Nowe technologie = nowe dziennikarstwo

Nowe technologie = nowe dziennikarstwo

Brief.pl / Wiedza

Nowe technologie zmieniają naszą rzeczywistość, ale sprawiają także, że świat stawia przed nami nowe wymagania. Rozszerzona rzeczywistość, internet rzeczy, smart cities to hasła, które nie stanowią jedynie ciekawostek, ale decydować będą o naszej przyszłości. W tym świecie muszą odnaleźć się wszyscy, również dziennikarze.

-

Te zmiany już następują, czego świetnym przykładem, jest projekt nowego reportażu z Syrii.  Został on stworzony i dostosowany do technologii rozszerzonej rzeczywistości. Wystarczy złożyć i założyć Google Cardboard czy użyć innego rodzaju sprzętu do oglądania takich materiałów by przenieść się wraz z reporterem w samo serce syryjskiego konfliktu.

Dziennikarze wcześniej czy później będą musieli zmierzyć się z nowym obliczem dziennikarstwa. W niezwykle szybkim tempie przybywa coraz lepszej jakości sprzętów, którymi można nagrywać, a także oglądać materiały VR. Do tego dochodzą takie sprzęty jak drony, które zmieniać będą formułę nagrywanych materiałów czy też artykuły multimedialne, które niedawno podbijały serca czytelników w Stanach Zjednoczonych, a które wkrótce mogą stanowić jedno z ważniejszych narzędzi opowiadania dziennikarskich historii.

Edukacja, głupcze!

W Stanach Zjednoczonych w specjalnym centrum multimedialnym w USC Annenberg's School for Communication and Journalism, studenci już mogą poznawać tajniki świata virtual reality i starać się zrozumieć jaka będzie przyszłość dziennikarstwa osadzonego w cyfrowym świecie. To innowacyjne miejsce daje studentom możliwość zasmakowania mechanizmów tworzenia nowoczesnych materiałów audio, jak i video, m.in. w technologii 360 stopni. Do tego studenci poznają tajniki kodowania i tworzenia nowoczesnych form artykułów, dostosowanych do potrzeb Internetu.

Cyfrowe dziennikarstwo owszem jest już uprawiane w Polsce. Często na dobrym, kreatywnym poziomie, ale to wciąż niszowe przykłady. Bo już media społecznościowe i w ogóle internet wymagają nowego podejścia i świadomości u dziennikarzy. Dziś nie powinno się dziennikarzy już tylko uczyć pisać, pracować nad głosem czy tego jak prezentować się przed kamerą.

Patrząc na trendy, można wysnuć tezę, że dziś dziennikarz może być reporterem, operatorem, dźwiękowcem w jednym. Na każdym kroku, ze smartfonem w ręce może ukazywać czytelnikom czy widzom rzeczywistość z własnej perspektywy. Dodatkowo powinien wykorzystywać media społecznościowe do budowania marki osobistej czy też do współtworzenia marki miejsca, w którym pracuje. A wszystko powinien robić szybko i będąc zaznajomionym z nowymi technologiami.

Zdobycie tych umiejętności może być nowym wyzwaniem dla polskich uczelni, które w duchu innowacji powinny zapewniać swoim studentom szansę na zrozumienie cyfrowej rzeczywistości. Jednak być może one same nie są jeszcze do tego przygotowane? I to już niewirtualnie powinno się nadrobić.

::

Fot. Fotolia/ profit_image

Zobacz inne polecane artykuły

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

Brief.pl / Aktualności

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery
Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

W jaki sposób sponsoring telewizyjny przekłada się na sprzedaż e-commerce? Czy pogłoski o śmierci telewizji są przesadzone? O tych i innych aspektach telewizji XXI wieku podczas tegorocznej konferencji tvday rozmawialiśmy z Jackiem Szymczykiem, ad sales director Discovery w Polsce.

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Brief.pl / Aktualności

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości
5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Długie, mroźne miesiące zimy dają się nam we znaki, rozbudzając tym samym pragnienie zmiany, zieleni i kolorów. Tak też powinny wyglądać newslettery – świeżo i słonecznie. Marketerzy, jako ci, którzy zawsze podążają nie tylko za panującymi w branży trendami, ale także za potrzebami odbiorców, powinni włączyć do komunikacji te elementy, których odbiorcy w tym okresie szczególnie łakną.