Nowe technologie = nowe dziennikarstwo

Nowe technologie = nowe dziennikarstwo

Brief.pl / Wiedza

Nowe technologie zmieniają naszą rzeczywistość, ale sprawiają także, że świat stawia przed nami nowe wymagania. Rozszerzona rzeczywistość, internet rzeczy, smart cities to hasła, które nie stanowią jedynie ciekawostek, ale decydować będą o naszej przyszłości. W tym świecie muszą odnaleźć się wszyscy, również dziennikarze.

-

Te zmiany już następują, czego świetnym przykładem, jest projekt nowego reportażu z Syrii.  Został on stworzony i dostosowany do technologii rozszerzonej rzeczywistości. Wystarczy złożyć i założyć Google Cardboard czy użyć innego rodzaju sprzętu do oglądania takich materiałów by przenieść się wraz z reporterem w samo serce syryjskiego konfliktu.

Dziennikarze wcześniej czy później będą musieli zmierzyć się z nowym obliczem dziennikarstwa. W niezwykle szybkim tempie przybywa coraz lepszej jakości sprzętów, którymi można nagrywać, a także oglądać materiały VR. Do tego dochodzą takie sprzęty jak drony, które zmieniać będą formułę nagrywanych materiałów czy też artykuły multimedialne, które niedawno podbijały serca czytelników w Stanach Zjednoczonych, a które wkrótce mogą stanowić jedno z ważniejszych narzędzi opowiadania dziennikarskich historii.

Edukacja, głupcze!

W Stanach Zjednoczonych w specjalnym centrum multimedialnym w USC Annenberg's School for Communication and Journalism, studenci już mogą poznawać tajniki świata virtual reality i starać się zrozumieć jaka będzie przyszłość dziennikarstwa osadzonego w cyfrowym świecie. To innowacyjne miejsce daje studentom możliwość zasmakowania mechanizmów tworzenia nowoczesnych materiałów audio, jak i video, m.in. w technologii 360 stopni. Do tego studenci poznają tajniki kodowania i tworzenia nowoczesnych form artykułów, dostosowanych do potrzeb Internetu.

Cyfrowe dziennikarstwo owszem jest już uprawiane w Polsce. Często na dobrym, kreatywnym poziomie, ale to wciąż niszowe przykłady. Bo już media społecznościowe i w ogóle internet wymagają nowego podejścia i świadomości u dziennikarzy. Dziś nie powinno się dziennikarzy już tylko uczyć pisać, pracować nad głosem czy tego jak prezentować się przed kamerą.

Patrząc na trendy, można wysnuć tezę, że dziś dziennikarz może być reporterem, operatorem, dźwiękowcem w jednym. Na każdym kroku, ze smartfonem w ręce może ukazywać czytelnikom czy widzom rzeczywistość z własnej perspektywy. Dodatkowo powinien wykorzystywać media społecznościowe do budowania marki osobistej czy też do współtworzenia marki miejsca, w którym pracuje. A wszystko powinien robić szybko i będąc zaznajomionym z nowymi technologiami.

Zdobycie tych umiejętności może być nowym wyzwaniem dla polskich uczelni, które w duchu innowacji powinny zapewniać swoim studentom szansę na zrozumienie cyfrowej rzeczywistości. Jednak być może one same nie są jeszcze do tego przygotowane? I to już niewirtualnie powinno się nadrobić.

::

Fot. Fotolia/ profit_image

Zobacz inne polecane artykuły

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Brief.pl / Aktualności

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?
Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Gadżety reklamowe podbijają rynek. Jakie produkty są najczęściej wybierane przez firmy jako upominki dla klientów? Które z nich cieszą obdarowanych, a które są wyrzucane niemal od razu po otrzymaniu? I wreszcie - jakie cechy powinien mieć trafiony gadżet?

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Brief.pl / Wiedza

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku
5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Algorytmy wyszukiwarki Google aktualizowane są nawet kilkaset razy w ciągu roku. Nic więc dziwnego, że nadążenie za zmianami bywa trudne, nawet dla dobrego specjalisty SEO, a to, co sprawdzało się jeszcze pół roku temu, obecnie może być traktowane co najwyżej jako mit. Przekonaj się, jakie działania pozycjonujące mają sens na dziś, a które lepiej odpuścić.

Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar

Brief.pl / Aktualności

Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar
Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar

Zbierają dane o użytkownikach sieci w 187 państwach, a ich autorska platforma DMP – OnAudience.com - przetwarza już ponad 3 mld profili internautów. Pokornie przyznają, że nie monitorują jeszcze aktywności sieciowej mieszkańców San Escobar, ale i tu obiecują rychłą poprawę. Warszawska spółka Cloud Technologies swój biznes zaczynała jako start-up w garażu, dziś po 6 latach działalności ma pozycję polskiego lidera analityki Big Data, posiadającego największą hurtownię danych w Europie. W tym roku spółka planuje opuścić NewConnect na rzecz głównego parkietu GPW.