Gdzie najłatwiej znaleźć pracę?

Gdzie najłatwiej znaleźć pracę?

Brief.pl / Wiedza

Jednocyfrowy poziom stopy bezrobocia, które spadło we wrześniu 2015 do 9,9 proc. oraz deklaracje większości pracodawców o zwiększeniu zatrudnienia, napawają optymizmem. Jacy specjaliści mogą przebierać w ofertach i dyktować warunki pracodawcom? W których regionach Polski jest najwięcej ogłoszeń? I dlaczego w szukaniu pracy kluczową kwestią są znajomości? Zapraszamy do lektury.

-

Gdzie najłatwiej o pracę?

Jak wynika z raportu przygotowanego przez Praca.pl, dynamika ryku pracy w Polsce nadal skoncentrowana jest na największych ośrodkach przemysłowo–gospodarczych. Tradycyjnie najwięcej ofert pracy pojawia się w województwie mazowieckim (16,5 proc. wszystkich ofert pracy), małopolskim (12,2 proc.) oraz dolnośląskim (prawie 12 proc. wszystkich ofert).

Widać jednak ożywienie w rejonach, w których wciąż jest duże bezrobocie. Choć są to zmiany niewielkie, ale procentowo wzrosła (w porównaniu do poprzedniego kwartału) liczba ofert pracy w takich województwach jak podkarpackie (do 3,1 proc.), lubelskie (do 3 proc.), lubuskie (2,5 proc.) i zachodniopomorskie (do 3,7 proc.).



Kogo najczęściej szukają pracodawcy?

Najwięcej ofert pracy w minionym, trzecim kwartale 2015 roku dotyczyło sprzedaży i obsługi klienta. 30 proc. wszystkich ofert pracy koncentrowało się właśnie na tym obszarze. Choć w sprzedaży nadal najłatwiej o pracę, to porównując liczbę ofert pracy w sektorze do analogicznego okresu ubiegłego roku, widać spadek o 5 pkt proc.

Podobna sytuacja ma miejsce w obszarze IT. Wprawdzie 15 proc. wszystkich ofert pracyw trzecim kwartale 2015 roku dotyczyło programowania, a 10 proc. administracji IT, to w porównaniu zarówno do ubiegłego roku jak i poprzedniego kwartału widać nieznaczny spadek udziału tych ofert w całości ogłoszeń. W tej branży nadal niepodzielnie króluje Java – jest to najbardziej poszukiwany przez pracodawców język programowania.



Do rozwojowych branż należy zaliczyć między innymi obszar serwis/ technika / montaż, zakupy i logistyka.

Praca po znajomości

Prawie 1/3 z nas otrzymuje oferty pracy po znajomości lub wykorzystując kontakty osobiste. Takie wnioski płyną z badania zrealizowanego przez portal Praca.pl. Z ponad 2800 odpowiedzi respondentów biorących udział w badaniu wynika, że 30,8  proc. osób znalazło ostatnią lub aktualną pracę po znajomości.

Ponad 47 proc. respondentów uważa, że pracę znajduje się głównie po znajomości. Najczęściej pracy w ten sposób poszukują ludzie młodzi w wieku 25 – 34 lat (40,4 proc.) oraz 35 – 44 lat (28,4 proc.). Również osoby starsze chętnie korzystają z rekomendacji – 15,4 proc. to osoby pomiędzy 45 – 54 rokiem życia.

Praca po znajomości była kiedyś kojarzona przede wszystkim z protekcją i nepotyzmem, a obecnie ponad 36 proc. ankietowanych nie widzi w tym nic złego. Zaledwie 7,9  proc. ankietowanych uważa, że jest to nieetyczne, a tylko dla 7,5 proc. to nadużywanie kontaktów.

::

*Badanie „Rola rekomendacji w poszukiwaniu pracy” zostało zrealizowane na próbie ponad 2800 respondentów w okresie lipiec – sierpień 2015 r. przez portal Praca.pl

::

Fot. Fotolia/  Bartłomiej Szewczyk

Tagi:

praca.pl

Zobacz inne polecane artykuły

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Brief.pl / Aktualności

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?
Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Gadżety reklamowe podbijają rynek. Jakie produkty są najczęściej wybierane przez firmy jako upominki dla klientów? Które z nich cieszą obdarowanych, a które są wyrzucane niemal od razu po otrzymaniu? I wreszcie - jakie cechy powinien mieć trafiony gadżet?

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Brief.pl / Wiedza

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku
5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Algorytmy wyszukiwarki Google aktualizowane są nawet kilkaset razy w ciągu roku. Nic więc dziwnego, że nadążenie za zmianami bywa trudne, nawet dla dobrego specjalisty SEO, a to, co sprawdzało się jeszcze pół roku temu, obecnie może być traktowane co najwyżej jako mit. Przekonaj się, jakie działania pozycjonujące mają sens na dziś, a które lepiej odpuścić.

Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar

Brief.pl / Aktualności

Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar
Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar

Zbierają dane o użytkownikach sieci w 187 państwach, a ich autorska platforma DMP – OnAudience.com - przetwarza już ponad 3 mld profili internautów. Pokornie przyznają, że nie monitorują jeszcze aktywności sieciowej mieszkańców San Escobar, ale i tu obiecują rychłą poprawę. Warszawska spółka Cloud Technologies swój biznes zaczynała jako start-up w garażu, dziś po 6 latach działalności ma pozycję polskiego lidera analityki Big Data, posiadającego największą hurtownię danych w Europie. W tym roku spółka planuje opuścić NewConnect na rzecz głównego parkietu GPW.