Różnorodność w zarządzie = zwiększona efektywność spółki?

Różnorodność w zarządzie = zwiększona efektywność spółki?

Brief.pl / Aktualności

Dowodów na to, że różnorodność w zarządach spółek wpływa pozytywnie na ich efektywność dostarcza niejedno badanie. I choć można by przypuszczać, że fakt ten uzyskał już status „wiedzy powszechnej”, najnowszy raport PwC zatytułowany „Corporate Directors Survey” sugeruje, że kobiety i mężczyźni mają znacznie inny pogląd na różnorodność.

-

Ankieta, będącą kolejną edycją corocznego badania PwC, została przeprowadzona wśród niemal 800 amerykańskich prezesów spółek publicznych. Badani pytani byli m.in. o najważniejsze obszary działania spółki, perspektywę czasową przyjmowaną przez zarząd, a także podejście do wymagań inwestorów. Jedne z ciekawszych wniosków z badania dotyczą jednak opinii prezesów na temat różnorodności w zarządach ich firm.

Zauważono, że kobiety przypisują znacznie większą wagę kwestiom różnorodności płciowej oraz etnicznej „na szczycie”. 63 proc. prezesek uważa, że zróżnicowanie pod względem płci w zarządzie jest bardzo ważną cechą, a ich zdanie podziela tylko 35 proc. mężczyzn. Podobnie rzecz ma się w przypadku różnorodności etnicznej – 46 proc. kobiet twierdzi, że jest ona bardzo ważna, przy czym tylko 27 proc. mężczyzn ma taką samą opinię w tej kwestii.

Wpływ różnorodności na firmę

Z drugiej strony, przeważająca większość prezesów twierdzi, że różnorodność w zarządzie „w pewnym stopniu” wpływa pozytywnie zarówno na sam zarząd, jak i na całą firmę, przy czym 1/3 badanych uważa, że zróżnicowanie bardzo pozytywnie oddziałuje na spółkę. Nie powinno jednak dziwić, że znacznie częściej takie opinie wyrażają kobiety. Co ciekawe, znacznie większą wagę do kwestii różnorodności przykładają prezesi i prezeski krócej sprawujący swoją funkcję, niż Ci, którzy stanowisko to piastują od dłuższego czasu.

Co ważne również, z badania wynika, że ponad 70 proc. ankietowanych zauważa niewielkie utrudnienia w procesie zwiększania różnorodności w zarządach. Wśród przeszkód najczęściej wymienianą jest ograniczona liczba kandydatów na wysokie stanowiska.

Wyniki badania skłaniają do refleksji. Czy jest tak, że kobiety przykładają większą wagę do różnorodności w zarządach w myśl zasady samospełniającej się przepowiedni, wierząc, że jawne wyrażanie takich opinii przyczyni się do wzrostu tejże? Czy raczej jest to kwestia mniejszego zainteresowania tematem ze strony mężczyzn? Niezależnie od tego, jaka jest odpowiedź na powyższe pytania, dotychczas prowadzone analizy pokazują, że firmy, które w zarządzie mają choć jedną kobietę, wypadają znacząco lepiej na tle tych mniej zróżnicowanych. 

::

Fot. Fotolia.com/Vagengeym

Zobacz inne polecane artykuły

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Brief.pl / Aktualności

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?
Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Gadżety reklamowe podbijają rynek. Jakie produkty są najczęściej wybierane przez firmy jako upominki dla klientów? Które z nich cieszą obdarowanych, a które są wyrzucane niemal od razu po otrzymaniu? I wreszcie - jakie cechy powinien mieć trafiony gadżet?

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Brief.pl / Wiedza

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku
5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Algorytmy wyszukiwarki Google aktualizowane są nawet kilkaset razy w ciągu roku. Nic więc dziwnego, że nadążenie za zmianami bywa trudne, nawet dla dobrego specjalisty SEO, a to, co sprawdzało się jeszcze pół roku temu, obecnie może być traktowane co najwyżej jako mit. Przekonaj się, jakie działania pozycjonujące mają sens na dziś, a które lepiej odpuścić.

Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar

Brief.pl / Aktualności

Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar
Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar

Zbierają dane o użytkownikach sieci w 187 państwach, a ich autorska platforma DMP – OnAudience.com - przetwarza już ponad 3 mld profili internautów. Pokornie przyznają, że nie monitorują jeszcze aktywności sieciowej mieszkańców San Escobar, ale i tu obiecują rychłą poprawę. Warszawska spółka Cloud Technologies swój biznes zaczynała jako start-up w garażu, dziś po 6 latach działalności ma pozycję polskiego lidera analityki Big Data, posiadającego największą hurtownię danych w Europie. W tym roku spółka planuje opuścić NewConnect na rzecz głównego parkietu GPW.