Czy jesteś typowym polskim e-czytelnikiem? (Infografika)

Czy jesteś typowym polskim e-czytelnikiem? (Infografika)

Brief.pl / Wiedza

W 2010 roku sprzedaż e-booków w Polsce zamknęła się w kwocie 2 mln zł. Według prognoz Virtualo na koniec 2015 roku ma wynieść 60 mln zł, a w 2016 nawet 85 mln zł. Te liczby pokazują, jak szybko rozwija się rynek e-booków. Kim jest polski e-czytelnik? Które e-książki sprzedają się najlepiej?

-

Kim jesteś e-czytelniku?

Typowy nabywca e-booka to osoba młoda w wieku 25-44 lata, najczęściej po studiach, aktywna zawodowo, mieszkająca w dużym mieście - tak wynika z badania przeprowadzonego przez Virtualo pod patronatem Biblioteki Analiz.

Najwięcej e-książek sprzedaje się w z województwie mazowieckim, małopolskim, śląskim, wielkopolskim i dolnośląskim. 

Ebooki kupują częściej mężczyźni, którzy w przypadku księgarni Virtualo stanowią 60 proc. klientów.

Co ciekawe, osoby czytające w formie elektronicznej czytają prawie trzy razy więcej niż tradycyjni czytelnicy – około 30 e-booków rocznie.

Najczęściej kupowane e-książki

Czytelnicy najchętniej kupują e-booki z kategorii kryminał i sensacja (19,5 proc. całościowej sprzedaży), literatura piękna (17  proc.), fantastyka (9,8 proc.), literatura faktu (5,8 proc.) oraz romans i erotyki (5,5 proc.) - takie wnioski płyną z danych Virtualo z trzech kwartałów br.

Największym bestsellerami wśród książek elektronicznych w 2015 roku są: Blackout Marc Elsberg, Gniew Zygmunta Miłoszewskiego, Marsjanin Andy Weir, Co nas nie zabije David Lagercrantz oraz Okularnik Katarzyny Bondy.

Prognozy

Mimo iż dane o tradycyjnym czytelnictwie nie napawają optymizmem, to rynek książki elektronicznej jest na fali wzrostu. Bieżący rok według prognoz Virtualo ma zakończyć się ponad 50 proc. wzrostem sprzedaży na rynku ebooków. 

- Duży wpływ na rozwój rynku ma rosnąca popularność nowoczesnej, mobilnej formy czytania, ale również z roku na rok coraz większa i bardziej atrakcyjna oferta dla e-czytelników – mówi Robert Rybski, prezes Virtualo.

Nie bez znaczenia jest także cena. Nowoczesna forma czytania, biorąc pod uwagę ceny książek papierowych, wydaje się też zdecydowanie niższa. Średnia cena pojedynczego e-booka w najpopularniejszych kategoriach wynosi 19,80 zł, więc jest o 20-30proc. tańsza od książki drukowanej.

Jak podkreślają sami dystrybutorzy oraz eksperci, rozwój rynku e-booków napotyka również bariery. Dwie główne, które niekorzystnie zakłócają dynamikę wzrostu sprzedaży ebooków w Polsce to wciąż zbyt wysoka stawka VAT oraz piractwo.

 

::

Fot. Fotolia / Andrey Popov 

 

Zobacz inne polecane artykuły

Oddaj pracownikom władzę

Magazyn / Inspiracje

Oddaj pracownikom władzę
Oddaj pracownikom władzę

Czy można prowadzić firmę, nie podejmując żadnej decyzji? Czy dobrym pomysłem jest ujawnienie wysokości pensji wszystkich pracowników, a co więcej, danie im możliwości samodzielnego przyznawania sobie wynagrodzenia? Czy firma bez siedziby głównej i biura ma szansę przetrwać na rynku? Chociaż może się wydawać, że każdy prezes na powyższe pytania bez zastanowienia odpowiedziałby przecząco, przykłady takich firm, jak Semco czy Xtech.pl, pokazują, że byłyby to odpowiedzi nieuzasadnione.