Wnioski z konferencji CSR - strategia bez wielkich budżetów

Wnioski z konferencji CSR - strategia bez wielkich budżetów

Brief.pl / Eventy

Czym jest CSR? Czy jest on przeznaczony tylko dla dużych graczy? Czy do realizacji działań CSR potrzeba dużych pieniędzy? Na to pytanie próbowaliśmy odpowiedzieć podczas wczorajszej konferencji CSR – strategia bez wielkich budżetów, która odbyła się w siedzibie Dentsu Aegis Network Polska.

-

Sztaby wyspecjalizowanych ludzi, złożone strategie, ogromne budżety na tworzenie działań odpowiedzialnych społecznie, coroczne raporty, audyty, badania – to często pierwsze skojarzenia z hasłem CSR, które szybko mogą zniechęcić małe i średnie przedsiębiorstwa do realizacji działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Tymczasem eksperci i praktycy CSR, obecni na konferencji, zachęcali, aby CSR nie był traktowany jako obowiązek, jako koszt, lecz jako inwestycja. Odpowiedzialność społeczna przedsiębiorstw może zaczynać się od małych kroczków, od konkretnych postaw, od uczciwości, a następnie wzrastać i rozbudowywać się w zależności od indywidualnych możliwości danego przedsiębiorstwa.

 

Obszar trudny do zdefiniowania

Każda firma może szukać własnej definicji tego czym dla niej jest CSR, przekonywali uczestnicy konferencji, jednak warto te indywidalne definicje zawrzeć w określonych ramach - Każdy ma wolność wyboru i może tworzyć własną definicję CSR. - mówiła podczas panelu dyskusyjnego Mirella Panek-Owsiańska, Prezeska Zarządu Forum Odpowiedzialnego Biznesu – Jednak, mimo wszystko, niezwykle ważne jest uchwycenie w tych definicjach czegoś co powinno być dla nich wspólne. A tą rzeczą na pewno jest zrozumienie, że odpowiedzialny biznes to taki, który wywiera wpływ na ludzi i środowisko. To jest najprostsza definicja Komisji Europejskiej, która wydaje się najbardziej trafna. Jeśli o naszych działaniach CSR będziemy mówić zawsze w kategoriach wpływu, będziemy zadawać sobie pytania – „Jak moja firma wpływa na dostawców, na klientów, na środowisko naturalne, na społeczność, w której żyjemy?” - to wtedy rozumienie CSR będzie właściwe. Oczywiście pytania o to co dzięki niemu zyskamy, jaki wizerunek dzięki takim działaniom stworzymy są zasadne, natomiast nie odwołują się do istoty zagadnienia – dodała.

Jednak zrozumienie i świadomość czym dla danej firmy jest CSR, jak podkreślali prelegenci, dla wielu przedsiębiorstw może być wtórne i następować już po podejmowaniu rzeczywistych działań. - Ludzie, przedsiębiorcy zachowują się CSR-owo nie wiedząc, że robią CSR. - komentował Paweł Niziński, CEO better. Podobnego zdania była przedstawicielka FOB - Jest dużo polskich określeń takich jak uczciwość, godność pracownika i wiele więcej - tłumaczyła Panek-Owsiańska - Nie ma przymusu używania sformułowania CSR do działań, które podejmują przedsiębiorcy. - dodała.

CSR a pieniądze

- Do przyzwoitości nie trzeba pieniędzy. - stwierdził podczas panelu dyskusyjnego Artur Nowak-Gocławski, współzałożyciel Grupy ANG - Ale wielu rzeczy nie można zrobić bez pieniędzy. - dodał. Wśród nich pojawiają się takie koszty jak chociażby stworzenie corocznego raportu. Jednak eksperci byli w tym względzie zgodni, że raport jest kwestią wtórną. Jeśli firmy chcą komunikować swoje odpowiedzialne społecznie działania mogą współcześnie robić to w wielu kanałach, niekoniecznie poprzez raporty. Jednak aby mógł powstać raport czy komunikat przede wszystkim trzeba mieć co prezentować. Dlatego to na konkretnych działań, nawet tych najmniejszych, wyrażanych w etycznej postawie powinno się zaczynać.

- Trzeba pamiętać, że odpowiedzialność powinna być traktowana w kategorii pewnego procesu, czy też drogi. - mówiła Panek-Owsiańska- Każda firma jest na danym etapie tej drogi. Są firmy, które już są bardzo daleko, są także takie, które dopiero się dowiedziały o takich działaniach i są na jej początku. Dlatego unikamy potwierdzenia, że firma jest albo nie jest odpowiedzialna. To jest proces. Może być on bardziej lub mniej zaawansowany. Jednak zachęcamy, aby wszyscy kroczyli tą drogą. - dodała. Naprawdę warto.

 

::

Fot. Arkadiusz Wojciechowski

Zobacz inne polecane artykuły

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Magazyn / Aktualności

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup
Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Business Link i Skanska będą współtworzyć innowacyjny ekosystem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) dla startupów, małych i średnich firm oraz sektora usług biznesowych. Deweloper zainwestował w Business Link, największą sieć coworkingu i prywatnych biur na wynajem w Polsce. Dzięki planowanej ekspansji Business Link stanie się największą tego typu siecią w Europie i drugą na świecie, a Skanska stworzy najbardziej kompleksową ofertę biurową dla różnorodnych podmiotów na rynku CEE.

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

Brief.pl / Aktualności

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie
Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

7 lat, blisko 300 firm i ponad 400 laureatów. Ranking 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie to najstarsza, bo trwająca już 7. rok inicjatywa, która pomaga budować i promować segment innowacyjnego oraz kreatywnego biznesu w Polsce. Jej celem jest porządkowanie rynku oraz otwieranie przed przedsiębiorcami możliwości networkingowych i biznesowych. W tym roku, przy okazji 7. urodzin, ranking doczekał się kilku zmian...

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Brief.pl / Aktualności

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia
Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Na czym polega aplikacja Quertes? To zupełnie nowe spojrzenie na dzielenie się. Przypadki AirBnB czy Ubera pokazują, że ekonomia współdzielenia staje się coraz bardziej popularna. Odchodzimy od sztywnych reguł, a ludzie chcą wykorzystywać i monetyzować swoje umiejętności. Na tej zasadzie powstała aplikacja Quertes, miejsce które łączy ludzi gotujących prywatnie tymi, którzy chcą przełamać rutynę i zjeść coś nowego, pysznego i domowego. Pobierając darmową aplikację ludzie gotujący prywatnie w domach mogą sprzedać to, co przygotują, a Foodies mają możliwość kupienia domowego jedzenia.