Czy jesteś typowym polskim e-czytelnikiem? (Infografika)

Czy jesteś typowym polskim e-czytelnikiem? (Infografika)

Brief.pl / Wiedza

W 2010 roku sprzedaż e-booków w Polsce zamknęła się w kwocie 2 mln zł. Według prognoz Virtualo na koniec 2015 roku ma wynieść 60 mln zł, a w 2016 nawet 85 mln zł. Te liczby pokazują, jak szybko rozwija się rynek e-booków. Kim jest polski e-czytelnik? Które e-książki sprzedają się najlepiej?

-

Kim jesteś e-czytelniku?

Typowy nabywca e-booka to osoba młoda w wieku 25-44 lata, najczęściej po studiach, aktywna zawodowo, mieszkająca w dużym mieście - tak wynika z badania przeprowadzonego przez Virtualo pod patronatem Biblioteki Analiz.

Najwięcej e-książek sprzedaje się w z województwie mazowieckim, małopolskim, śląskim, wielkopolskim i dolnośląskim. 

Ebooki kupują częściej mężczyźni, którzy w przypadku księgarni Virtualo stanowią 60 proc. klientów.

Co ciekawe, osoby czytające w formie elektronicznej czytają prawie trzy razy więcej niż tradycyjni czytelnicy – około 30 e-booków rocznie.

Najczęściej kupowane e-książki

Czytelnicy najchętniej kupują e-booki z kategorii kryminał i sensacja (19,5 proc. całościowej sprzedaży), literatura piękna (17  proc.), fantastyka (9,8 proc.), literatura faktu (5,8 proc.) oraz romans i erotyki (5,5 proc.) - takie wnioski płyną z danych Virtualo z trzech kwartałów br.

Największym bestsellerami wśród książek elektronicznych w 2015 roku są: Blackout Marc Elsberg, Gniew Zygmunta Miłoszewskiego, Marsjanin Andy Weir, Co nas nie zabije David Lagercrantz oraz Okularnik Katarzyny Bondy.

Prognozy

Mimo iż dane o tradycyjnym czytelnictwie nie napawają optymizmem, to rynek książki elektronicznej jest na fali wzrostu. Bieżący rok według prognoz Virtualo ma zakończyć się ponad 50 proc. wzrostem sprzedaży na rynku ebooków. 

- Duży wpływ na rozwój rynku ma rosnąca popularność nowoczesnej, mobilnej formy czytania, ale również z roku na rok coraz większa i bardziej atrakcyjna oferta dla e-czytelników – mówi Robert Rybski, prezes Virtualo.

Nie bez znaczenia jest także cena. Nowoczesna forma czytania, biorąc pod uwagę ceny książek papierowych, wydaje się też zdecydowanie niższa. Średnia cena pojedynczego e-booka w najpopularniejszych kategoriach wynosi 19,80 zł, więc jest o 20-30proc. tańsza od książki drukowanej.

Jak podkreślają sami dystrybutorzy oraz eksperci, rozwój rynku e-booków napotyka również bariery. Dwie główne, które niekorzystnie zakłócają dynamikę wzrostu sprzedaży ebooków w Polsce to wciąż zbyt wysoka stawka VAT oraz piractwo.

 

::

Fot. Fotolia / Andrey Popov 

 

Zobacz inne polecane artykuły

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Brief.pl / Aktualności

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?
Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Gadżety reklamowe podbijają rynek. Jakie produkty są najczęściej wybierane przez firmy jako upominki dla klientów? Które z nich cieszą obdarowanych, a które są wyrzucane niemal od razu po otrzymaniu? I wreszcie - jakie cechy powinien mieć trafiony gadżet?

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Brief.pl / Wiedza

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku
5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Algorytmy wyszukiwarki Google aktualizowane są nawet kilkaset razy w ciągu roku. Nic więc dziwnego, że nadążenie za zmianami bywa trudne, nawet dla dobrego specjalisty SEO, a to, co sprawdzało się jeszcze pół roku temu, obecnie może być traktowane co najwyżej jako mit. Przekonaj się, jakie działania pozycjonujące mają sens na dziś, a które lepiej odpuścić.

Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar

Brief.pl / Aktualności

Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar
Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar

Zbierają dane o użytkownikach sieci w 187 państwach, a ich autorska platforma DMP – OnAudience.com - przetwarza już ponad 3 mld profili internautów. Pokornie przyznają, że nie monitorują jeszcze aktywności sieciowej mieszkańców San Escobar, ale i tu obiecują rychłą poprawę. Warszawska spółka Cloud Technologies swój biznes zaczynała jako start-up w garażu, dziś po 6 latach działalności ma pozycję polskiego lidera analityki Big Data, posiadającego największą hurtownię danych w Europie. W tym roku spółka planuje opuścić NewConnect na rzecz głównego parkietu GPW.