Dlaczego 24 proc. Polaków nie korzysta z sieci?

Dlaczego 24 proc. Polaków nie korzysta z sieci?

Brief.pl / Aktualności

Względy prywatności i bezpieczeństwa, brak technicznych możliwości podłączenia do internetu, a może zbyt wysokie koszty sprzętu? Jakie są powody, dla których ponad 24 proc. Polaków nie ma dostępu do sieci?

-

Z raportu pt. "Polska Cyfrowa" autorstwa Anny Streżyńskiej, byłej prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej i Krzysztofa Szuberta, ministra ds. cyfryzacji Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC, wynika, że nasz kraj pod względem społeczno-gospodarczej cyfryzacji zajmuje dopiero 23. miejsce wśród 28 państw członkowskich Unii Europejskiej. Jakie są najbardziej palące problemy w tym zakresie.

Sprzęt


Wciąż w wielu polskich domach nie ma ani jednego komputera - aktualnie jest to 22,1 proc. gospodarstw domowych z co najmniej jedną osobą w wieku 16‐74 lata. Co prawda w latach 2004-2015 odnotowano systematyczny wzrost liczby gospodarstw domowych posiadających komputer, to ciągle mamy sporo do nadrobienia.

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, w 2015 roku 77,9 proc. gospodarstw domowych z co najmniej jedną osobą w wieku 16‐74 lata miało w domu przynajmniej jeden komputer. Wskaźnik ten z roku na rok systematycznie zwiększa się i w 2015 roku, w porównaniu z rokiem poprzednim, wzrósł o 0,8 p. proc., a w stosunku do 2012 r. – o 4,5 p. proc. 



Sieć

Nieco gorzej wygląda sytuacja w kontekście dostępu do internetu. Z danych GUS wynika, że w 2015 roku dostęp do internetu ma 75,8 proc. gospodarstw domowych. Odsetek ten jest wyższy o 1 p. proc. niż w roku poprzednim.

Co ciekawe, w stosunku do 2014 roku udział gospodarstw domowych korzystających z internetu poprzez szerokopasmowe łącze internetowe zmniejszył się o 0,1 p. proc.

Zarówno dostęp do internetu, jak i rodzaj posiadanych łączy internetowych był zróżnicowany pod względem typu gospodarstwa, miejsca zamieszkania oraz stopnia urbanizacji. Zdecydowanie więcej gospodarstw posiadało dostęp do internetu w gospodarstwach domowych z dziećmi. Nie powinien dziwić również fakt, że dostęp do internetu posiada więcej gospodarstw w miastach niż na obszarach wiejskich. Taka sama sytuacja dotyczyła dostępu do internetu poprzez szerokopasmowe łącze.

Podobnie jak w przypadku wyposażenia gospodarstw domowych w komputery, wskaźnik dostępu do internetu najwyższy jest na obszarach wysoko zurbanizowanych.



Przyczyny

Dlaczego 24,2 proc. Polaków nie ma dostępu do sieci? Najczęstszą przyczyną jest brak potrzeby korzystania z niego - ten powód wskazało aż 63 proc. osób bez dostępu do sieci. Drugim, istotnym powodem jest brak odpowiednich umiejętności, na którą zwróciło uwagę 49,5 proc. badanych.

Zdaniem badanych, problemem są także zbyt wysokie koszty sprzętu oraz dostępu do sieci, niechęć do internetu, brak technicznych możliwości oraz względy bezpieczeństwa.

Ciekawe ile czasu upłynie, zanim dogonimy takie kraje jak Dania, gdzie z sieci korzysta 97 proc. populacji?  Oby jak najmniej!

::

Foto: Fotolia/Mikkel Bigandt

Zobacz inne polecane artykuły

Branded content, czyli content w służbie markom. Rozmowa z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production

Brief.pl / Ludzie

Branded content, czyli content w służbie markom. Rozmowa z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production
Branded content, czyli content w służbie markom. Rozmowa z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production

Czym jest branded content? Którym markom czy branżom działania branded contentowe przynieść mogą szczególną korzyść? O stosunkowo młodym trendzie, który w najbliższym czasie może zrewolucjonizować komunikację marketingową marek rozmawiamy z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production.

Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland

Brief.pl / Ludzie

Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland
Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland

Czy istnieje dobry moment na odpalenie własnego biznesu? Jak w kontekście wszechobecnych startupów rysuje się przyszłość korporacji? Jaka jest świadomość siły małych i średnich przedsiębiorców w Polsce? W ramach cyklu wywiadów przedstawiającego Kapitułę 7. edycji 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie rozmawiamy z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland.