Użytkownicy social mediów w Polsce

Użytkownicy social mediów w Polsce

Brief.pl / Aktualności

W 2015 roku z internetu w naszym kraju korzysta już 70 proc. osób, czyli 24,82 mln osób. Kim są użytkownicy najpopularniejszych mediów społecznościowych w Polsce? Gdzie najłatwiej dobrać grupę docelową? Jakie pułapki czekają na nas w związku z Edge Rank? Dowiadujemy się z najnowszego raportu Gemiusa - „Media społecznościowe jako kanały komunikacji – charakterystyka użytkowników”.

-

 Jak wynika z najnowszych badań Gemiusa to Facebook i Twitter są najczęściej wybieranymi mediami społecznościowymi w Polsce, które wciąż rosną w siłę - „Liczba użytkowników Facebooka to już ponad 20 milionów, co oznacza, że 80 proc. wszystkich polskich internautów korzysta z tego serwisu. Twitter osiągnął liczbę ponad trzech i pół miliona użytkowników (14 proc. wszystkich polskich internautów)”.

Twitter

Kogo możemy spotkać na Twitterze? Najczęściej jest to wykształcony mężczyzna, który jest wykwalifikowany zawodowo bądź jest już na emeryturze. Grupa 55+ jest największą w tym serwisie społecznościowym i stanowi ponad 20 proc. Najchetniej na Twittera zaglądają przede wszystkim dziennikarze, publicyści, szefowie korporacji, przedstawiciele wolnych zawodów oraz uczniowie i studenci – wspólnie tworzą grupę stanowiącą 60 proc. użytkowników. Jak podaje Gemius, ponad jedna piąta użytkowników mieszka w miastach o liczbie powyżej 200 tysięcy mieszkańców.

Facebook

Jeżeli chodzi o Facebooka trzy najliczniejsze grupy na nim pokrywają się z tymi na Twitterze. Są to uczniowie i studenci, emeryci i renciści oraz specjaliści wolnych zawodów – stanowią 40 proc. użytkowników. Mówiąc o wykształceniu możemy zauważyć, że ponad połowa osób korzystających z portalu posiada wykształcenie średnie, zawodowe bądź wyższe. Najczęściej z tego medium korzystają internauci z wykształceniem gimnazjalnym w grupie wiekowej od 15 do 24 lat i stanowią 20 proc. Jak czytamy w raporcie - „Użytkownicy Facebooka najczęściej pochodzą ze wsi lub małych miast (do 50 tysięcy mieszkańców). Ta grupa stanowi ponad 60 proc. użytkowników serwisu. Mieszkańcy dużych miast stanowią niecałe 20 proc. ogólnej liczby”.

Grupa docelowa

Mimo różnorodności jaka występuje na Facebooku, dzięki odpowiednim narzędziom, które pozwalają na targetowanie, można z łatwością dotrzeć do określonej grupy docelowej. Inaczej sytuacja wygląda na Twitterze, tu kluczową rolę odgrywa tagowanie, więc zadanie jest utrudnione. „Użytkownicy Facebooka najczęściej pochodzą ze wsi lub małych miast (do 50 tysięcy mieszkańców). Ta grupa stanowi ponad 60 proc.użytkowników serwisu. Mieszkańcy dużych miast stanowią niecałe 20 proc. ogólnej liczby”.

Edge Rank

Według Dominika Wieprzowskiego, analityka biznesowego firmy Gemius – Edge Rank jest bardzo ciekawym przykładem skrzyżowania nauki (dobór właściwych algorytmów, które będą prezentować nam treści, które chcemy oglądać w czasie, w którym chcemy je oglądać) z biznesem (ograniczanie/zwiększanie zasięgu, jako bodziec służący do zwiększania budżetu/zwiększania wysiłku w tworzeniu unikalnych treści). Odkrywanie złożoności tego algorytmu, liczby zmiennych, które mają na niego wpływ oraz dostosowywanie naszych działań do kolejnych jego ulepszeń, to w pewnym sensie nauka sama w sobie – mówi Wieprzowski, a następnie dodaje – Wiadomym jest, że każdy z opiekunów fanpage'a będzie starał się możliwie najlepiej wykorzystywać daną nam przez Facebooka opcję docierania do szerokiej grupy odbiorców. Z tego powodu najlepsi z opiekunów bacznie śledzą nie tylko zachowania swoich użytkowników, ale także właśnie sam algorytm. Niejednokrotnie Facebook wprowadzał już zmiany, które wywracały dotychczasową wiedzę i zmuszał do kreatywnego podchodzenia do tematu komunikacji z fanami. Osobiście sądzę, że tak długo jak istniał będzie Facebook tak długo Edge Rank będzie dostosowywany, a ludzie którzy opiekują się fanpage'ami będą poszukiwać nowych wzorców, które pomogą im stać się jeszcze lepszymi – komentuje Dominik Wieprzowski.

::

Dane pochodzą z ogólnopolskiego badania internetu Megapanel PBI/Gemius, realizowanego w sposób ciągły od ponad 10 lat przez firmę Gemius na zlecenie spółki Polskie Badania Internetu. Na jego podstawie publikowane są dane statystyczne, które prezentują popularność stron WWW oraz związanych z nimi profili społeczno-demograficznych internautów.

::

 

Zdjęcie: fotolia.com/ Autor: GiDesign

 

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.