Polska liderem w rankingu atrakcyjności inwestycyjnej

Polska liderem w rankingu atrakcyjności inwestycyjnej

Brief for Poland / Aktualności

Po raz pierwszy od 2006 r., po siedmiu latach nieprzerwanej hegemonii Republiki Czeskiej, Polska zajmuje pierwsze miejsce w rankingu atrakcyjności inwestycyjnej wśród krajów Europy Środkowo-Wschodniej - podała Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych.

-

Wyniki Badania Koniunkturalnego 2013, przeprowadzonego w lutym i marcu 2013 roku przez 16 bilateralnych niemieckich izb handlowo-przemysłowych wśród 1623 przedsiębiorstw z kapitałem zagranicznym, które zainwestowały w Europie Środkowo-Wschodniej, wskazują na Polskę, jako najatrakcyjniejszy dla inwestorów kraj w regionie.

Po raz pierwszy Polska zajęła pierwsze miejsce w rankingu atrakcyjności inwestycyjnej wśród 16 krajów EŚW, konstruowanym na zasadzie ocen punktowych w skali od 1 do 6, gdzie 6 punktów oznaczało największą atrakcyjność inwestycyjną kraju, wyprzedzając Czechy, które od 2006 r. nieprzerwanie zajmowały najwyższą pozycję w rankingu. Dystans w punktacji między Polską, która od 2010 r. zajmowała co roku miejsce drugie w rankingu, a Czechami systematycznie zmniejszał się.

Ranking
W bieżącym roku na 6 możliwych do uzyskania punktów Polska uzyskała wynik 3,99 pkt. Czechy z dorobkiem 3,96 pkt. uplasowały się na pozycji drugiej, a miejsce trzecie przypadło w tym roku Estonii, która otrzymała 3,81 pkt. Na kolejnych pozycjach znalazły się: Słowacja (3,77), Słowenia (3,67), Chorwacja (3,63) i Łotwa (3,55).

Rezultat ten, jest zdaniem dyrektora generalnego AHK Polska Michaela Kerna, znakiem systematycznego i stabilnego rozwoju, jaki Polska przeszła w ostatnich latach. - W wynikach odzwierciedlają się również oczekiwania przedsiębiorców na kolejne lata. Zadaniem Polski na najbliższy czas będzie zagwarantować przedsiębiorcom dobre warunki prowadzenia działalności biznesowej - ocenia Kern.

Inwestorzy oceniali atrakcyjność inwestycyjną krajów regionu EŚW poprzez pryzmat 21 czynników.

Kapitał ludzki
Najwyżej ocenione czynniki, skłaniające przedsiębiorców do inwestowania w krajach EŚW to członkostwo danego kraju w UE oraz tzw. „czynniki kadrowe”, w tym: kwalifikacje pracowników, ich zmotywowanie i produktywność oraz jakość kształcenia akademickiego. Inwestorzy ankietowani w Polsce wskazali dodatkowo na dostępność wykwalifikowanej siły roboczej, jako ważną zachętę do inwestowania wyróżniającą Polskę na tle konkurentów.

Przestępczość i korupcja
Najgorsze oceny dla regionu EŚW przypadły za: złe warunki dla badań i rozwoju, brak stabilności społecznej i politycznej regionu, nieefektywną walkę z przestępczością i korupcją, brak przejrzystość w zakresie przetargów publicznych oraz nieprzewidywalność polityki gospodarczej rządów krajów z regionu EŚW. Wyniki badania regionalnego tylko częściowo pokryły się z wynikami dla Polski. W ocenie inwestorów zagranicznych w Polsce w 2012 r. największe zastrzeżenia wzbudziły: system i instytucje podatkowe oraz administracja publiczna.

O badaniu
W badaniu udział wzięły łącznie 1623 firmy z kapitałem zagranicznym w 15 krajach Europy Środkowo-Wschodniej, w tym najwięcej: na Węgrzech (365), na Słowacji (187), w Czechach (177), w Rumunii (153) oraz w Polsce (151).

Więcej informacji o raporcie na stronie internetowej Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej (AHK Polska): www.ahk.pl

Źródło: www.paiz.gov.pl

Zobacz inne polecane artykuły

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

Brief.pl / Aktualności

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery
Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

W jaki sposób sponsoring telewizyjny przekłada się na sprzedaż e-commerce? Czy pogłoski o śmierci telewizji są przesadzone? O tych i innych aspektach telewizji XXI wieku podczas tegorocznej konferencji tvday rozmawialiśmy z Jackiem Szymczykiem, ad sales director Discovery w Polsce.

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Brief.pl / Aktualności

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster
YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Z każdym rokiem rośnie rola treści wideo, co przekłada się na wzrost popularności YouTuberów. Potencjał ten dostrzegają firmy, stawiając na współpracę z Vlogerami. Których z nich ma największy potencjał reklamowy? W analizie przygotowanej przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” podsumowano obecność medialną 100 najpopularniejszych pod względem liczby subskrybentów polskich YouTuberów. Raport dotyczy 2016 roku.