Polska 41. gospodarką świata

Polska 41. gospodarką świata

Brief for Poland / Aktualności

W tegorocznym Rankingu Konkurencyjności Światowego Forum Gospodarczego (WEF) Polska zajęła 41. miejsce na świecie wśród 140 państw. W ubiegłym roku nasz kraj zajął 43. pozycję wśród 148 państw. Najbardziej konkurencyjną gospodarką pozostaje Szwajcaria.

-

Czołówka rankingu nie zmieniła się w ciągu ostatniego roku – do najlepszej trójki wciąż zaliczają się po kolei: Szwajcaria, Singapur i Stany Zjednoczone. W rankingu zyskują Niemcy, którzy ponownie znaleźli się tuż za podium - poinformował Narodowy Bank Polski, który uczestniczył w badaniach.

Polska na tle regionu

Polska gospodarka pozostaje jedną z najbardziej konkurencyjnych wśród krajów postkomunistycznych. Jednak wyraźnie wyprzedza nas Estonia (30. miejsce w rankingu), Czechy (31. miejsce) oraz Litwa (36. miejsce). W ciągu ostatnich 10 lat Polska poprawiła w samym rankingu swoją pozycję o 6 miejsc.

Warto zwrócić uwagę, że grupie tzw. krajów „przegranych”, które najwięcej straciły w rankingu w czasie ostatniej dekady, są trzy państwa postsocjalistyczne naszego regionu: Słowacja (-31), Bośnia i Hercegowina (-29) i Węgry (-25); Swoją pozycję w rankingu w latach 2006-2015 znacząco poprawiły zaś Rumunia oraz Bułgaria (po +20) i Macedonia (+24).

W całej Europie wciąż widać zróżnicowanie pomiędzy południem, a północą kontynentu, choć Włochy czy Hiszpania w tym zestawieniu radzą sobie coraz lepiej. W ogonie europejskiego rankingu znajduje się Grecja i Ukraina.

Mocne strony

Polska została doceniona za poziom edukacji, duży potencjał rynkowy, a także za poprawę infrastruktury. W porównaniu z innymi krajami postsocjalistycznymi bariera kosztu finansowania działalności gospodarczej jest niska, przy czym jeszcze niższa jest jest w krajach, które przyjęły już euro oraz w Czechach.

Mocnymi stronami Polski jest także niski poziom przestępczości, stabilność cen oraz stabilna sytuacja ustrojowa czy odpowiednie przepisy dewizowe. Bardzo wysoko w rankingu oceniono elastyczność kształtowania płac.

Co należy poprawić?

Przedsiębiorcy, którzy wzięli udział w badaniu, jako największy problem dla konkurencyjności polskiej gospodarki wskazali prawo podatkowe, bariery prawa pracy i nieefektywną administrację publiczną.

Słabo została oceniona efektywność polskiego rynku pracy. Ankietowani przedsiębiorcy zwracali uwagę na nieoptymalne relacje pracodawcy-pracobiorcy, negatywny wpływ systemu podatkowego na motywację pracowników oraz odpływ netto kapitału ludzkiego.

Przedsiębiorcy skarżą się ponadto na nadmiar obciążeń regulacyjnych, w tym czasochłonność procedur związanych z uruchomieniem biznesu. W ostatnich latach dostrzegalna jest jednak pewna poprawa funkcjonowania administracji publicznej oraz etyki pracy.

::

W tegorocznym  Rankingu Konkurencyjności Światowego Forum Gospodarczego udział wzięło 14000 przedsiębiorców ze 140 krajów. W badaniu bierze udział 214 polskich firm. Narodowy Bank Polski jest polskim partnerem WEF. 

::

Fot. Fotolia/ fotorince

Zobacz inne polecane artykuły

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.

Wychowaj sobie konsumenta

Magazyn / Aktualności

Wychowaj sobie konsumenta
Wychowaj sobie konsumenta

Jak zbudować pozycję eksperta w umysłach konsumentów? Jak uskutecznić proces generowania leadów i wzbudzić zainteresowanie marką? W strategii content marketingowej warto znaleźć miejsce na white paper, czyli...? Mowa o użytecznej treści z górnej półki.

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

Brief.pl / Aktualności

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube
YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

YouTube ogłasza listę reklam, które w 2016 r. zdobyły największą popularność wśród użytkowników z Polski, jak i całej Europy. 10 filmów tylko z polskiego zestawienia zanotowało ponad 100 lat łącznego czasu oglądania. Niekwestionowanym zwycięzcą rodzimego rankingu jest Allegro - zajęło wszystkie trzy miejsca na podium z wideo: Czego szukasz w Święta? | English for beginners, które znalazło się również w europejskim podsumowaniu, Legendy Polskie. Film TWARDOWSKY 2.0. Allegro oraz Legendy Polskie. Film Operacja Bazyliszek. Allegro. Na listę trafiła także kolejna część sagi o polskich legendach, czyli Legendy Polskie. Film Jaga. Allegro, plasując się na piątej pozycji.