Świąteczny e-commerce według Google

Świąteczny e-commerce według Google

Brief.pl / Aktualności

Przedświąteczne szaleństwo zakupowe właśnie się zaczyna. Jest ono widoczne już nie tylko w wielkich centrach handlowych, gdzie zaczynają pojawiać się choinki, bombki i sztuczny śnieg, ale także w sieci. Co Polacy wpisują w najpopularniejszą na świecie wyszukiwarkę w tym wyjątkowym okresie? Jak wyglądają nasze internetowe zakupy? Czy e-koszyk częściej zapełniamy dzięki telefonowi, tabletowi czy komputerowi stacjonarnemu? Odpowiedzi na te pytania udziela raport od Google.

-

Świąteczne szaleństwo zakupowe w sklepach już trwa w najlepsze. Jak donosi Google, które zbadało zeszłoroczne trendy wyszukiwań, dla poszukujących odpowiedniego prezentu czas liczy się od "czarnego piątku", który w tym roku wypada 27 listopada. Kolejne daty to cyberponiedziałek czy DDD czyli dzień darmowej dostawy (już 1 grudnia). W połowie grudnia, według prognoz, przypadnie szczyt wyszukiwań prezentowych. Kolejne, odrobinę mniejsze zwyżki zainteresowania zakupami przypadną bezpośrednio przed świętami, by następnie powrócić w wyprzedażach na przełomie grudnia i stycznia.

Mobilne wyszukiwania

Warto zauważyć, że coraz częściej w przedświątecznych zakupach udział biorą smartfony – w 2014 roku 23 proc. haseł związanych z prezentami było wyszukiwanych właśnie na tych urządzeniach. Mobilnie szukamy także informacji o świątecznych kulinariach. Takie informacje, jak chociażby przepisy na świąteczne dania, na smartfonach wyszukiwano w ponad co piątym przypadku. To oznacza wzrost aż o 121 proc. wobec analogicznego okresu rok wcześniej.

Drugi, pod względem wielkości, przyrost liczby wyszukiwań tej treści zanotowały tablety. Korzystano z nich o 79 proc. częściej i odpowiadały za 6 proc. wszystkich przedświątecznych kulinarnych łowów. Nie można nie docenić roli komputerów stacjonarnych, które wciąż odpowiadają za blisko ¾ całego ruchu związanego z wyszukiwaniem informacji o kulinariach – dokładnie 72 proc. Jednak w tym przypadku na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy nie odnotowano żadnej dynamiki wzrostu.

Smakowe gusta on-line

Do najczęściej wpisywanych w wyszukiwarkę haseł należą oczywiście potrawy tradycyjne jak: ryba po grecku, pierogi z kapustą i grzybami, kutia, karp w galarecie, czy rozmaite ciasta (m.in.: makowiec, keks, sernik czy pierniczki). Jednak gdy przyjrzymy się danym z poszczególnych województw, dostrzegamy znaczące różnice. Internauci z północy Polski (zachodniopomorskie oraz kujawsko-pomorskie) szukają przepisów na rybę po japońsku, na Podkarpaciu zainteresowaniem cieszą się rurki z kremem i sałatka z pora, a na Mazowszu i Podlasiu święta zachęcają do przygotowania czekoladowych bloków.

Co i jak kupujemy?

W ubiegłym roku, pod choinką, bardzo często można było znaleźć elektroniczne gadżety. Jak zapowiada raport Google – z dotychczasowych trendów śmiało można założyć wzmożone zainteresowanie nimi przed 24 grudnia. Okazuje się jednak, że klasyczne prezenty nadal cieszą się dużym powodzeniem. Bliskim kupujemy bardzo często takie prezenty jak nowe kapcie (+22 proc. wyszukiwań rdr), piżamę (+31 proc.) czy zegarek (+32 proc.).

W przypadku prezentów smartfony przynoszą o 140 proc. więcej wyszukiwań w analogicznym okresie, a tablety o 66 proc. więcej. Komputery stacjonarne stanowią główne źródło informacji (72 proc.), jednak, jak w poprzednim przypadku, niemal stoją w miejscu, de facto tracąc pozycję na rzecz gadżetów mobilnych (jedynie +4 proc. wzrostu).

Dużą popularnością cieszą się także produkty do domu i ogrodu, takie jak poduszki i koce (+33 proc.), świece (+24 proc.), zastawa stołowa, sztućce i garnki (+19 proc.), ramki do obrazów i zdjęć (+18 proc.) oraz pościel (+17 proc.). Obrusy i wazony kupowano odpowiednio o 9 i 5 proc. chętniej niż rok wcześniej.

Smartfony, podobnie jak w przypadku poprzedniego segmentu, biły rekordy wzmożonej przydatności – aż 135 proc. więcej rdr. Tablety wykorzystywano o 73 proc. chętniej.

 

Dla najmłodszych

Święta to okres, z którego najbardziej cieszą się najmłodsi członkowie rodziny, jednak, choć trudno w to uwierzyć, zabawki nie notują w ciągu ostatniego roku tak dużego przyrostu jak pozostałe grupy prezentów. Rozmaite media (filmy i muzyka dla najmłodszych) kupowano najchętniej, bo o ponad 52 proc. częściej niż w analogicznym okresie przed rokiem. Drugie miejsce na podium zajęły książki (+29 proc.), następnie rowerki (+25 poc.) oraz rzeczy jeszcze trudniej dające zapakować się w pudełko ze wstążką, takie jak imprezy mikołajkowe oraz sylwestrowe dla dzieci (+20 proc.). Zabawki znalazły się tuż za nimi z wynikiem o 19 proc. wyższym rdr.

Popularność urządzeń mobilnych, przy wyszukiwaniu tego rodzaju prezentów, rosła odpowiednio o 102 proc. w przypadku smartfonów, 72 proc. dla tabletów oraz malała o 2 proc. dla urządzeń stacjonarnych. Do tych ostatnich należało wciąż 83 proc. wszystkich wyszukiwań związanych z prezentami dla dzieci.


::

::

zdjęcie: Fotolia.com/ Autor: zahar2000

 

Tagi:

google zakupy

Zobacz inne polecane artykuły

Rekordowe wyjście inwestycyjne Venture Capital. Synerise zainwestuje 20 mln zł w rozwój sztucznej inteligencji i autonomicznego marketing

Brief.pl / Aktualności

Rekordowe wyjście inwestycyjne Venture Capital. Synerise zainwestuje 20 mln zł w rozwój sztucznej inteligencji i autonomicznego marketing
Rekordowe wyjście inwestycyjne Venture Capital. Synerise zainwestuje 20 mln zł w rozwój sztucznej inteligencji i autonomicznego marketing

Krakowska spółka po raz drugi w ciągu ostatniego roku z sukcesem zakończyła prywatną emisję akcji. W drodze transakcji o wartości 45 mln zł Synerise uzyskał dostęp do kapitału, którego sporą część przeznaczy na badania i rozwój. 29-krotną stopę zwrotu uzyskał Satus Venture, który za kwotę 25 mln zł sprzedał część swoich akcji w spółce.

Perfekcyjna egzekucja podstawą innowacji. Rozmowa z Kacprem Winiarczykiem, general managerem Ubera w Polsce

Brief.pl / Ludzie

Perfekcyjna egzekucja podstawą innowacji. Rozmowa z Kacprem Winiarczykiem, general managerem Ubera w Polsce
Perfekcyjna egzekucja podstawą innowacji. Rozmowa z Kacprem Winiarczykiem, general managerem Ubera w Polsce

Po 3 latach od momentu wejścia na polski rynek Uberowi udało się zgromadzić ponad milion zadowolonych użytkowników. Jak się okazuje, z aplikacji w Polsce najchętniej korzysta pokolenie millenialsów. Teraz firma zdecydowała się umocnić swój marketing - tak, by z aplikacją dotrzeć do szerszego grona odbiorców, w różnym wieku. O nowej strategii marketingowej, zjawisku uberyzacji i premierach kolejnych usług Ubera rozmawiamy z Kacprem Winiarczykiem, general managerem Ubera w Polsce.