Czy jesteś typowym polskim e-czytelnikiem? (Infografika)

Czy jesteś typowym polskim e-czytelnikiem? (Infografika)

Brief.pl / Wiedza

W 2010 roku sprzedaż e-booków w Polsce zamknęła się w kwocie 2 mln zł. Według prognoz Virtualo na koniec 2015 roku ma wynieść 60 mln zł, a w 2016 nawet 85 mln zł. Te liczby pokazują, jak szybko rozwija się rynek e-booków. Kim jest polski e-czytelnik? Które e-książki sprzedają się najlepiej?

-

Kim jesteś e-czytelniku?

Typowy nabywca e-booka to osoba młoda w wieku 25-44 lata, najczęściej po studiach, aktywna zawodowo, mieszkająca w dużym mieście - tak wynika z badania przeprowadzonego przez Virtualo pod patronatem Biblioteki Analiz.

Najwięcej e-książek sprzedaje się w z województwie mazowieckim, małopolskim, śląskim, wielkopolskim i dolnośląskim. 

Ebooki kupują częściej mężczyźni, którzy w przypadku księgarni Virtualo stanowią 60 proc. klientów.

Co ciekawe, osoby czytające w formie elektronicznej czytają prawie trzy razy więcej niż tradycyjni czytelnicy – około 30 e-booków rocznie.

Najczęściej kupowane e-książki

Czytelnicy najchętniej kupują e-booki z kategorii kryminał i sensacja (19,5 proc. całościowej sprzedaży), literatura piękna (17  proc.), fantastyka (9,8 proc.), literatura faktu (5,8 proc.) oraz romans i erotyki (5,5 proc.) - takie wnioski płyną z danych Virtualo z trzech kwartałów br.

Największym bestsellerami wśród książek elektronicznych w 2015 roku są: Blackout Marc Elsberg, Gniew Zygmunta Miłoszewskiego, Marsjanin Andy Weir, Co nas nie zabije David Lagercrantz oraz Okularnik Katarzyny Bondy.

Prognozy

Mimo iż dane o tradycyjnym czytelnictwie nie napawają optymizmem, to rynek książki elektronicznej jest na fali wzrostu. Bieżący rok według prognoz Virtualo ma zakończyć się ponad 50 proc. wzrostem sprzedaży na rynku ebooków. 

- Duży wpływ na rozwój rynku ma rosnąca popularność nowoczesnej, mobilnej formy czytania, ale również z roku na rok coraz większa i bardziej atrakcyjna oferta dla e-czytelników – mówi Robert Rybski, prezes Virtualo.

Nie bez znaczenia jest także cena. Nowoczesna forma czytania, biorąc pod uwagę ceny książek papierowych, wydaje się też zdecydowanie niższa. Średnia cena pojedynczego e-booka w najpopularniejszych kategoriach wynosi 19,80 zł, więc jest o 20-30proc. tańsza od książki drukowanej.

Jak podkreślają sami dystrybutorzy oraz eksperci, rozwój rynku e-booków napotyka również bariery. Dwie główne, które niekorzystnie zakłócają dynamikę wzrostu sprzedaży ebooków w Polsce to wciąż zbyt wysoka stawka VAT oraz piractwo.

 

::

Fot. Fotolia / Andrey Popov 

 

Zobacz inne polecane artykuły

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Magazyn / Aktualności

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup
Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Business Link i Skanska będą współtworzyć innowacyjny ekosystem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) dla startupów, małych i średnich firm oraz sektora usług biznesowych. Deweloper zainwestował w Business Link, największą sieć coworkingu i prywatnych biur na wynajem w Polsce. Dzięki planowanej ekspansji Business Link stanie się największą tego typu siecią w Europie i drugą na świecie, a Skanska stworzy najbardziej kompleksową ofertę biurową dla różnorodnych podmiotów na rynku CEE.

Przedsiębiorczy Poznań

Brief.pl / Aktualności

Przedsiębiorczy Poznań
Przedsiębiorczy Poznań

Jednym z pięciu priorytetów, zawartych w przyjętej w tym roku przez Radę Miasta Strategii Rozwoju Miasta Poznania 2020+, jest nowoczesna przedsiębiorczość. Oznacza to, że w Poznaniu ma rozwijać się zróżnicowana, nowoczesna i silna gospodarka. Lokalne, niewielkie firmy mają uzyskać wsparcie w działaniach innowacyjnych. Wspierana ma być też współpraca biznesu i nauki, pomoc uzyskać mają lokalne startupy. Miasto ma również działać na rzecz zwiększenia poziomu umiędzynarodowienia poznańskiej przedsiębiorczości. I nie są to puste deklaracje.