Mikropłatności na ratunek wydawcom?

Mikropłatności na ratunek wydawcom?

Brief.pl / Inspiracje

Dyskusja o tym, jak wydawcy treści w internecie mogą poradzić sobie w środowisku, które z jednej strony ograniczone jest przez użytkowników programów typu adblocker, a z drugiej niechęcią internautów do płacenia za treści publikowane w sieci, trwa. Czy w tej sytuacji system mikropłatności może być dobrym rozwiązaniem?

-

Dzisiejsza sytuacja na rynku wydawniczym przez wielu wydawców może być traktowana jako trudna. Z jednej strony nieustannie rośnie popularność programów typu adblocker, pozwalających użytkownikom na blokowanie reklam. W związku z czym wydawcy tracą jedno z podstawowych źródeł dochodu – według raportu opracowanego przez PageFair i Adobe, w tym roku możemy mówić o stratach na poziomie 21,8 mld dol. Z drugiej strony płacenie za treści w internecie w modelu abonamentowym nie jest na tyle popularne, by przynosiło zawrotne dochody – zgodnie z badaniem IRCenter tylko 20 proc. internautów decyduje się zapłacić za treści premium. To nie powinno dziwić, internet jest przecież nieograniczonym źródłem bezpłatnej wiedzy, więc finansowe „przywiązanie się” do jednego portalu lub serwisu wielu osobom nie wydaje się warte swojej ceny. W związku z tym rodzi się pytanie: jak wydawcy mogą poradzić sobie w tym niełatwym środowisku?

 Jednym z pomysłów rozwiązania tego problemu jest system nanopłatności, za pomocą którego renomowani wydawcy oraz niezależni dziennikarze i autorzy z wartościowym dorobkiem mogą sprzedawać pojedyncze artykuły swoim czytelnikom. Na polskim rynku takie rozwiązanie zaczął oferować startup Webnalist.com. W systemie tej firmy czytelnik może w prosty sposób kupować artykuły na sztuki z różnych źródeł, zamiast wiązać się miesięcznym abonamentem z tylko jednym tytułem. Pojedynczy tekst kosztuje średnio 30 groszy. Założyciele startupu szacują, że w Polsce czytelników, którzy zechcą przeznaczać kilka złotych miesięcznie na interesujące ich treści, może być nawet milion, czyli ok. 5 proc. polskich internautów. 

Czy takie rozwiązanie przekona polskich użytkowników internetu do płacenia za treści w sieci? Na razie trudno odpowiedzieć na to pytanie. Przykłady z innych rynków pokazują jednak, że ma ono szansę sprawdzić się. Wystarczy choćby przywołać holenderski Blendle, również opierający się na systemie mikropłatności, który po półtora roku działalności ma ponad 250 tys. użytkowników. Co więcej, firmie udało się nawiązać współpracę z takimi tytułami światowymi, jak New York Times czy Wall Street Journal. Nie ulega więc wątpliwości, że warto obserwować działania naszego rodzimego gracza.

::

Fot: Fotolia.com/Tobif82

Zobacz inne polecane artykuły

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

Brief.pl / Aktualności

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery
Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

W jaki sposób sponsoring telewizyjny przekłada się na sprzedaż e-commerce? Czy pogłoski o śmierci telewizji są przesadzone? O tych i innych aspektach telewizji XXI wieku podczas tegorocznej konferencji tvday rozmawialiśmy z Jackiem Szymczykiem, ad sales director Discovery w Polsce.

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Brief.pl / Aktualności

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster
YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Z każdym rokiem rośnie rola treści wideo, co przekłada się na wzrost popularności YouTuberów. Potencjał ten dostrzegają firmy, stawiając na współpracę z Vlogerami. Których z nich ma największy potencjał reklamowy? W analizie przygotowanej przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” podsumowano obecność medialną 100 najpopularniejszych pod względem liczby subskrybentów polskich YouTuberów. Raport dotyczy 2016 roku.