Republika Konga szansą dla polskiego biznesu

Republika Konga szansą dla polskiego biznesu

Brief for Poland / Inspiracje

- W 2015 r. chcemy podwoić wskaźniki relacji handlowych i gospodarczych z Afryką. Zależy nam także na dobrych wynikach współpracy z Republiką Konga – poinformował wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński podczas spotkania z ministrem gospodarki, finansów, planowania, budżetu i integracji Republiki Konga Gilbertem Ondongo. Rozmowy odbyły się 28 maja 2013 r. w MG.

-

Wicepremier Piechociński zaznaczył, że Polska w obliczu spowolnienia, z którym borykają się partnerzy handlowi w Europie, otwiera się na współpracę gospodarczą z innymi kontynentami, przede wszystkim z Afryką. - Nasze kraje mogą przedstawić sobie bardzo interesującą ofertę dotyczącą m.in. eksploatacji surowców, branży energetycznej, przetwórstwa rolno-spożywczego i przemysłu elektrotechnicznego – ocenił wicepremier.

Minister Ondongo podkreślił z kolei, że Republika Konga jest jedną z najszybciej rozwijających się gospodarek w Afryce Środkowej. – Nasz roczny wzrost PKB kształtuje się na poziomie 5-7 proc. Mamy również niski stopień inflacji, zwykle nieprzekraczający 5 proc. – poinformował.

Zaznaczył, że jego kraj jako jeden z eksporterów ropy naftowej stale zwiększa wydobycie tego surowca. Zachęcił też polskie firmy do eksploracji zasobów naturalnych, w tym metali rzadkich, i inwestowania w kluczowe, pozanaftowe segmenty gospodarki kongijskiej. – Opracowujemy zakrojony na szeroką skalę narodowy program inwestycyjny. Jesteśmy również w trakcie tworzenia specjalnych stref ekonomicznych, skierowanych w głównej mierze do eksporterów – dodał minister Ondongo.

::

Obroty handlowe pomiędzy Polską i Republiką Konga w 2012 r. osiągnęły 11,8 mln euro. Dynamika eksportu wzrosła o 65 proc., importu - o 35 proc. Wartość polskiego eksportu wyniosła w 2012 r. 9,8 mln euro, importu – 2 mln euro. Do Republiki Konga sprzedajemy przede wszystkim pojazdy mechaniczne, maszyny do produkcji żywności, produkty mięsne oraz części do maszyn. W imporcie z Konga przeważa z kolei miedź oraz drewno.

Źródło: Ministerstwo Gospodarki

Zobacz inne polecane artykuły

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Magazyn / Aktualności

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup
Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Business Link i Skanska będą współtworzyć innowacyjny ekosystem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) dla startupów, małych i średnich firm oraz sektora usług biznesowych. Deweloper zainwestował w Business Link, największą sieć coworkingu i prywatnych biur na wynajem w Polsce. Dzięki planowanej ekspansji Business Link stanie się największą tego typu siecią w Europie i drugą na świecie, a Skanska stworzy najbardziej kompleksową ofertę biurową dla różnorodnych podmiotów na rynku CEE.

Poland Business Run – polskie firmy po raz szósty pobiegną dla potrzebujących

Brief.pl / Aktualności

Poland Business Run – polskie firmy po raz szósty pobiegną dla potrzebujących
Poland Business Run – polskie firmy po raz szósty pobiegną dla potrzebujących

Szósta edycja największego charytatywnego biegu w kraju – Poland Business Run – startuje 3 września. Uczestnicy pobiegną w tym roku w 7 miastach: Krakowie, Warszawie, Łodzi, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku i Katowicach. Rejestracja drużyn rusza już pod koniec kwietnia. Cel? Pomoc osobom z niepełnosprawnością ruchową w powrocie do normalnego życia.

E-zakupy w niedzielę? 81 proc. Polaków jest na tak

Brief.pl / Aktualności

E-zakupy w niedzielę? 81 proc. Polaków jest na tak
E-zakupy w niedzielę? 81 proc. Polaków jest na tak

W ostatnich latach przeciętne tempo życia wielu Polaków diametralnie się zmieniło. Większość rzeczy robimy w pośpiechu i cierpimy na nieustanny brak czasu. Wraz z rozwojem nowych technologii na popularności zyskały e-zakupy, które pozwalają zaoszczędzić czas. Z badań wynika, że 39 proc. Polaków robi zakupy przez internet w niedzielę z powodu braku czasu w tygodniu. Aż 78 proc. respondentów deklaruje, że nie powinno być żadnych ograniczeń w niedzielnym e-handlu. Rozwiązania z rynku e-commerce odzwierciedlają oczekiwania konsumentów, którzy coraz chętniej kupują przez internet. Co ciekawe konsumenci online nie tylko kupują ubrania czy elektronikę, ale również produkty spożywcze. Co na to ustawodawcy? Czy serwery e-sklepów zostaną wyłączone?