Odpowiedzialność społeczna w biznesie odzieżowym – czy to w ogóle możliwe?

Odpowiedzialność społeczna w biznesie odzieżowym – czy to w ogóle możliwe?

Brief.pl / CSR

Na branżę odzieżową co chwila spadają słowa krytyki ze względu na niehumanitarne warunki pracy przy produkcji ubrań czy zanieczyszczanie środowiska. I bardzo dobrze, ponieważ zauważanie i nagłaśnianie problemu prowadzi do zmian.

-

W świecie psychologii podobno uświadomienie sobie problemu jest pierwszym krokiem do rozwiązania tegoż. I tak też wydaje się być w świecie mody. Coraz więcej firm odzieżowych wprowadza w życie strategię odpowiedzialnego biznesu do swoich działań. Konsumenci zyskują także nowe narzędzia, dzięki którym mogą śledzić zmiany na bieżąco.

Programy takie jak norweski, pięcioodcinkowy reality show „Sweatshop – Deadly Fashion”, w którym to troje blogerów modowych przekonuje się jak wygląda rzeczywistość, w której powstają ich markowe ciuchy, czy też raporty jak ten zrealizowany przez Clean Clothes Polska i Fundację Kupuj Odpowiedzialnie „Grubymi nićmi szyte. Warunki pracy w fabrykach dostawców polskich firm odzieżowych w Bangladeszu”, ukazują problemy branży odzieżowej i wymuszają konkretne działania na markach.

Wspomniane organizacje stworzyły także aplikację mobilną Fair Fashion?, która jest efektem przeprowadzonego w 2013 roku badania 140 europejskich marek odzieżowych. Sprawdzano podczas niego jaka jest ich polityka społecznej odpowiedzialności biznesu. Informacje zebrane w badaniu miały posłużyć ocenie czy firmy odzieżowe szyją ubrania za godne pensje i jakie kroki podejmują aby te pensje zapewnić.

Każdy może nie tylko w ten sposób sprawdzić odpowiedzialność społeczną w tym zakresie swojej ulubionej marki, ale także wezwać ją do działania. A patrząc na zdobyte dane, wciąż jest to potrzebne. Te firmy, które osiągnęły najlepsze wyniki są dopiero na drodze do dobrych rozwiązań bądź też podjęły pierwsze działania w tym kierunku.

A jednak takimi działaniami, wpisanymi w misję firmy, wiele marek odzieżowych chwali się od lat. Niemal każda firma odzieżowa na swojej stronie internetowej, podkreśla wagę działań CSR w strategii firmy. Wielokrotnie przeciwnicy tego rodzaju inicjatyw podkreślają, że są to zabiegi wizerunkowe, mające zrównoważyć braki w odpowiedzialności branży.

Niemniej niezależnie od pobudek, jeśli te działania rzeczywiście są realizowane, z pewnością przynoszą pozytywne zmiany i to w wielu obszarach. Czołowe marki odzieżowe deklarują troskę o środowisko, o warunki pracy ich pracowników, o ochronę zasobów naturalnych. Warto więc przyglądać się czy faktycznie te deklaracje, mają poparcie w praktyce.

::

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o działaniach z zakresu CSR, o tym jak wpisać go w strategię firmy i przekonać się, że nie jest to działanie zarezerwowane tylko dla dużych graczy na rynku, zapraszamy na naszą konferencję CSR – strategia bez wielkich budżetów.

::

Fot. Fotolia/ zhu difeng

Zobacz inne polecane artykuły

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

Brief.pl / Aktualności

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery
Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

W jaki sposób sponsoring telewizyjny przekłada się na sprzedaż e-commerce? Czy pogłoski o śmierci telewizji są przesadzone? O tych i innych aspektach telewizji XXI wieku podczas tegorocznej konferencji tvday rozmawialiśmy z Jackiem Szymczykiem, ad sales director Discovery w Polsce.

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Brief.pl / Aktualności

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości
5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Długie, mroźne miesiące zimy dają się nam we znaki, rozbudzając tym samym pragnienie zmiany, zieleni i kolorów. Tak też powinny wyglądać newslettery – świeżo i słonecznie. Marketerzy, jako ci, którzy zawsze podążają nie tylko za panującymi w branży trendami, ale także za potrzebami odbiorców, powinni włączyć do komunikacji te elementy, których odbiorcy w tym okresie szczególnie łakną.