Różnorodność w zarządzie = zwiększona efektywność spółki?

Różnorodność w zarządzie = zwiększona efektywność spółki?

Brief.pl / Aktualności

Dowodów na to, że różnorodność w zarządach spółek wpływa pozytywnie na ich efektywność dostarcza niejedno badanie. I choć można by przypuszczać, że fakt ten uzyskał już status „wiedzy powszechnej”, najnowszy raport PwC zatytułowany „Corporate Directors Survey” sugeruje, że kobiety i mężczyźni mają znacznie inny pogląd na różnorodność.

-

Ankieta, będącą kolejną edycją corocznego badania PwC, została przeprowadzona wśród niemal 800 amerykańskich prezesów spółek publicznych. Badani pytani byli m.in. o najważniejsze obszary działania spółki, perspektywę czasową przyjmowaną przez zarząd, a także podejście do wymagań inwestorów. Jedne z ciekawszych wniosków z badania dotyczą jednak opinii prezesów na temat różnorodności w zarządach ich firm.

Zauważono, że kobiety przypisują znacznie większą wagę kwestiom różnorodności płciowej oraz etnicznej „na szczycie”. 63 proc. prezesek uważa, że zróżnicowanie pod względem płci w zarządzie jest bardzo ważną cechą, a ich zdanie podziela tylko 35 proc. mężczyzn. Podobnie rzecz ma się w przypadku różnorodności etnicznej – 46 proc. kobiet twierdzi, że jest ona bardzo ważna, przy czym tylko 27 proc. mężczyzn ma taką samą opinię w tej kwestii.

Wpływ różnorodności na firmę

Z drugiej strony, przeważająca większość prezesów twierdzi, że różnorodność w zarządzie „w pewnym stopniu” wpływa pozytywnie zarówno na sam zarząd, jak i na całą firmę, przy czym 1/3 badanych uważa, że zróżnicowanie bardzo pozytywnie oddziałuje na spółkę. Nie powinno jednak dziwić, że znacznie częściej takie opinie wyrażają kobiety. Co ciekawe, znacznie większą wagę do kwestii różnorodności przykładają prezesi i prezeski krócej sprawujący swoją funkcję, niż Ci, którzy stanowisko to piastują od dłuższego czasu.

Co ważne również, z badania wynika, że ponad 70 proc. ankietowanych zauważa niewielkie utrudnienia w procesie zwiększania różnorodności w zarządach. Wśród przeszkód najczęściej wymienianą jest ograniczona liczba kandydatów na wysokie stanowiska.

Wyniki badania skłaniają do refleksji. Czy jest tak, że kobiety przykładają większą wagę do różnorodności w zarządach w myśl zasady samospełniającej się przepowiedni, wierząc, że jawne wyrażanie takich opinii przyczyni się do wzrostu tejże? Czy raczej jest to kwestia mniejszego zainteresowania tematem ze strony mężczyzn? Niezależnie od tego, jaka jest odpowiedź na powyższe pytania, dotychczas prowadzone analizy pokazują, że firmy, które w zarządzie mają choć jedną kobietę, wypadają znacząco lepiej na tle tych mniej zróżnicowanych. 

::

Fot. Fotolia.com/Vagengeym

Zobacz inne polecane artykuły

Oddaj pracownikom władzę

Magazyn / Inspiracje

Oddaj pracownikom władzę
Oddaj pracownikom władzę

Czy można prowadzić firmę, nie podejmując żadnej decyzji? Czy dobrym pomysłem jest ujawnienie wysokości pensji wszystkich pracowników, a co więcej, danie im możliwości samodzielnego przyznawania sobie wynagrodzenia? Czy firma bez siedziby głównej i biura ma szansę przetrwać na rynku? Chociaż może się wydawać, że każdy prezes na powyższe pytania bez zastanowienia odpowiedziałby przecząco, przykłady takich firm, jak Semco czy Xtech.pl, pokazują, że byłyby to odpowiedzi nieuzasadnione.

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.

Wychowaj sobie konsumenta

Magazyn / Aktualności

Wychowaj sobie konsumenta
Wychowaj sobie konsumenta

Jak zbudować pozycję eksperta w umysłach konsumentów? Jak uskutecznić proces generowania leadów i wzbudzić zainteresowanie marką? W strategii content marketingowej warto znaleźć miejsce na white paper, czyli...? Mowa o użytecznej treści z górnej półki.