Gdzie najłatwiej znaleźć pracę?

Gdzie najłatwiej znaleźć pracę?

Brief.pl / Wiedza

Jednocyfrowy poziom stopy bezrobocia, które spadło we wrześniu 2015 do 9,9 proc. oraz deklaracje większości pracodawców o zwiększeniu zatrudnienia, napawają optymizmem. Jacy specjaliści mogą przebierać w ofertach i dyktować warunki pracodawcom? W których regionach Polski jest najwięcej ogłoszeń? I dlaczego w szukaniu pracy kluczową kwestią są znajomości? Zapraszamy do lektury.

-

Gdzie najłatwiej o pracę?

Jak wynika z raportu przygotowanego przez Praca.pl, dynamika ryku pracy w Polsce nadal skoncentrowana jest na największych ośrodkach przemysłowo–gospodarczych. Tradycyjnie najwięcej ofert pracy pojawia się w województwie mazowieckim (16,5 proc. wszystkich ofert pracy), małopolskim (12,2 proc.) oraz dolnośląskim (prawie 12 proc. wszystkich ofert).

Widać jednak ożywienie w rejonach, w których wciąż jest duże bezrobocie. Choć są to zmiany niewielkie, ale procentowo wzrosła (w porównaniu do poprzedniego kwartału) liczba ofert pracy w takich województwach jak podkarpackie (do 3,1 proc.), lubelskie (do 3 proc.), lubuskie (2,5 proc.) i zachodniopomorskie (do 3,7 proc.).



Kogo najczęściej szukają pracodawcy?

Najwięcej ofert pracy w minionym, trzecim kwartale 2015 roku dotyczyło sprzedaży i obsługi klienta. 30 proc. wszystkich ofert pracy koncentrowało się właśnie na tym obszarze. Choć w sprzedaży nadal najłatwiej o pracę, to porównując liczbę ofert pracy w sektorze do analogicznego okresu ubiegłego roku, widać spadek o 5 pkt proc.

Podobna sytuacja ma miejsce w obszarze IT. Wprawdzie 15 proc. wszystkich ofert pracyw trzecim kwartale 2015 roku dotyczyło programowania, a 10 proc. administracji IT, to w porównaniu zarówno do ubiegłego roku jak i poprzedniego kwartału widać nieznaczny spadek udziału tych ofert w całości ogłoszeń. W tej branży nadal niepodzielnie króluje Java – jest to najbardziej poszukiwany przez pracodawców język programowania.



Do rozwojowych branż należy zaliczyć między innymi obszar serwis/ technika / montaż, zakupy i logistyka.

Praca po znajomości

Prawie 1/3 z nas otrzymuje oferty pracy po znajomości lub wykorzystując kontakty osobiste. Takie wnioski płyną z badania zrealizowanego przez portal Praca.pl. Z ponad 2800 odpowiedzi respondentów biorących udział w badaniu wynika, że 30,8  proc. osób znalazło ostatnią lub aktualną pracę po znajomości.

Ponad 47 proc. respondentów uważa, że pracę znajduje się głównie po znajomości. Najczęściej pracy w ten sposób poszukują ludzie młodzi w wieku 25 – 34 lat (40,4 proc.) oraz 35 – 44 lat (28,4 proc.). Również osoby starsze chętnie korzystają z rekomendacji – 15,4 proc. to osoby pomiędzy 45 – 54 rokiem życia.

Praca po znajomości była kiedyś kojarzona przede wszystkim z protekcją i nepotyzmem, a obecnie ponad 36 proc. ankietowanych nie widzi w tym nic złego. Zaledwie 7,9  proc. ankietowanych uważa, że jest to nieetyczne, a tylko dla 7,5 proc. to nadużywanie kontaktów.

::

*Badanie „Rola rekomendacji w poszukiwaniu pracy” zostało zrealizowane na próbie ponad 2800 respondentów w okresie lipiec – sierpień 2015 r. przez portal Praca.pl

::

Fot. Fotolia/  Bartłomiej Szewczyk

Tagi:

praca.pl

Zobacz inne polecane artykuły

Oddaj pracownikom władzę

Magazyn / Inspiracje

Oddaj pracownikom władzę
Oddaj pracownikom władzę

Czy można prowadzić firmę, nie podejmując żadnej decyzji? Czy dobrym pomysłem jest ujawnienie wysokości pensji wszystkich pracowników, a co więcej, danie im możliwości samodzielnego przyznawania sobie wynagrodzenia? Czy firma bez siedziby głównej i biura ma szansę przetrwać na rynku? Chociaż może się wydawać, że każdy prezes na powyższe pytania bez zastanowienia odpowiedziałby przecząco, przykłady takich firm, jak Semco czy Xtech.pl, pokazują, że byłyby to odpowiedzi nieuzasadnione.

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.