wp - grudzien 2016

Konkurs Chopinowski - marka sama w sobie

Brief for Poland / Aktualności

XVII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina powoli przechodzi do historii. Jest to jedno z najważniejszych wydarzeń w Polsce, które na stałe wpisało się w kulturalny kalendarz i skutecznie buduje pozytywny wizerunek Polski na świecie. Jaki jest przepis na stworzenie tak udanego przedsięwzięcia?

-

Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina jest jednym z najstarszych i najbardziej prestiżowych konkursów muzycznych na świecie. Cieszy się ogromnym zainteresowaniem pianistów i melomanów. Jest relacjonowany przez media na całym świecie, a wyniki konkursu podają wszystkie najważniejsze agencje informacyjne. Miedzy innymi dlatego konkurs Chopinowski znalazł się w zestawieniu „25/25 lat: Marki dla Polski”, przygotowanym przez magazyn „Brief” we wrześniu 2014 r., prezentującym wydarzenia o największym potencjale budowania silnej marki naszego kraju. W tym gronie znalazły się także Audioriver, Camerimage, Off Plus Camera, Open’er Festival i Przystanek Woodstock.

Jaki jest przepis na stworzenie udanego wydarzenia?

Anna Kierkosz, kierowniczka działu promocji i marketingu w Narodowym Instytucie Fryderyka Chopina uważa, że kluczowe jest umiejętne połączenie nowoczesności i tradycji, otwarcie się na świat i stworzenie platformy wydarzenia dostępnej na całym świecie, np. na urządzeniach mobilnych. Ważny jest także przemyślany i adekwatny wobec imprezy wybór kanałów i sposobów promocji: dobre i szerokie kontakty z mediami, aktywne media społecznościowe, szeroka współpraca z wieloma instytucjami, organizacjami i podmiotami.

- W przypadku tegorocznego Konkursu Chopinowskiego to współdziałanie ok. 30 podmiotów pod egidą Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina -  mówi Anna Kierkosz. - Ważny jest także spójny, konsekwentnie przekazany komunikat, a także wizjonerskie przywództwo. Konkurs Chopinowski ma takiego przywódcę – jest nim Artur Szklener, dyrektor konkursu i jednocześnie dyrektor Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina. Nad tym wszystkim góruje jednak temat, który budzi emocje - dodaje Kierkosz.

Wirtualne oblicze konkursu

Rywalizacja wzbudzała emocje nie tylko w salach koncertowych, ale także w internecie. A to wszystko dzięki szeroko zakrojonej kampanii w mediach. Według danych Instytutu Monitorowania Mediów, tylko w samym internecie i serwisach społecznościowych, szum wokół konkursu wygenerowany przez polskich użytkowników sieci miał szansę dotrzeć do 70 mln osób.

Siedemnasta edycja Konkursu była na niespotykaną dotąd skalę obecna zarówno w tradycyjnych mediach publicznych, jak i w internecie i serwisach społecznościowych. Oprócz transmisji w TVP Kultura oraz w Programie 2 Polskiego Radia, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina mocno postawił na najnowsze środki przekazu, uruchamiając oficjalne konta konkursu na Twitterze i Facebooku. Zupełną nowością  —  znaną dotąd tylko z popularnych talentshows lub programów publicystycznych  —  była możliwość śledzenia internetowych komentarzy na temat konkursu na ekranie telewizorów - na żywo, podczas transmisji przesłuchań.

- Wiele osób komentowało poszczególne występy na dedykowanych fanpage’ach, czy w grupach, ale jeśli ich komentarz został pokazany w trakcie przerw w transmisjach, dzielili się swoją radością na prywatnych tablicach, ze znajomymi, którzy nierzadko nie byli wcześniej zaangażowani w tematykę konkursu, zwiększając tym samym zasięgi - mówi Anna Watza z Planet PR.

Jak podał IMM, ostatniego dnia zmagań pianistów, jeszcze przed ogłoszeniem laureatów, fanpage Konkursu Chopinowskiego śledziło ponad 20 tys. osób, konto na Twitterze obserwowane było przez blisko 1,3 tys. użytkowników tego mikrobloga, a kanał Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina w YouTube miał 23 tysiące subskrybentów, przy czym każdy z zamieszczonych tam filmów oglądało z reguły kilkadziesiąt tysięcy widzów .

Kolejne emocje za 5 lat

Do tegorocznej edycji zgłosiło się 450 osób z całego świata. Komisja Kwalifikacyjna na podstawie analizy wysłanych nagrań i aplikacji wyłoniła 160 pianistów, którzy w kwietniu tego roku w Warszawie wzięli udział w publicznych eliminacjach. W październikowym Konkursie udział wzięło 78 pianistów.

Wśród startujących najliczniejsze grupy stanowili Polacy (14 osób) i Chińczycy (13 osób), ponadto wystartowało 12 pianistów z Japonii, 8 z Korei Południowej, 6 z Rosji, 4 ze Stanów Zjednoczonych, po 3 z Włoch, Kanady i Wielkiej Brytanii, 2 z Czech i po 1 reprezentancie z Białorusi, Chorwacji, Francji, Grecji, Indonezji, Łotwy, Ukrainy, Uzbekistanu, Rumunii, Węgier.

Tegoroczną edycję zwyciężył 21-letni Seong-Jin Cho z Korei Południowej, za nim byli Charles Richard-Hamelin z Kanady i amerykanka Kate Liu. Do finału dotarł Szymon Nehring - 20-latek z Krakowa studiujący w Bydgoszczy.

Dzisiaj, 21 października odbędzie się koncert laureatów i wręczenie nagród. Transmisja o godz. 21.45 w TVP2. Natomiast 22 października w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej nastąpi wręczenie nagród pozaregulaminowych. 22, 23 października odbędą się także kolejne koncerty laureatów.

::

Event to narzędzie marketingowe wykorzystywane nie tylko przez firmy, ale również miasta i kraje. Wydarzenia, obok marek komercyjnych, znanych postaci i miejsc, są tym, co może budować wizerunek miejsca. Dlatego też Brief for Poland organizuje konkurs „Najlepsze wydarzenie Lata 2015”, który ma na celu prezentowanie i promowanie najciekawszych imprez w Polsce.

Więcej informacji na ten temat: Konkurs "Najlepsze Wydarzenie Lata 2015"

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.