wp - grudzien 2016

Event w wersji mobilnej

Event  w wersji mobilnej

Brief.pl / Technologie

Ciągły wzrost popularności urządzeń mobilnych - telefonów, tabletów czy smart watchów stawia przed PRowcami i marketingowcami coraz to nowe wyzwania. Ostatnio wkracza również w inne sfery działań komunikacyjnych. Jak wykorzystać komunikację mobilną w branży eventowej?

-

Mobile stało się faktem


Dane statystycznie nie pozostawiają złudzeń - nastąpiła era komunikacji mobilnej. Według szacunków z końca ubiegłego roku z urządzeń mobilnych korzysta co drugi Polak. Jednocześnie sprzedaż smartfonów, tabletów i smart watchów wciąż rośnie. Trend jest oczywiście globalny. W 2014 roku sprzedano prawie 1,7 miliarda telefonów komórkowych i blisko 200 milionów tabletów. Wstępne szacunki z tego roku sugerują podobny wynik.

Nic dziwnego, że marketingowcy oraz specjaliści od komunikacji prześcigają się w działaniach, które właśnie w ten sposób pozwalają dotrzeć do użytkownika. Komunikacja mobilna, oprócz skali ma inny ważny atut - może być w pełni spersonalizowana. Z danego urządzenia korzysta bowiem zwykle jedna osoba, o której wiemy coraz więcej.

 

Wydarzenie w wersji na smartfona

 

Konieczność komunikacji via mobile dostrzegają również organizatorzy eventów, którzy od kilku lat wprowadzają z mniejszym lub większym powodzeniem komunikację mobilną, jako wsparcie, a czasem zastępstwo kanałów social media, strony www czy klasycznych materiałów papierowych.

Mobile daje bowiem sporo możliwości komunikacyjnych. Na etapie promocji wydarzenia jest miejscem pierwszego kontaktu z potencjalnie zainteresowanym. Jak dowodzą statystyki, zaledwie niewielką część czasu ze smartfonem w ręce poświęcamy na rozmowy telefoniczne i wysyłkę smsów. Telefon służy użytkownikowi głównie do poszukiwania informacji, korzystania z social mediów i aplikacji, które dostarczają dane w czasie rzeczywistym. Dlatego tak ważne jest, aby promocję imprezy przenieść również na mniejsze ekrany.

 

Klient w ciągłym biegu

 

Głównym narzędziem w komunikacji mobilnej jest oczywiście wersja mobilna strony www. Potencjalnemu klientowi powinniśmy udostępnić możliwie najprostsze w użyciu źródło wiedzy o nas samych. Strona ma być łatwa w nawigacji, pozbawiona dodatkowych funkcjonalności, z których użytkownik małego ekranu zapewne nie skorzysta. Ważne, aby użytkownik mógł informacje znaleźć możliwie szybko.

Telefon to podstawowe źródło wiedzy także podczas koncertu czy imprezy plenerowej. Jeżeli uczestnik będzie musiał przeklikiwać się przez stronę, która nie jest przystosowana pod urządzenia mobilne, szybko się zirytuje. Trudno się dziwić. Nie przyszedł na mecz po to, by tracić czas szukając informacji, gdzie jest wejście na stadion.

 

A może aplikacja mobilna?

 

Alternatywą, uzupełnieniem lub po prostu kolejną generacją strony mobilnej może być aplikacja mobilna. Jak można ją wykorzystać? Przede wszystkim potraktować jako kolejne źródło informacji o wydarzeniu. Miejsce, gdzie uczestnik może dowiedzieć się więcej na temat agendy konferencji, line-up festiwalu, miejscu wydarzenia, występujących osobach, czyli o wszystkim, czego musiałby szukać na stronie www.

Aplikacja ma tę przewagę nad stroną mobilną wydarzenia, że jest łatwo dostępna, posiada dedykowaną nawigację i umożliwia dostęp do bardziej zaawansowanych funkcji telefonu. Nie wymaga dodatkowych poszukiwań, uruchamiania przeglądarki, jest dostępna właściwie od ręki.

 

Przewodnik w trakcie imprezy

 

Jeżeli aplikacja posiada funkcję wysyłania powiadomień w czasie rzeczywistym, może stać się świetnym narzędziem komunikacyjnym podczas samego wydarzenia. Jak to działa?

Telefon może “przywitać” osoby biorące udział w konferencji, powiadomić, że za kwadrans odbędzie się przerwa kawowa. Uczestników festiwali może informować o rozpoczynających się na poszczególnych scenach koncertach, biegaczy podczas maratonów o miejscu odbioru zestawu startowego. Przykładów na wykorzystanie wiadomości kontekstowych jest mnóstwo. Wszystko zależy od charakteru imprezy i podejścia uczestnika.

Z organizatora wydarzenia spada obowiązek rozmieszczania skomplikowanych systemów czy punktów informacyjnych, uczestnik ma w kieszeni swojego przewodnika podczas imprezy, może zapisać ważne punkty programu w kalendarzu, a w razie dodatkowych pytań łatwo skontaktować się z organizatorem. Dobrze zaplanowana komunikacja może być też formą rozrywki, np. narzędziem do organizacji questingu, czyli gier terenowych.

Aplikacja może być też narzędziem networkingowym. Usprawniać nie tylko komunikację na linii uczestnik - organizator, ale przede wszystkim kontakt między użytkownikami, będąc czymś na kształt wewnętrznego serwisu społecznościowego odwiedzających event.

O wiele więcej możliwości daje połączenie aplikacji mobilnej z iBeaconami. Wyobraźmy sobie, że uczestnik imprezy rejestruje się na nią wyłącznie trafiając w pole iBeacona - bez sprawdzania biletów, bez kolejek przy wejściu. Osobie zwiedzającej wystawę aplikacja może wyświetlić informacje na temat obrazu, na który patrzy, a uczestnikowi festiwalu, że na scenie, przy której stoi, za 15 minut rozpocznie się koncert konkretnego wykonawcy. Odbiór takich powiadomińe okazuje się bardzo pozytywny.

 

Nauka na przyszłość i komunikacja po

 

Dobrze zaplanowana aplikacja powinna agregować jak najwięcej danych związanych z wydarzeniem oraz dotyczących samych uczestników. Począwszy od feebacku na temat imprezy- np. przez przeprowadzanie w aplikacji ankiet, po zaawansowane dane statystyczne.

Aplikacja w połączeniu z iBeaconami to doskonałe źródło danych statystycznych: może poinformować o popularności konkretnego wykładu czy koncertu, ilości osób przebywających na danym wykładzie czy czasie, jaki uczestnicy spędzili w danym miejscu. Te informacje pomagają poprawić jakość kolejnej edycji wydarzenia.

Jedną z największych zalet aplikacji mobilnych jest także możliwość utrzymania komunikacji po wydarzeniu. Statystyki pokazują, że jeśli aplikacja jest dobrze zbudowana i zarządzana to uczestnicy rzadko usuwają ją ze swoich telefonów. Umiejętne wykorzystanie umożliwi wysłanie przypomnienia o rejestracji na kolejną edycję, “nagrodzi” zniżką powracających klientów, będąc pewnego rodzaju programem lojalnościowym.

Możliwości wykorzystania komunikacji mobilnej jest sporo. Jak w takim razie wprowadzić taką strategię do organizacji własnych eventów? Odważnie! Dzisiaj aplikacje są uzupełnieniem tradycyjnych broszur i materiałów konferencyjnych, ale pojawiają się wydarzenia, w których organizatorzy zupełnie zastępują materiały papierowe aplikacją o bardzo zbliżonych funkcjach. Jestem przekonany też, że z czasem stanie się to standardem, a nie innowacją.

::

Fot. Fotolia/ bibi / Syda Productions

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.