8 reguł dobrej prezentacji

8 reguł dobrej prezentacji

Brief.pl / Wiedza

Dobra, skuteczna, przemyślana prezentacja to często kluczowy element nawiązywania relacji, budowania naszego wizerunku oraz pozyskiwania partnerów biznesowych. Dlatego też dobrze jest poznać kilka zasad, które pomogą nam przygotować się do prezentacji, a także zainteresować naszych słuchaczy – niezależnie od tego, kim oni są.

-

1. Udowodnij, że informacje, które przekazujesz, są ważne

Prezentujesz nowe rozwiązania, opracowane przez Twoją firmę? Spraw, że słuchający cię klienci dostrzegą możliwość wykorzystania ich we własnej pracy. Mówisz o produkcie opracowanym przez Twój startup? Pokaż szerszą perspektywę – udowodnij, że Twoja usługa pomoże rozwiązać powszechnie występujący problem. Dzielisz się wiedzą dotyczącą konkretnego kanału komunikacji marketingowej? Spraw, by Twoi słuchacze zrozumieli, że wykorzystanie go w niektórych sytuacjach może ułatwić im pracę, a także przynieść dobre rezultaty.

2. Powiedz im!

Zanim zaczniesz tworzyć faktyczną prezentacją, napisz jej krótką zapowiedź oraz podsumowanie. Następnie, gdy już wyjdziesz na mównicę, wprowadź słuchaczy w wykład zaczynając od zapowiedzi i zakończ go podsumowaniem. Dzięki temu, że najpierw podzielisz się z odbiorcami tym, co zamierzasz im powiedzieć, a później poinformujesz ich, o czym właśnie im powiedziałeś, upewnisz się, że najważniejsze informacje trafią do wszystkich, niezależnie od ich wcześniejszej wiedzy i doświadczenia.

3. Skup się na 5 najważniejszych kwestiach

Postawieni przed możliwością wygłoszenia prezentacji nierzadko wpadamy w pułapkę mówienia o wszystkim, co wiemy na dany temat, zamiast skupić się na tym, co kluczowe. Tymczasem, badania wykazują, że po 72 godzinach od usłyszenia wykładu nasi słuchacze pamiętają tylko ok. 20 proc. usłyszanych informacji. Dobrze jest więc wybrać te dane i fakty, które mają największe znaczenie i poświęcić im więcej uwagi w trakcie prezentacji. Również dlatego, że zdolność przyswajania nowych informacji jest ograniczona – więcej niż 5 najważniejszych punktów raczej nie zostanie w pamięci odbiorców na dłużej.

4. Wprowadź element interakcji

Jak głosi chińskie przysłowie: „Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Zaangażuj mnie, a zrozumiem”. Jeśli chcemy, aby nasze słowa na dłużej zapadły w pamięć odbiorcom, powinniśmy rozważyć wprowadzenie  elementu interakcji, np. dyskusji – badania z zakresu psychologii pamięci i uczenia się pokazują bowiem, że najlepiej pamiętamy te informacje, które nie tylko usłyszeliśmy, ale również opracowaliśmy, choćby tylko poprzez omówienie tematu w trakcie prezentacji.

5. Nie spiesz się

Ogólna zasada mówi, że na każdy slajd w naszej prezentacji powinniśmy poświęcić przynajmniej 10 sek., przy czym optymalny czas to od 1-2 minut. Jeśli omówienie któregoś ze slajdów zajmuje więcej, niż 2 minuty, dobrze jest rozważyć podzielenie znajdujących się na nim treści na dwie części. Oczywiście, nie we wszystkich przypadkach ta reguła sprawdza się równie dobrze – są bowiem takie wykresy, którym warto poświęcić kilka minut, tak, by nasi odbiorcy dobrze zrozumieli to, o czym mówimy.

6. Nie przesadzaj z tekstem

Slajdy, na których znajduje się za wiele tekstu, odstraszają, zamiast przyciągać. I chociaż wydaje się, że jest to podstawowa wiedza, co raz spotykamy się z prezentacjami „przeładowanymi” informacjami. Zamiast pisać o wszystkim, o czym mówimy, wybierzmy więc najważniejsze zdania, które nie tylko pomogą nam trzymać się narracji, ale które przede wszystkim zapadną w pamięć naszych odbiorców.

7. Opanuj mowę ciała

Nieodpowiednia mowa ciała to jeden z najpoważniejszych problemów, z którymi stykają się na prelegenci. Niestety, jeśli chcemy zrobić na naszych odbiorcach wrażenie osób kompetentnych, język ciała musi iść w parze ze słowami, które wypowiadamy. Dobrze jest więc opanować kilka trików: po pierwsze, odległość między naszymi stopami powinna wynosić ok. 15-20 cm, przy czym czubki palców powinny być skierowane na wprost, a kolana lekko ugięte. Po drugie, postarajmy się wyluzować ramiona. Najbardziej efektywne gesty to takie, które są spontaniczne i współgrają z tym, o czym mówimy, jednak zbyt częsta gestykulacja odbierana jest jako sygnał zestresowania. Do tego warto skierować podbródek nieco w górę – daje to bowiem słuchaczom poczucie, że kontrolujemy sytuację. I, jeśli chcemy nawiązać kontakt z publicznością, wybierzmy trzy osoby siedzące na sali i raz na jakiś czas nawiązujmy z nimi kontakt wzrokowy.

8. Ćwicz!

Nic nie zniechęca do słuchania prezentacji tak bardzo, jak nieprzygotowany wykładowca. Oczywiście każdemu z nas zdarzają się drobne przejęzyczenia lub chwile zawahania, nie każdy też rodzi się z talentem do występowania przed większą grupą osób. Dlatego właśnie kilkukrotne przećwiczenie tego, co zamierzamy zaprezentować, ma tak duże znaczenie. Pozwoli ono również zorientować się, ile czasu zajmuje nam nasz wykład i ewentualnie dostosować go do wymogów sytuacji. Dobrze jest zrobić próbę przed gronem zaufanych osób, które podpowiedzą nam, co moglibyśmy zmienić.

::

Fotolia.com/apinan

Tagi:

prezentacja

Zobacz inne polecane artykuły

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Magazyn / Aktualności

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup
Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Business Link i Skanska będą współtworzyć innowacyjny ekosystem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) dla startupów, małych i średnich firm oraz sektora usług biznesowych. Deweloper zainwestował w Business Link, największą sieć coworkingu i prywatnych biur na wynajem w Polsce. Dzięki planowanej ekspansji Business Link stanie się największą tego typu siecią w Europie i drugą na świecie, a Skanska stworzy najbardziej kompleksową ofertę biurową dla różnorodnych podmiotów na rynku CEE.

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

Brief.pl / Aktualności

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie
Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

7 lat, blisko 300 firm i ponad 400 laureatów. Ranking 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie to najstarsza, bo trwająca już 7. rok inicjatywa, która pomaga budować i promować segment innowacyjnego oraz kreatywnego biznesu w Polsce. Jej celem jest porządkowanie rynku oraz otwieranie przed przedsiębiorcami możliwości networkingowych i biznesowych. W tym roku, przy okazji 7. urodzin, ranking doczekał się kilku zmian...

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Brief.pl / Aktualności

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia
Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Na czym polega aplikacja Quertes? To zupełnie nowe spojrzenie na dzielenie się. Przypadki AirBnB czy Ubera pokazują, że ekonomia współdzielenia staje się coraz bardziej popularna. Odchodzimy od sztywnych reguł, a ludzie chcą wykorzystywać i monetyzować swoje umiejętności. Na tej zasadzie powstała aplikacja Quertes, miejsce które łączy ludzi gotujących prywatnie tymi, którzy chcą przełamać rutynę i zjeść coś nowego, pysznego i domowego. Pobierając darmową aplikację ludzie gotujący prywatnie w domach mogą sprzedać to, co przygotują, a Foodies mają możliwość kupienia domowego jedzenia.