Czego dziennikarze oczekują od PR?

Czego dziennikarze oczekują od PR?

Brief.pl / Patronaty

Dziennikarzy i specjalistów od PR łączy wzajemna zależność, dlatego warto monitorować jakość budowanych relacji, ponieważ wpływa ona na komfort i efektywność pracy zarówno jednych, jak i drugich. Z tą myślą agencja Martis Consulting przeprowadziła badanie na ponad 100 dziennikarzach różnych mediów, analizując ich potrzeby, oczekiwania i poziom zadowolenia ze współpracy.

-

W badaniu przeprowadzonym w październiku 2015 r. przez SARE i Martis Consulting udział brali w większości dziennikarze piszący dla portali internetowych i prasy drukowanej. Celem przedsięwzięcia było uzyskanie informacji, jakie oczekiwania wobec PR i przesyłanych przez agencje materiałów, a także wobec form i narzędzi wymiany informacji mają dziennikarze. Najczęstszą formą komunikacji między dziennikarzem a PR jest informacja prasowa. 73 proc. dziennikarzy przyznało, że otrzymuje kilka informacji prasowych dziennie, a pozostała część przynajmniej jedną lub dwie dziennie. Taka ilość informacji najwyraźniej rzutuje na ich ocenę, albowiem niemal połowa badanych nie deklaruje żadnego wyraźnego do informacji prasowych stosunku. W skali od 1 do 5, 17 proc. dziennikarzy oceniło informacje prasowe jako przydatne i raczej przydatne. Aż 28 proc. wyraziło opinię, że takie teksty nie są im potrzebne i nie wykorzystują ich w pracy. 

Wśród preferowanej formy komunikacji zdecydowana większość wybiera e-mail (82 proc.), natomiast kontakt telefoniczny jest ulubioną formą dla 10 proc. ankietowanych. W stosunku do innych dostępnych badań z tego zakresu, można mówić o zmianie preferencji na korzyść e-maili. Z informacji biura prasowego na WWW firmy korzysta 6 proc. dziennikarzy. 

Drugą po informacjach prasowych najczęstszą formą kontaktu PR-owców z dziennikarzami jest wysyłka zaproszeń na spotkania, konferencje prasowe, seminaria, kongresy, gale i inne wydarzenia specjalne. W kontekście tego rodzaju kontaktu, dziennikarze określili optymalny termin wysyłki jako tydzień przed wydarzeniem (50 proc.) lub dwa tygodnie przed wydarzeniem (35 proc.). 2-3 dni wcześniej zaproszenie chce dostawać 15 proc. badanych. Natomiast 3/4 dziennikarzy oczekuje przypomnienia o wydarzeniu w jego przeddzień. Pytania o potwierdzenie przybycia, podobnie jak wszelkie pytania ponaglające kontakt są dla dużej części dziennikarzy irytujące, jednak tylko 21 proc. z nich zawsze odpowiada na zaproszenie. 44 proc. badanych robi to nieregularnie, a 36 proc. – wcale lub prawie wcale.

Dziennikarze wykazali pełną gotowość reagowania kryzysowego poza zwykłymi godzinami pracy – 71 proc. z nich nie widzi w tym problemu. Inaczej jest już w przypadku kontaktu przez prywatne profile w mediach społecznościowych, ponieważ na taki kontakt nie godzi się aż 44 proc. dziennikarzy. W kontekście dziennikarskich potrzeb, badanie wykazało, że zbliżony odsetek badanych (kolejno 47 proc. i 43 proc.) najbardziej docenia informacje przekazywane w załączniku w formacie doc. lub w treści maila. 

Kto jest bardziej aktywny – dziennikarz czy przedstawiciel PR? Okazuje się, że kontakt samodzielnie inicjuje 52 proc. dziennikarzy. Dzieje się to wówczas, gdy potrzebny jest komentarz ekspercki, spotkanie twarzą w twarz lub uzyskanie bardziej szczegółowych informacji w związku z planowaną publikacją tekstu lub sprecyzowanym pomysłem na materiał. 

::

Fot.Fotolia.com/Marco2811

Zobacz inne polecane artykuły

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

Brief.pl / Aktualności

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie
Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

7 lat, blisko 300 firm i ponad 400 laureatów. Ranking 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie to najstarsza, bo trwająca już 7. rok inicjatywa, która pomaga budować i promować segment innowacyjnego oraz kreatywnego biznesu w Polsce. Jej celem jest porządkowanie rynku oraz otwieranie przed przedsiębiorcami możliwości networkingowych i biznesowych. W tym roku, przy okazji 7. urodzin, ranking doczekał się kilku zmian...

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Brief.pl / Aktualności

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia
Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Na czym polega aplikacja Quertes? To zupełnie nowe spojrzenie na dzielenie się. Przypadki AirBnB czy Ubera pokazują, że ekonomia współdzielenia staje się coraz bardziej popularna. Odchodzimy od sztywnych reguł, a ludzie chcą wykorzystywać i monetyzować swoje umiejętności. Na tej zasadzie powstała aplikacja Quertes, miejsce które łączy ludzi gotujących prywatnie tymi, którzy chcą przełamać rutynę i zjeść coś nowego, pysznego i domowego. Pobierając darmową aplikację ludzie gotujący prywatnie w domach mogą sprzedać to, co przygotują, a Foodies mają możliwość kupienia domowego jedzenia.

Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?

Magazyn / Aktualności

Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?
Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?

Marketing afiliacyjny, jako rodzaj działań marketingowych online, powinna znać każda duża i średnia firma, prowadząca aktywną sprzedaż w sieci. Stwarza on optymalne warunki do promocji produktów i usług, zapewniając jednocześnie dodatkowe korzyści, wynikające ze współpracy z siecią afiliacyjną. Choć zainteresowanie nim stale wzrasta, wciąż nie wszyscy mają świadomość istnienia tego rozwiązania i nie dla wszystkich jest ono zrozumiałe. Czym zatem jest afiliacja i kto powinien z niej skorzystać?