Centra handlowe zamknięte w niedziele?

Centra handlowe zamknięte w niedziele?

Brief.pl / Aktualności

24 maja br. do Marszałka Sejmu RP został złożony projekt nowelizacji Kodeksu pracy wprowadzający zakaz pracy w niedziele i święta w placówkach handlowych. Polska Rada Centrów Handlowych stoi na stanowisku, iż wprowadzenie tak restrykcyjnych zmian w stosunku do całego sektora handlu spowoduje wiele negatywnych konsekwencji społecznych i ekonomicznych.

-

Stanowisko PRCH:

"Z badań prowadzonych przez Polską Radę Centrów Handlowych wynika, że:

  • W branży centrów handlowych bezpośrednio zatrudnionych jest ponad 400 000 osób. Dane te nie uwzględniają osób pośrednio zatrudnionych i świadczących usługi na rzecz centrów i sieci handlowych funkcjonujących w nowoczesnych obiektach handlowych (firmy ochroniarskie, kurierskie, dostawców, producentów, doradców, etc.).
  • Od stycznia 2011 roku średnie roczne obroty w sieciach handlowych operujących w centrach handlowych wykazują trend spadkowy. Tylko w I kwartale 2013 roku średnie obroty w centrach raportowanych do INDEKSU OBROTÓW PRCH spadły o -4,3% w stosunku do analogicznego okresu w 2012 roku.

W naszej opinii proponowana zmiana będzie miała negatywny skutek na polską gospodarkę w postaci: 

  • 5-10% spadku obrotów firm operujących na terenie centrów handlowych, co w sytuacji spowolniania gospodarczego może przełożyć się na falę bankructw oraz niższe wpływy do Skarbu Państwa tytułem podatków i innych opłat.
  • ok 10 % redukcji zatrudnienia, co oznacza likwidację ponad 40 000 miejsc pracy przez osoby bezpośrednio zatrudnione na terenie centrów i galerii handlowych.
  • Nieodwracalnych strat finansowych dla firm zszeroko pojętej branży rozrywkowej, usługowej i restauracyjnej (kina, kawiarnie, restauracje, kręgielnie, etc.), które stanowią ok 16% oferty centrów handlowych. Warto nadmienić iż, jest to sektor wskazywany przez Polaków jako jeden z głównych motywów odwiedzin centrów handlowych.
  • Ograniczenia popytu na rynku wewnętrznym, który generuje ok. 60% PKB w polskiej gospodarce.

Warto nadmienić, iż kraje do niedawna zakazujące handlu w niedziele, tj. Włochy, aktualnie od tego odchodzą chcąc tym samym pobudzić popyt wewnętrzny i odpowiedzieć na realne potrzeby lokalnych rynków i konsumentów. 

Polska Rada Centrów Handlowych postuluje zatem o ponowne rozważenie zasadności nowelizacji i utrzymanie dotychczasowych przepisów prawa w niezmienionej treści."

 

 

 

Zobacz inne polecane artykuły

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Brief.pl / Aktualności

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?
Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Gadżety reklamowe podbijają rynek. Jakie produkty są najczęściej wybierane przez firmy jako upominki dla klientów? Które z nich cieszą obdarowanych, a które są wyrzucane niemal od razu po otrzymaniu? I wreszcie - jakie cechy powinien mieć trafiony gadżet?

Strategia promocji czy strategia jakości? W co warto inwestować?

Brief.pl / Aktualności

Strategia promocji czy strategia jakości? W co warto inwestować?
Strategia promocji czy strategia jakości? W co warto inwestować?

W dzisiejszych czasach bardzo popularna jest strategia promocji, wchodząc do sklepu jesteśmy z każdej półki atakowani promocjami cenowymi. Okazuje się jednak, że promocje w dłuższej perspektywie przynoszą pyrrusowe zwycięstwa. W co zatem warto zainwestować, co jest driverem zakupowym, którym kieruje się coraz więcej klientów?

Telekomunikacja stoi na progu kolejnej rewolucji, która zmieni życie Polaków

Brief.pl / Aktualności

Telekomunikacja stoi na progu kolejnej rewolucji, która zmieni życie Polaków
Telekomunikacja stoi na progu kolejnej rewolucji, która zmieni życie Polaków

Rozwój technologiczny, który z roku na rok nabiera tempa, coraz bardziej wpływa na życie każdego z nas. Zgodnie z tegorocznym raportem firmy doradczej Deloitte „TMT Predictions” na progu kolejnej rewolucji stoi telekomunikacja, której napędem będą m.in. sieć piątej generacji (5G), beacony oraz technologie biometryczne. Polska w tych aspektach już dziś nie ustępuje rynkom światowym. Jak wynika z badania Deloitte aż 57 proc. dorosłych użytkowników telefonów komórkowych w Polsce korzysta już z 4G/LTE, a 31 proc. nieposiadających takiej usługi w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy chce z niej skorzystać. Beneficjentem kolejnej fali zmian w telekomunikacji będą też polskie firmy technologiczne, specjalizujące się w świadczeniu obsługi IT-as-a-service i działające na rynku beaconów.