Wyzwania kobiet pracujących

Wyzwania kobiet pracujących

Brief.pl / Aktualności

Dyskusja o tym, że kobiety na swojej drodze zawodowej spotykają bardzo wiele przeszkód, związanych przede wszystkim z ich płcią, toczy się od co najmniej kilkudziesięciu lat. Najnowsze badanie zrealizowane przed Rockefeller Foundation we współpracy z Thomson Reuters Foundation pokazuje, które z tych problemów stanowią największe wyzwanie dla kobiet pracujących na całym świecie.

-

Ankieta przeprowadzona przez dwie fundacje była nie lada przedsięwzięciem – przepytano bowiem 9,5 tys. kobiet z 19 najbogatszych krajów świata, w tym z Argentyny, Meksyku, Rosji, Arabii Saudyjskiej, Korei Południowej, Turcji, Australii, Brazylii, Kanady, Chin, Francji Niemiec, Wielkiej Brytanii, Indii, Indonezji, Włoch, Japonii, RPA oraz Stanów Zjednoczonych. Można więc przypuszczać, że wnioski płynące z badania są uniwersalne i rzetelne. Przynajmniej kiedy mowa o rozwiniętych gospodarczo państwach. 

Wśród pięciu najważniejszych wyzwań, wskazywanych przez największą liczbą ankietowanych kobiet, znalazły się takie, jak utrzymanie równowagi między pracą a życiem prywatnym, dyskryminacja płciowa pod względem równości płac, molestowanie, niewystarczające możliwości rozwoju kariery zawodowej, a także łącząca się z tym obawa przed urodzeniem dziecka, ze względu na to, iż mogłoby to przeszkodzić ich karierze. Szczęśliwie, ostatnia przeszkoda wskazywana jest przez kobiety, szczególnie te młodsze, coraz rzadziej.

Największe trudności

Utrzymanie tzw. „work–life balance” zwyciężyło w tym niechlubnym rankingu przeszkód – czynnik ten został wskazany przez 44 proc. wszystkich ankietowanych kobiet. Okazało się, że ten problem dotyka przede wszystkim przedstawicielki płci żeńskiej z takich krajów, jak Rosja (60 proc. badanych uznało to za największe wyzwanie), Indie (57 proc.), Korea Południowa (51 proc.), Chiny (48 proc.) oraz Japonia (39 proc.). Takie wyniki nie powinny dziwić, zważywszy choćby na fakt, że zgodnie z danymi OECD, dni pracy kobiet z Korei Płd. oraz Japonii są jednymi z najdłuższych. Fakt, że akurat ten element znalazł się na szczycie listy wyzwań również nie jest zaskakujący – strach przed poświęcaniem życia prywatnego i rodzinnego na rzecz zawodowego jest przecież jednym z powodów, dla których wiele kobiet rezygnuje z rozwoju kariery, wierząc, że nie da się osiągnąć równowagi między obowiązkami domowymi i tymi z pracy. Niestety, wydaje się, że pokonanie tego problemu na poziomie globalnym wymaga rozwiązań systemowych. 

Jeśli chodzi o nierówności w wysokości pensji, ten czynnik szczególnie doskwiera kobietom pracującym w Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, Kanadzie, Brazylii oraz Australii, przy czym wśród wszystkich ankietowanych jest to największe wyzwanie dla 4 na 10 kobiet. Co więcej, problem ten wydaje się powiększać wraz z wiekiem badanych – kobiety w wieku 50-64 były znacząco mniej pewne tego, że zarabiają tyle samo, co mężczyźni zajmujący to samo stanowisko. Co ciekawe, okazuje się, że wskazywanie tego wyzwania jako najważniejszego nie jest związane z faktyczną różnicą w wysokości płac w danym kraju, a raczej ze świadomością istnienia tego problemu. 

Najbardziej zatrważający wniosek z badania dotyczy jednak kwestii molestowania. Jak wynika z odpowiedzi ankietowanych, niemal jedna na trzy kobiety (29 proc.) krajów G20 doświadczyła jakiejkolwiek formy napastowania, od agresji słownej, przez znęcanie się, na napaściach fizycznych kończąc, przy czym większość z nich (61 proc.) zatrzymuje informacje o zachowaniach tego typu dla siebie. Co ciekawe, najczęściej o molestowaniu w pracy mówią mieszkanki Indii, zaś najrzadziej zdarza się to obywatelkom Rosji, Korei Południowej, Brazylii, Japonii oraz Indonezji. 

::

Fot. Fotolia.com/Sergey Nivens

Zobacz inne polecane artykuły

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

Brief.pl / Aktualności

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery
Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

W jaki sposób sponsoring telewizyjny przekłada się na sprzedaż e-commerce? Czy pogłoski o śmierci telewizji są przesadzone? O tych i innych aspektach telewizji XXI wieku podczas tegorocznej konferencji tvday rozmawialiśmy z Jackiem Szymczykiem, ad sales director Discovery w Polsce.

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Brief.pl / Aktualności

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości
5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Długie, mroźne miesiące zimy dają się nam we znaki, rozbudzając tym samym pragnienie zmiany, zieleni i kolorów. Tak też powinny wyglądać newslettery – świeżo i słonecznie. Marketerzy, jako ci, którzy zawsze podążają nie tylko za panującymi w branży trendami, ale także za potrzebami odbiorców, powinni włączyć do komunikacji te elementy, których odbiorcy w tym okresie szczególnie łakną.