Jak optymalizować treści na YouTube?

Jak optymalizować treści na YouTube?

Brief.pl / Wiedza

Video w internecie z miesiąca na miesiąc rośnie w siłę - YouTube bije wszelkie rekordy popularności, a krzywa, pokazująca ile filmów dodają użytkownicy Facebooka, osiąga niebotyczne wręcz wygięcie.  To udowadnia, że treść w formacie video jest o wiele lepiej przyswajana od obrazków lub tekstu.

-

Każdy, kto chce rozpocząć przygodę z video marketingiem musi zacząć od wysokiej jakości treści (tzw. Contentu) – motto video marketerów to: “content is the king”, bo bez ciekawego i “lepkiego” filmu, który widz ogląda praktycznie od początku do końca, dzieląc się nim potem ze znajomymi, trudno jest znaleźć odbiorców. Niestety, w dzisiejszych czasach, gdy w przeciągu minuty na YouTube uploadowanych jest niewyobrażalne 300 godzin(!) filmów, sam content nie wystarcza, a filmy giną w czeluściach serwisu. Co więc zrobić, żeby materiał video mógł znaleźć swoich odbiorców? Trzeba skupić się na optymalizacji treści oraz kanału.

Pamiętaj, że YouTube to druga wyszukiwarka na świecie zaraz po Google, a system nie potrafi odczytać obrazu ani dźwięku - kluczowe więc jest, żeby wszystkie informacje przy filmie, tzw. meta-dane, były jak najpełniejsze i najtrafniejsze, bo tylko wtedy dane mogą zostać efektywnie zindeksowane przez roboty Google czy YouTube.

Film to podstawa

Optymalizacja filmu zaczyna się już od nazwy przesyłanego pliku - przed uploadem sprawdź, czy jest poprawna i relewantna. Nazwa pliku automatycznie staje się tytułem filmu, tak więc pamiętajmy, żeby nie przeoczyć tej kwestii. Tytuł nie powinien być za długi i w jak najtrafniejszy sposób oddawać to, co dzieje się w filmie. Mylące tytuły zostaną szybko ukarane przez YouTube - w tym serwisie liczy się jedynie tzw. Watch Time - jak długo widz ogląda dane video, tak więc widzowie oszukani sztucznym tytułem będą szybko opuszczać film. Wynikiem tego będzie skutecznie zmniejszona szansa na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania konkretnego video.

Następnym krokiem są odpowiednio dobrane słowa kluczowe, tzw. tagi oraz opis. Tagi powinny być miksturą słów ogólnych (np. kategorie), jak i bardziej szczegółowych fraz (tzw. long-tail). Jeśli nie wiemy, co powinno się tam znaleźć użyjmy “pomocników” od Google - planera słów kluczowych, Google Trends, lub podpowiedzi serwisów KeywordTool.io czy Ubersuggest. Możemy też wykorzystać sprytną funkcję autouzupełniania - zacznijmy wpisywać coś w pole wyszukiwarki YouTube i automatycznie zobaczymy najczęściej wyszukiwane podobne hasła - to mogą być nasze słowa kluczowe.

Wybrane słowa kluczowe są ważne również dla opisu filmu - powinny zostać sprytnie wpasowane w jego treść. Tak samo jak linki do serwisów społecznościowych czy powiązanych stron, czy nawet transkrypcja testu z filmu, która może też zostać dodana jako osobny plik do filmu. Opis może mieć do 5000 znaków, warto jest więc wykorzystać go w pełni - tekst skanowany jest przez roboty wyszukiwarki, zaś nieoficjalne źródła mówią, że YouTube lepiej pozycjonuje filmy z dłuższym opisem w wynikach wyszukiwania.

Ważnym aspektem jest też miniatura filmu (do wyboru w ustawieniach filmu), która ma bezpośredni wpływ na wybór konkretnego video (jego CTR) - dobrym wyjściem jest tworzenie miniatur niestandardowych, spójnych ze stylistyką kanału, zachęcających do kliknięcia. Ciekawa miniatura może zwiększyć klikalność nawet kilkukrotnie.

Gdy filmy już są dodane na kanał warto połączyć je w playlisty tematyczne i korzystać z tzw. adnotacji (linków na filmie) - dzięki temu zwiększymy zaangażowanie widza i wydłużymy średni czas oglądania.

Twój kanał to Twoja wizytówka

Następnym krokiem optymalizacyjnym jest odpowiednie przystosowanie naszego kanału na YouTube - warto tutaj skorzystać z wszystkich (nie żartuję!) opcji udostępnionych przez YouTube - nie bójmy się, nasz kanał musi być piękny i ciekawy.

Zacznij od dodania grafiki kanału, możesz to zrobić jednym kliknięciem - wybierz obraz dodany już do Twojego konta Google lub prześlij plik z komputera. Grafika powinna być zachęcająca i przekazywać najważniejsze informacje, np. kiedy wypuszczasz nowe odcinki swojej serii. Jeśli nie masz wiedzy na temat programów graficznych polecam skorzystać z prostych edytorów dostępnych online, jak Canva.

Następnie dodaj linki do mediów społecznościowych lub dowolnej strony, którą chcesz promować, nie zapominając o opisie kanału (zakładka: Informacje), który powinien być jak najpełniejszy i najdokładniejszy - masz na to do 1000 znaków. Jeśli chcesz, wybierz odpowiedni niestandardowy URL (w zaawansowanych ustawieniach), aby adres Twojego kanału był łatwo zapamiętywany a nie stanowił zbiór losowo wybranych znaków.

Dzięki tym prostym zabiegom sprawisz, że Twój kanał i filmy będą łatwiej odnajdowane w gąszczu informacji, a Ty cieszyć się będziesz szybciej rosnącą liczbą wyświetleń czy subskrybentów. Powodzenia!

::

Fot. Fotolia/ putilov_denis / DDRockstar

Zobacz inne polecane artykuły

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

Brief.pl / Aktualności

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie
Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

7 lat, blisko 300 firm i ponad 400 laureatów. Ranking 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie to najstarsza, bo trwająca już 7. rok inicjatywa, która pomaga budować i promować segment innowacyjnego oraz kreatywnego biznesu w Polsce. Jej celem jest porządkowanie rynku oraz otwieranie przed przedsiębiorcami możliwości networkingowych i biznesowych. W tym roku, przy okazji 7. urodzin, ranking doczekał się kilku zmian...

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Brief.pl / Aktualności

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia
Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Na czym polega aplikacja Quertes? To zupełnie nowe spojrzenie na dzielenie się. Przypadki AirBnB czy Ubera pokazują, że ekonomia współdzielenia staje się coraz bardziej popularna. Odchodzimy od sztywnych reguł, a ludzie chcą wykorzystywać i monetyzować swoje umiejętności. Na tej zasadzie powstała aplikacja Quertes, miejsce które łączy ludzi gotujących prywatnie tymi, którzy chcą przełamać rutynę i zjeść coś nowego, pysznego i domowego. Pobierając darmową aplikację ludzie gotujący prywatnie w domach mogą sprzedać to, co przygotują, a Foodies mają możliwość kupienia domowego jedzenia.

Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?

Magazyn / Aktualności

Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?
Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?

Marketing afiliacyjny, jako rodzaj działań marketingowych online, powinna znać każda duża i średnia firma, prowadząca aktywną sprzedaż w sieci. Stwarza on optymalne warunki do promocji produktów i usług, zapewniając jednocześnie dodatkowe korzyści, wynikające ze współpracy z siecią afiliacyjną. Choć zainteresowanie nim stale wzrasta, wciąż nie wszyscy mają świadomość istnienia tego rozwiązania i nie dla wszystkich jest ono zrozumiałe. Czym zatem jest afiliacja i kto powinien z niej skorzystać?