Kobiety do technologii!

Kobiety do technologii!

Brief.pl / Wiedza

Kobiety w branży technologicznej to wciąż zjawisko rzadkie, choć z roku na rok coraz popularniejsze. Z czego wynika ta niska reprezentacja i co zrobić, aby określające ją liczby w kolejnych latach były znacznie wyższe? Analizę i wnioski można przeczytać w raporcie „Potencjał kobiet dla branży technologicznej” stworzony przez Fundację Edukacyjną Perspektywy i firmę Siemens.

-

Walka o większy udział kobiet w obszarze STEM (Science Technology, Engineering, Mathematics) ma ogromne znaczenie nie tylko w wymiarze społecznym - zapewnienia równych szans zawodowych dla obu płci, ale także ekonomicznym. Bowiem jak wynika z badań Europejskiej Agendy Cyfrowej, gdyby kobiety były reprezentowane, we wspomnianym sektorze, tak samo jak mężczyźni, PKB Unii Europejskiej zwiększyłoby się rocznie o 9 mld euro.

W chwili obecnej kobiety stanowią około 20 - 25 proc. pracowników polskich firm technologicznych o charakterze innowacyjnym. W zarządach zasiada około 27 proc. W ciągu ostatnich 5 lat udział kobiet pracujących w przedsiębiorstwach technologicznych wzrósł o 6 proc., a w zarządach tych firm - o 11 proc.

Co z tą edukacją?

Mimo, że struktura zatrudnienia ulega zmianie to na etapie wyboru studiów, procent kobiet chcących budować swoją karierę zawodową i edukować się w branży STEM, wciąż jest na mało zadowalającym poziomie. Studia inżynierskie podejmuje zaledwie 12 proc. maturzystek, zaś informatyczne zaledwie 4 proc. Równocześnie wśród przebadanych w raporcie tegorocznych maturzystek, 41 proc. ocenia swoje zdolności matematyczne jako dobre, zaś w grupie szykujących się na studia techniczne 85 proc. jako bardzo dobre.

Co więc sprawia, że maturzystki nie decydują się na podjęcie studiów technicznych? Jak wskazują dane raportu - 88 proc. z nich nigdy nikt nie zachęcał do zainteresowania się technologiami, dodatkowo 86 proc. nigdy nie zetknęło się z kobietą będącą inżynierką. 7 proc. badanych wciąż uważa, że studia inżynierskie nie są odpowiednie dla kobiet.

A jednak te kobiety, które zdecydowały się podjąć studia techniczne radzą sobie na nich bardzo dobrze. Aż 44 proc. kobiet studiujących na takich kierunkach otrzymywało stypendium za dobre wyniki w nauce, a 31 proc. korzystało ze stypendium naukowego. Średnia ocen uzyskanych podczas obrony prac inżynierskich wynosiła 4,8. Zatem można uznać, że to nie faktyczne zdolności czy umiejętności wpływają na słabą reprezentację kobiet w branży STEM.

Co dalej?

W ramach raportu „Potencjał kobiet dla branży technologicznej” nie tylko zbadana została sytuacja kobiet w tym obszarze, ale również stworzone zostały rekomendacje, które służyć będą jako podstawa Paktu dla kobiet w branży technologicznej, będącej inicjatywą społeczną podmiotów (biznesowych, publicznych, akademickich i pozarządowych) zainteresowanych zwiększeniem aktywności kobiet w obszarze STEM i pełnym wykorzystaniem ich potencjału poprzez konkretne, wymierne działania.

Rekomendacje poddały także same respondentki, z których 88 proc. uważało, że bardziej efektywnie powinno się nauczać przedmiotów ścisłych w szkołach, a 78 proc. chce żeby powstawały programy zachęcające do nauki przedmiotów ścisłych.

Respondentki uznają, że nie tylko sposób nauczania, ale także postrzegania ścisłych kierunków powinien się zmienić. 70 proc. z nich docenia wagę kampanii promujących studia techniczne wśród kobiet. 68 proc. uważa, że wartościowe jest promowanie wzorców kobiet, które zrobiły karierę w branży technologicznej i w nauce.

Tyle samo respondentek uznaje, że powinno się wspierać kobiety, które dopiero chcą ten sukces osiągnąć, poprzez stypendia, granty i staże dla kobiet. 65 proc. uznało też za bardzo ważny aspekt zmianę postrzegania studiów technicznych jako trudnych i wymagających, a także przeznaczonych głównie dla mężczyzn.

Wszystkie dane są wynikiem trwającego rok badania, które przeprowadzone zostało wśród dwóch tysięcy tegorocznych maturzystek z piętnastu miast, dwustu studentek z dziesięciu politechnik oraz przedstawicielu piertnastu wybranych firm technologicznych. Z pełną treścią raportu można zapoznać się na stronie PotencjalKobiet.pl

::

Fot. Fotolia/ nd3000/bizoo_n

Zobacz inne polecane artykuły

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.

Wychowaj sobie konsumenta

Magazyn / Aktualności

Wychowaj sobie konsumenta
Wychowaj sobie konsumenta

Jak zbudować pozycję eksperta w umysłach konsumentów? Jak uskutecznić proces generowania leadów i wzbudzić zainteresowanie marką? W strategii content marketingowej warto znaleźć miejsce na white paper, czyli...? Mowa o użytecznej treści z górnej półki.

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

Brief.pl / Aktualności

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube
YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

YouTube ogłasza listę reklam, które w 2016 r. zdobyły największą popularność wśród użytkowników z Polski, jak i całej Europy. 10 filmów tylko z polskiego zestawienia zanotowało ponad 100 lat łącznego czasu oglądania. Niekwestionowanym zwycięzcą rodzimego rankingu jest Allegro - zajęło wszystkie trzy miejsca na podium z wideo: Czego szukasz w Święta? | English for beginners, które znalazło się również w europejskim podsumowaniu, Legendy Polskie. Film TWARDOWSKY 2.0. Allegro oraz Legendy Polskie. Film Operacja Bazyliszek. Allegro. Na listę trafiła także kolejna część sagi o polskich legendach, czyli Legendy Polskie. Film Jaga. Allegro, plasując się na piątej pozycji.