Nowe logo Małopolski. Opinie ekspertów

Nowe logo Małopolski. Opinie ekspertów

Brief.pl / Aktualności

Ma łączyć ze sobą tradycję z nowoczesnością i nawiązywać do takich symboli, jak szczyty gór, bazylika Mariacka czy korona. Jak przedstawia się nowe logo Małopolski i co sądzą o nim polscy graficy? Sprawdźcie sami.

-

Małopolska pochwaliła się niedawno nowym logo. Ma on nawiązywać do „szczytów gór, wież bazyliki Mariackiej i wijącej się Wisły”. Znak graficzny został wybrany w konkursie spośród 79 zgłoszonych propozycji. Jak mówi jedna z jurorów, Katarzyna Młynarczyk - Przy wyborze logo oprócz wymogów regulaminowych i formalnych kierowaliśmy się następującymi kryteriami: spójności z dokumentem Tożsamość Marki Małopolska, w którym szczegółowo określono wymagania wobec zmiany wizerunku marki województwa; kryterium nowoczesności w kompozycji, ale jednocześnie kryterium funkcjonalności – na ile logo prezentowane w różnych materiałach, zarówno w formie zdigitalizowanej jak i analogowej, będzie atrakcyjne i czytelne pod kątem informacyjnym – informuje Młynarczyk.

– Logo nawiązuje do sugerowanych w nowym wizerunku marki województwa kolorów oraz symbolizuje rozwój gospodarczy, innowacyjność ale również symbole kojarzone z Małopolską: pasmo gór, korona, rzeka Wisła, wieże kościoła Mariackiego. Przy wyborze zależało nam na odejściu od dosłownych skojarzeń z tradycyjnymi symbolami i podkreśleniem rozwoju, świeżości i innowacyjności regionu, przy jednoczesnym zachowaniu subtelnego nawiązania do dziedzictwa. Osobiście zwracałam szczególną uwagę na plastyczność oraz na prezentację logo w materiałach zdigitalizowanych – mówi jurorka. Skąd decyzja o nowym logo? - Małopolska znajduje się w momencie przełomowym – zamyka poprzednią unijną perspektywę finansową i ogłasza nowy Regionalny Program Operacyjny. Nowe logo przypomina z jednej strony nasze przywiązanie do tradycji, a z drugiej – nawiązuje do wyzwań, przed jakimi stoimy – tłumaczy Marszałek Województwa Małopolskiego Marek Sowa.

::

Jak na samo odświeżenie zareagowali polscy graficy? Opinie nie są niestety zbyt przychylne, jednak dają dużo do myślenia.

Kuba Enzowski - for brands™, Kommunikat

- Niestety, ale to kolejna nietrafiona realizacja identyfikacji regionu. Pomijając już samą dyskusję o przydatności i przeznaczeniu takiego systemu, to jest on zaprojektowany w trendzie, który już powoli odchodzi. Do kolorowych linii (nierównych) układających się w literę M dodano ideologię gór, wież kościoła i nawet wijącą się Wisłę. Przyznam szczerze, że ciężko mi tu dostrzec te wszystkie elementy. Idąc dalej i przyglądając się identyfikacji widzimy obrócone o 90 stopni logo. Przez taki zabieg gubimy czytelność litery “M”, nie mamy już gór czy wieży kościoła. O ile logo posiadało potencjał do rozwinięcia z niego żywej, elastycznej identyfikacji, to zostało ono spłaszczone do skopiowania i obrócenia symbolu.

Rene Wawrzkiewicz - projektant graficzny, researcher i kurator dizajnu, współkurator wystawy „Druga Ogólnopolska Wystawa Znaków Graficznych” www.owzg.pl

- Znak województwa Małopolskiego to kolejna realizacja z serii nieudanych logotypów dla władz miejskich i regionalnych w Polsce. Banalna forma w kształcie litery M, zużyta do bólu kolorystyka, typografia nijak nie pasująca do sygnetu, symbol graficzny trudny do reprodukcji w pomniejszenia lub monochromatycznej wersji - to kilka błędów z brzegu. Ciężko powiedzieć, po co władzom województwa był ten nijaki znak, równie nieudany jak poprzedni. Ale jak mówi stare przysłowie dizajnerskie: „najłatwiej i najtaniej jest zmienić logo”.

::

 

Zobacz inne polecane artykuły

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Magazyn / Aktualności

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup
Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Business Link i Skanska będą współtworzyć innowacyjny ekosystem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) dla startupów, małych i średnich firm oraz sektora usług biznesowych. Deweloper zainwestował w Business Link, największą sieć coworkingu i prywatnych biur na wynajem w Polsce. Dzięki planowanej ekspansji Business Link stanie się największą tego typu siecią w Europie i drugą na świecie, a Skanska stworzy najbardziej kompleksową ofertę biurową dla różnorodnych podmiotów na rynku CEE.

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

Brief.pl / Aktualności

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie
Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

7 lat, blisko 300 firm i ponad 400 laureatów. Ranking 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie to najstarsza, bo trwająca już 7. rok inicjatywa, która pomaga budować i promować segment innowacyjnego oraz kreatywnego biznesu w Polsce. Jej celem jest porządkowanie rynku oraz otwieranie przed przedsiębiorcami możliwości networkingowych i biznesowych. W tym roku, przy okazji 7. urodzin, ranking doczekał się kilku zmian...

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Brief.pl / Aktualności

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia
Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Na czym polega aplikacja Quertes? To zupełnie nowe spojrzenie na dzielenie się. Przypadki AirBnB czy Ubera pokazują, że ekonomia współdzielenia staje się coraz bardziej popularna. Odchodzimy od sztywnych reguł, a ludzie chcą wykorzystywać i monetyzować swoje umiejętności. Na tej zasadzie powstała aplikacja Quertes, miejsce które łączy ludzi gotujących prywatnie tymi, którzy chcą przełamać rutynę i zjeść coś nowego, pysznego i domowego. Pobierając darmową aplikację ludzie gotujący prywatnie w domach mogą sprzedać to, co przygotują, a Foodies mają możliwość kupienia domowego jedzenia.