Nowe technologie = nowe dziennikarstwo

Nowe technologie = nowe dziennikarstwo

Brief.pl / Wiedza

Nowe technologie zmieniają naszą rzeczywistość, ale sprawiają także, że świat stawia przed nami nowe wymagania. Rozszerzona rzeczywistość, internet rzeczy, smart cities to hasła, które nie stanowią jedynie ciekawostek, ale decydować będą o naszej przyszłości. W tym świecie muszą odnaleźć się wszyscy, również dziennikarze.

-

Te zmiany już następują, czego świetnym przykładem, jest projekt nowego reportażu z Syrii.  Został on stworzony i dostosowany do technologii rozszerzonej rzeczywistości. Wystarczy złożyć i założyć Google Cardboard czy użyć innego rodzaju sprzętu do oglądania takich materiałów by przenieść się wraz z reporterem w samo serce syryjskiego konfliktu.

Dziennikarze wcześniej czy później będą musieli zmierzyć się z nowym obliczem dziennikarstwa. W niezwykle szybkim tempie przybywa coraz lepszej jakości sprzętów, którymi można nagrywać, a także oglądać materiały VR. Do tego dochodzą takie sprzęty jak drony, które zmieniać będą formułę nagrywanych materiałów czy też artykuły multimedialne, które niedawno podbijały serca czytelników w Stanach Zjednoczonych, a które wkrótce mogą stanowić jedno z ważniejszych narzędzi opowiadania dziennikarskich historii.

Edukacja, głupcze!

W Stanach Zjednoczonych w specjalnym centrum multimedialnym w USC Annenberg's School for Communication and Journalism, studenci już mogą poznawać tajniki świata virtual reality i starać się zrozumieć jaka będzie przyszłość dziennikarstwa osadzonego w cyfrowym świecie. To innowacyjne miejsce daje studentom możliwość zasmakowania mechanizmów tworzenia nowoczesnych materiałów audio, jak i video, m.in. w technologii 360 stopni. Do tego studenci poznają tajniki kodowania i tworzenia nowoczesnych form artykułów, dostosowanych do potrzeb Internetu.

Cyfrowe dziennikarstwo owszem jest już uprawiane w Polsce. Często na dobrym, kreatywnym poziomie, ale to wciąż niszowe przykłady. Bo już media społecznościowe i w ogóle internet wymagają nowego podejścia i świadomości u dziennikarzy. Dziś nie powinno się dziennikarzy już tylko uczyć pisać, pracować nad głosem czy tego jak prezentować się przed kamerą.

Patrząc na trendy, można wysnuć tezę, że dziś dziennikarz może być reporterem, operatorem, dźwiękowcem w jednym. Na każdym kroku, ze smartfonem w ręce może ukazywać czytelnikom czy widzom rzeczywistość z własnej perspektywy. Dodatkowo powinien wykorzystywać media społecznościowe do budowania marki osobistej czy też do współtworzenia marki miejsca, w którym pracuje. A wszystko powinien robić szybko i będąc zaznajomionym z nowymi technologiami.

Zdobycie tych umiejętności może być nowym wyzwaniem dla polskich uczelni, które w duchu innowacji powinny zapewniać swoim studentom szansę na zrozumienie cyfrowej rzeczywistości. Jednak być może one same nie są jeszcze do tego przygotowane? I to już niewirtualnie powinno się nadrobić.

::

Fot. Fotolia/ profit_image

Zobacz inne polecane artykuły

Oddaj pracownikom władzę

Magazyn / Inspiracje

Oddaj pracownikom władzę
Oddaj pracownikom władzę

Czy można prowadzić firmę, nie podejmując żadnej decyzji? Czy dobrym pomysłem jest ujawnienie wysokości pensji wszystkich pracowników, a co więcej, danie im możliwości samodzielnego przyznawania sobie wynagrodzenia? Czy firma bez siedziby głównej i biura ma szansę przetrwać na rynku? Chociaż może się wydawać, że każdy prezes na powyższe pytania bez zastanowienia odpowiedziałby przecząco, przykłady takich firm, jak Semco czy Xtech.pl, pokazują, że byłyby to odpowiedzi nieuzasadnione.

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

Brief.pl / Aktualności

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube
YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

YouTube ogłasza listę reklam, które w 2016 r. zdobyły największą popularność wśród użytkowników z Polski, jak i całej Europy. 10 filmów tylko z polskiego zestawienia zanotowało ponad 100 lat łącznego czasu oglądania. Niekwestionowanym zwycięzcą rodzimego rankingu jest Allegro - zajęło wszystkie trzy miejsca na podium z wideo: Czego szukasz w Święta? | English for beginners, które znalazło się również w europejskim podsumowaniu, Legendy Polskie. Film TWARDOWSKY 2.0. Allegro oraz Legendy Polskie. Film Operacja Bazyliszek. Allegro. Na listę trafiła także kolejna część sagi o polskich legendach, czyli Legendy Polskie. Film Jaga. Allegro, plasując się na piątej pozycji.