Odpowiedzialność społeczna w biznesie odzieżowym – czy to w ogóle możliwe?

Odpowiedzialność społeczna w biznesie odzieżowym – czy to w ogóle możliwe?

Brief.pl / CSR

Na branżę odzieżową co chwila spadają słowa krytyki ze względu na niehumanitarne warunki pracy przy produkcji ubrań czy zanieczyszczanie środowiska. I bardzo dobrze, ponieważ zauważanie i nagłaśnianie problemu prowadzi do zmian.

-

W świecie psychologii podobno uświadomienie sobie problemu jest pierwszym krokiem do rozwiązania tegoż. I tak też wydaje się być w świecie mody. Coraz więcej firm odzieżowych wprowadza w życie strategię odpowiedzialnego biznesu do swoich działań. Konsumenci zyskują także nowe narzędzia, dzięki którym mogą śledzić zmiany na bieżąco.

Programy takie jak norweski, pięcioodcinkowy reality show „Sweatshop – Deadly Fashion”, w którym to troje blogerów modowych przekonuje się jak wygląda rzeczywistość, w której powstają ich markowe ciuchy, czy też raporty jak ten zrealizowany przez Clean Clothes Polska i Fundację Kupuj Odpowiedzialnie „Grubymi nićmi szyte. Warunki pracy w fabrykach dostawców polskich firm odzieżowych w Bangladeszu”, ukazują problemy branży odzieżowej i wymuszają konkretne działania na markach.

Wspomniane organizacje stworzyły także aplikację mobilną Fair Fashion?, która jest efektem przeprowadzonego w 2013 roku badania 140 europejskich marek odzieżowych. Sprawdzano podczas niego jaka jest ich polityka społecznej odpowiedzialności biznesu. Informacje zebrane w badaniu miały posłużyć ocenie czy firmy odzieżowe szyją ubrania za godne pensje i jakie kroki podejmują aby te pensje zapewnić.

Każdy może nie tylko w ten sposób sprawdzić odpowiedzialność społeczną w tym zakresie swojej ulubionej marki, ale także wezwać ją do działania. A patrząc na zdobyte dane, wciąż jest to potrzebne. Te firmy, które osiągnęły najlepsze wyniki są dopiero na drodze do dobrych rozwiązań bądź też podjęły pierwsze działania w tym kierunku.

A jednak takimi działaniami, wpisanymi w misję firmy, wiele marek odzieżowych chwali się od lat. Niemal każda firma odzieżowa na swojej stronie internetowej, podkreśla wagę działań CSR w strategii firmy. Wielokrotnie przeciwnicy tego rodzaju inicjatyw podkreślają, że są to zabiegi wizerunkowe, mające zrównoważyć braki w odpowiedzialności branży.

Niemniej niezależnie od pobudek, jeśli te działania rzeczywiście są realizowane, z pewnością przynoszą pozytywne zmiany i to w wielu obszarach. Czołowe marki odzieżowe deklarują troskę o środowisko, o warunki pracy ich pracowników, o ochronę zasobów naturalnych. Warto więc przyglądać się czy faktycznie te deklaracje, mają poparcie w praktyce.

::

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o działaniach z zakresu CSR, o tym jak wpisać go w strategię firmy i przekonać się, że nie jest to działanie zarezerwowane tylko dla dużych graczy na rynku, zapraszamy na naszą konferencję CSR – strategia bez wielkich budżetów.

::

Fot. Fotolia/ zhu difeng

Zobacz inne polecane artykuły

Oddaj pracownikom władzę

Magazyn / Inspiracje

Oddaj pracownikom władzę
Oddaj pracownikom władzę

Czy można prowadzić firmę, nie podejmując żadnej decyzji? Czy dobrym pomysłem jest ujawnienie wysokości pensji wszystkich pracowników, a co więcej, danie im możliwości samodzielnego przyznawania sobie wynagrodzenia? Czy firma bez siedziby głównej i biura ma szansę przetrwać na rynku? Chociaż może się wydawać, że każdy prezes na powyższe pytania bez zastanowienia odpowiedziałby przecząco, przykłady takich firm, jak Semco czy Xtech.pl, pokazują, że byłyby to odpowiedzi nieuzasadnione.

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.