestycji wyniósł 50 mln dolarów. Budynek jest już oddany do użytku i służy jako centrum badawcze miejscowego uniwersytetu. Mieści się tam także jeden z najważniejszych na świecie ośrodków badań i rozwoju nowych technologii energetycznych.

::

Nie tylko Chiny muszą walczyć z postępującą degradacją środowiska. Jest to problem globalny, który jednak w największym stopniu dotyka kraje rozwijające się. Również w Polsce można wskazać wiele przykładów niekorzystnego wpływu człowieka na środowisko. Wystarczy wypomnieć nagłośniony w ostatnim czasie problem smogu nad polskimi miastami, który co roku nasila się w okresie grzewczym. Co prawda coraz śmielej korzystamy z zielonych rozwiązań, jednak jeszcze długa dorga przed nami. Co ważne, nowe technologie proekologiczne są ważne nie tylko ze względu na poprawę jakości życia, jest to także ogromna gałąź biznesu, która z każdym rokiem będzie rosła.

 

Zobacz inne polecane artykuły

Rekordowe wyjście inwestycyjne Venture Capital. Synerise zainwestuje 20 mln zł w rozwój sztucznej inteligencji i autonomicznego marketing

Brief.pl / Aktualności

Rekordowe wyjście inwestycyjne Venture Capital. Synerise zainwestuje 20 mln zł w rozwój sztucznej inteligencji i autonomicznego marketing
Rekordowe wyjście inwestycyjne Venture Capital. Synerise zainwestuje 20 mln zł w rozwój sztucznej inteligencji i autonomicznego marketing

Krakowska spółka po raz drugi w ciągu ostatniego roku z sukcesem zakończyła prywatną emisję akcji. W drodze transakcji o wartości 45 mln zł Synerise uzyskał dostęp do kapitału, którego sporą część przeznaczy na badania i rozwój. 29-krotną stopę zwrotu uzyskał Satus Venture, który za kwotę 25 mln zł sprzedał część swoich akcji w spółce.

Perfekcyjna egzekucja podstawą innowacji. Rozmowa z Kacprem Winiarczykiem, general managerem Ubera w Polsce

Brief.pl / Ludzie

Perfekcyjna egzekucja podstawą innowacji. Rozmowa z Kacprem Winiarczykiem, general managerem Ubera w Polsce
Perfekcyjna egzekucja podstawą innowacji. Rozmowa z Kacprem Winiarczykiem, general managerem Ubera w Polsce

Po 3 latach od momentu wejścia na polski rynek Uberowi udało się zgromadzić ponad milion zadowolonych użytkowników. Jak się okazuje, z aplikacji w Polsce najchętniej korzysta pokolenie millenialsów. Teraz firma zdecydowała się umocnić swój marketing - tak, by z aplikacją dotrzeć do szerszego grona odbiorców, w różnym wieku. O nowej strategii marketingowej, zjawisku uberyzacji i premierach kolejnych usług Ubera rozmawiamy z Kacprem Winiarczykiem, general managerem Ubera w Polsce.