Dlaczego 24 proc. Polaków nie korzysta z sieci?

Dlaczego 24 proc. Polaków nie korzysta z sieci?

Brief.pl / Aktualności

Względy prywatności i bezpieczeństwa, brak technicznych możliwości podłączenia do internetu, a może zbyt wysokie koszty sprzętu? Jakie są powody, dla których ponad 24 proc. Polaków nie ma dostępu do sieci?

-

Z raportu pt. "Polska Cyfrowa" autorstwa Anny Streżyńskiej, byłej prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej i Krzysztofa Szuberta, ministra ds. cyfryzacji Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC, wynika, że nasz kraj pod względem społeczno-gospodarczej cyfryzacji zajmuje dopiero 23. miejsce wśród 28 państw członkowskich Unii Europejskiej. Jakie są najbardziej palące problemy w tym zakresie.

Sprzęt


Wciąż w wielu polskich domach nie ma ani jednego komputera - aktualnie jest to 22,1 proc. gospodarstw domowych z co najmniej jedną osobą w wieku 16‐74 lata. Co prawda w latach 2004-2015 odnotowano systematyczny wzrost liczby gospodarstw domowych posiadających komputer, to ciągle mamy sporo do nadrobienia.

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, w 2015 roku 77,9 proc. gospodarstw domowych z co najmniej jedną osobą w wieku 16‐74 lata miało w domu przynajmniej jeden komputer. Wskaźnik ten z roku na rok systematycznie zwiększa się i w 2015 roku, w porównaniu z rokiem poprzednim, wzrósł o 0,8 p. proc., a w stosunku do 2012 r. – o 4,5 p. proc. 



Sieć

Nieco gorzej wygląda sytuacja w kontekście dostępu do internetu. Z danych GUS wynika, że w 2015 roku dostęp do internetu ma 75,8 proc. gospodarstw domowych. Odsetek ten jest wyższy o 1 p. proc. niż w roku poprzednim.

Co ciekawe, w stosunku do 2014 roku udział gospodarstw domowych korzystających z internetu poprzez szerokopasmowe łącze internetowe zmniejszył się o 0,1 p. proc.

Zarówno dostęp do internetu, jak i rodzaj posiadanych łączy internetowych był zróżnicowany pod względem typu gospodarstwa, miejsca zamieszkania oraz stopnia urbanizacji. Zdecydowanie więcej gospodarstw posiadało dostęp do internetu w gospodarstwach domowych z dziećmi. Nie powinien dziwić również fakt, że dostęp do internetu posiada więcej gospodarstw w miastach niż na obszarach wiejskich. Taka sama sytuacja dotyczyła dostępu do internetu poprzez szerokopasmowe łącze.

Podobnie jak w przypadku wyposażenia gospodarstw domowych w komputery, wskaźnik dostępu do internetu najwyższy jest na obszarach wysoko zurbanizowanych.



Przyczyny

Dlaczego 24,2 proc. Polaków nie ma dostępu do sieci? Najczęstszą przyczyną jest brak potrzeby korzystania z niego - ten powód wskazało aż 63 proc. osób bez dostępu do sieci. Drugim, istotnym powodem jest brak odpowiednich umiejętności, na którą zwróciło uwagę 49,5 proc. badanych.

Zdaniem badanych, problemem są także zbyt wysokie koszty sprzętu oraz dostępu do sieci, niechęć do internetu, brak technicznych możliwości oraz względy bezpieczeństwa.

Ciekawe ile czasu upłynie, zanim dogonimy takie kraje jak Dania, gdzie z sieci korzysta 97 proc. populacji?  Oby jak najmniej!

::

Foto: Fotolia/Mikkel Bigandt

Zobacz inne polecane artykuły

GRA O SUKCES / GRA O BIZNES. Transmisja LIVE z wydarzenia dostępna również na Facebooku!

Brief.pl / Aktualności

GRA O SUKCES / GRA O BIZNES. Transmisja LIVE z wydarzenia dostępna również na Facebooku!
GRA O SUKCES / GRA O BIZNES. Transmisja LIVE z wydarzenia dostępna również na Facebooku!

Już w ten czwartek o godzinie 14.30 na Facebooku Business in Brief rusza transmisja live z wyjątkowego wydarzenia, jakie przygotowaliśmy dla Was wspólnie z partnerami. Jeśli spodziewacie się nudnych prezentacji, przydługich paneli, straconego czasu... pozwólcie, że Was zaskoczymy.

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Brief.pl / Aktualności

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster
YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Z każdym rokiem rośnie rola treści wideo, co przekłada się na wzrost popularności YouTuberów. Potencjał ten dostrzegają firmy, stawiając na współpracę z Vlogerami. Których z nich ma największy potencjał reklamowy? W analizie przygotowanej przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” podsumowano obecność medialną 100 najpopularniejszych pod względem liczby subskrybentów polskich YouTuberów. Raport dotyczy 2016 roku.

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Brief.pl / Aktualności

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości
5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Długie, mroźne miesiące zimy dają się nam we znaki, rozbudzając tym samym pragnienie zmiany, zieleni i kolorów. Tak też powinny wyglądać newslettery – świeżo i słonecznie. Marketerzy, jako ci, którzy zawsze podążają nie tylko za panującymi w branży trendami, ale także za potrzebami odbiorców, powinni włączyć do komunikacji te elementy, których odbiorcy w tym okresie szczególnie łakną.