Różnorodność w zarządzie = zwiększona efektywność spółki?

Różnorodność w zarządzie = zwiększona efektywność spółki?

Brief.pl / Aktualności

Dowodów na to, że różnorodność w zarządach spółek wpływa pozytywnie na ich efektywność dostarcza niejedno badanie. I choć można by przypuszczać, że fakt ten uzyskał już status „wiedzy powszechnej”, najnowszy raport PwC zatytułowany „Corporate Directors Survey” sugeruje, że kobiety i mężczyźni mają znacznie inny pogląd na różnorodność.

-

Ankieta, będącą kolejną edycją corocznego badania PwC, została przeprowadzona wśród niemal 800 amerykańskich prezesów spółek publicznych. Badani pytani byli m.in. o najważniejsze obszary działania spółki, perspektywę czasową przyjmowaną przez zarząd, a także podejście do wymagań inwestorów. Jedne z ciekawszych wniosków z badania dotyczą jednak opinii prezesów na temat różnorodności w zarządach ich firm.

Zauważono, że kobiety przypisują znacznie większą wagę kwestiom różnorodności płciowej oraz etnicznej „na szczycie”. 63 proc. prezesek uważa, że zróżnicowanie pod względem płci w zarządzie jest bardzo ważną cechą, a ich zdanie podziela tylko 35 proc. mężczyzn. Podobnie rzecz ma się w przypadku różnorodności etnicznej – 46 proc. kobiet twierdzi, że jest ona bardzo ważna, przy czym tylko 27 proc. mężczyzn ma taką samą opinię w tej kwestii.

Wpływ różnorodności na firmę

Z drugiej strony, przeważająca większość prezesów twierdzi, że różnorodność w zarządzie „w pewnym stopniu” wpływa pozytywnie zarówno na sam zarząd, jak i na całą firmę, przy czym 1/3 badanych uważa, że zróżnicowanie bardzo pozytywnie oddziałuje na spółkę. Nie powinno jednak dziwić, że znacznie częściej takie opinie wyrażają kobiety. Co ciekawe, znacznie większą wagę do kwestii różnorodności przykładają prezesi i prezeski krócej sprawujący swoją funkcję, niż Ci, którzy stanowisko to piastują od dłuższego czasu.

Co ważne również, z badania wynika, że ponad 70 proc. ankietowanych zauważa niewielkie utrudnienia w procesie zwiększania różnorodności w zarządach. Wśród przeszkód najczęściej wymienianą jest ograniczona liczba kandydatów na wysokie stanowiska.

Wyniki badania skłaniają do refleksji. Czy jest tak, że kobiety przykładają większą wagę do różnorodności w zarządach w myśl zasady samospełniającej się przepowiedni, wierząc, że jawne wyrażanie takich opinii przyczyni się do wzrostu tejże? Czy raczej jest to kwestia mniejszego zainteresowania tematem ze strony mężczyzn? Niezależnie od tego, jaka jest odpowiedź na powyższe pytania, dotychczas prowadzone analizy pokazują, że firmy, które w zarządzie mają choć jedną kobietę, wypadają znacząco lepiej na tle tych mniej zróżnicowanych. 

::

Fot. Fotolia.com/Vagengeym

Zobacz inne polecane artykuły

GRA O SUKCES / GRA O BIZNES. Transmisja LIVE z wydarzenia dostępna również na Facebooku!

Brief.pl / Aktualności

GRA O SUKCES / GRA O BIZNES. Transmisja LIVE z wydarzenia dostępna również na Facebooku!
GRA O SUKCES / GRA O BIZNES. Transmisja LIVE z wydarzenia dostępna również na Facebooku!

Już w ten czwartek o godzinie 14.30 na Facebooku Business in Brief rusza transmisja live z wyjątkowego wydarzenia, jakie przygotowaliśmy dla Was wspólnie z partnerami. Jeśli spodziewacie się nudnych prezentacji, przydługich paneli, straconego czasu... pozwólcie, że Was zaskoczymy.

Pierwszy rok Netfliksa w Polsce

Brief.pl / Aktualności

Pierwszy rok Netfliksa w Polsce
Pierwszy rok Netfliksa w Polsce

W styczniu 2016 roku stronę internetową Netfliksa odwiedziło 338 tys. polskich użytkowników sieci (PC). Jednak przez kolejnych siedem miesięcy zainteresowanie serwisem było znacznie mniejsze. Z analizy firmy Gemius wynika, że na Netflix.com nieco chętniej zaglądały kobiety (52,9 proc. użytkowników), a najliczniejsza grupa użytkowników pochodziła z miast powyżej 500 tys. mieszkańców.