Bariery rozwoju innowacyjności (cz. I)

Bariery rozwoju innowacyjności (cz. I)

Brief.pl / Wiedza

Innowacyjność - jedno z najmodniejszych słów ostatnich lat. Określenie tak powszechne w słowniku, że z pewnością ma tylu wrogów co zwolenników. W rzeczywistości innowacje zdarzają się rzadko. Dlaczego? Jakie są przeszkody w prawidłowym wprowadzaniu innowacji w firmach? Zapraszamy do zapoznania się z barierami wskazanymi przez Philipa Kotlera i Fernanda Trias de Besa.

-

1. Brak wiedzy, czym jest innowacyjność


Innowacje traktowane są jako coś przełomowego, zupełnie nowy produkt lub usługa, całkiem inna jakość. Tymczasem nie powinno się kojarzyć innowacyjności wyłącznie z radykalną zmianą. Ważna jest innowacyjność na co dzień, czyli pomysły realizowane stopniowo, z których dopiero mogą się zrodzić przełomowe projekty. Jeśli zabraknie tego wstępnego procesu, firma ma małe szanse na stworzenie kultury innowacyjnej pozwalającej doprowadzić do przełomowego osiągnięcia. Innowacyjność to proces złożony z wielu drobnych kroków, rozciągnięty w czasie i przynoszący kulminacje w postaci wielkiego przełomu. Procesy innowacyjne powinny bardziej przypominać ewolucję niż rewolucję.

Przykładem może być branża motoryzacyjna. Na przełomie kilkudziesięciu lat wprowadzono wiele ulepszeń konkretnych podzespołów. Wprowadzano m.in większą moc, mniejsze zużycie paliwa, lepsze przyspieszenie. Celem inżynierów nie było stworzenie całkowicie nowego rodzaju samochodu, a jednak dzisiejszych modeli nie da się porównać do tych sprzed 50 lat. Co ważne te zmiany nastąpiły powoli, krok po kroku, a nie jednym wielkim skokiem.


2. Niejasne zakresy odpowiedzialności


Kto w firmie odpowiada za innowacyjność? Jeśli w firmie są osoby odpowiedzialne za innowacje, to najczęściej są to pracownicy działu badawczo-rozwojowego oraz marketingowego. Często nie ma współpracy między działami, a jeśli takowa istnieje, to obarczona jest konfliktami i brakiem zrozumienia. Poważnym problemem jest brak jakiegokolwiek zarządzania strategicznego nad pracami tych działów w zakresie innowacji. Z reguły źle kończy się także pozyskiwanie innowacyjnych pomysłów z zewnątrz, gdyż pojawiają się poważne problemy z wdrażaniem ich.

Idealnym rozwiązaniem jest sytuacja gdy innowacyjność ma charakter holistyczny i przenika całą organizację. "Innowacyjność
 nie jest domeną nielicznych wybrańców, lecz obowiązkiem całej organizacji". Ważne jest także to, aby ktoś odpowiadał za innowacje, przykładowo w spółce Starbucks taką osobą jest założyciel i prezes firmy - Howard Schultz


3. Mylenie innowacyjności z kreatywnością


Kreatywność to nie to samo co innowacyjność. Kreatywność jest jedynie elementem całego procesu innowacji. Jeżeli chcemy gwarancji, że dobry pomysł zostanie zrealizowany, konieczne są do tego umiejętności o charakterze biznesowo-zarządczym. Konieczne jest funkcjonalne zarządzanie pomysłami. Firmy, które mylą kreatywność z innowacyjnością wiele na tym tracą, gdyż takie postępowanie nie tylko hamuje produktywność, ale ma też działanie destrukcyjne. Chociaż pracownicy proponują ciekawe rozwiązania, to z powodu braku jasnych reguł postępowania, ich koncepcje gasną  i nigdy nie trafiają na odpowiednie biurko. W efekcie pracownicy tracą motywację i przestają wychodzić z nowymi pomysłami.

Innowacyjność potrzebuje ludzi kreatywnych, lecz wymaga też określenia jasnych celów, strategii, definiowania zasobów i zagrożeń, przydzielenia obowiązków oraz wyznaczenia osób odpowiedzialnych za poszczególne obszary.

Jakie są pozostałe bariery? Sprawdź! 

::

Artykuł powstał na podstawie książki Philipa Kotlera i Fernanda Trias de Besa, Innowacyjność. Przepis na sukces. "Model od A do F", Poznań 2013

::

Fot. Fotolia/alphasprit

Zobacz inne polecane artykuły

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Brief.pl / Aktualności

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?
Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Gadżety reklamowe podbijają rynek. Jakie produkty są najczęściej wybierane przez firmy jako upominki dla klientów? Które z nich cieszą obdarowanych, a które są wyrzucane niemal od razu po otrzymaniu? I wreszcie - jakie cechy powinien mieć trafiony gadżet?

Telekomunikacja stoi na progu kolejnej rewolucji, która zmieni życie Polaków

Brief.pl / Aktualności

Telekomunikacja stoi na progu kolejnej rewolucji, która zmieni życie Polaków
Telekomunikacja stoi na progu kolejnej rewolucji, która zmieni życie Polaków

Rozwój technologiczny, który z roku na rok nabiera tempa, coraz bardziej wpływa na życie każdego z nas. Zgodnie z tegorocznym raportem firmy doradczej Deloitte „TMT Predictions” na progu kolejnej rewolucji stoi telekomunikacja, której napędem będą m.in. sieć piątej generacji (5G), beacony oraz technologie biometryczne. Polska w tych aspektach już dziś nie ustępuje rynkom światowym. Jak wynika z badania Deloitte aż 57 proc. dorosłych użytkowników telefonów komórkowych w Polsce korzysta już z 4G/LTE, a 31 proc. nieposiadających takiej usługi w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy chce z niej skorzystać. Beneficjentem kolejnej fali zmian w telekomunikacji będą też polskie firmy technologiczne, specjalizujące się w świadczeniu obsługi IT-as-a-service i działające na rynku beaconów.

Strategia promocji czy strategia jakości? W co warto inwestować?

Brief.pl / Aktualności

Strategia promocji czy strategia jakości? W co warto inwestować?
Strategia promocji czy strategia jakości? W co warto inwestować?

W dzisiejszych czasach bardzo popularna jest strategia promocji, wchodząc do sklepu jesteśmy z każdej półki atakowani promocjami cenowymi. Okazuje się jednak, że promocje w dłuższej perspektywie przynoszą pyrrusowe zwycięstwa. W co zatem warto zainwestować, co jest driverem zakupowym, którym kieruje się coraz więcej klientów?