Jak optymalizować treści na YouTube?

Jak optymalizować treści na YouTube?

Brief.pl / Wiedza

Video w internecie z miesiąca na miesiąc rośnie w siłę - YouTube bije wszelkie rekordy popularności, a krzywa, pokazująca ile filmów dodają użytkownicy Facebooka, osiąga niebotyczne wręcz wygięcie.  To udowadnia, że treść w formacie video jest o wiele lepiej przyswajana od obrazków lub tekstu.

-

Każdy, kto chce rozpocząć przygodę z video marketingiem musi zacząć od wysokiej jakości treści (tzw. Contentu) – motto video marketerów to: “content is the king”, bo bez ciekawego i “lepkiego” filmu, który widz ogląda praktycznie od początku do końca, dzieląc się nim potem ze znajomymi, trudno jest znaleźć odbiorców. Niestety, w dzisiejszych czasach, gdy w przeciągu minuty na YouTube uploadowanych jest niewyobrażalne 300 godzin(!) filmów, sam content nie wystarcza, a filmy giną w czeluściach serwisu. Co więc zrobić, żeby materiał video mógł znaleźć swoich odbiorców? Trzeba skupić się na optymalizacji treści oraz kanału.

Pamiętaj, że YouTube to druga wyszukiwarka na świecie zaraz po Google, a system nie potrafi odczytać obrazu ani dźwięku - kluczowe więc jest, żeby wszystkie informacje przy filmie, tzw. meta-dane, były jak najpełniejsze i najtrafniejsze, bo tylko wtedy dane mogą zostać efektywnie zindeksowane przez roboty Google czy YouTube.

Film to podstawa

Optymalizacja filmu zaczyna się już od nazwy przesyłanego pliku - przed uploadem sprawdź, czy jest poprawna i relewantna. Nazwa pliku automatycznie staje się tytułem filmu, tak więc pamiętajmy, żeby nie przeoczyć tej kwestii. Tytuł nie powinien być za długi i w jak najtrafniejszy sposób oddawać to, co dzieje się w filmie. Mylące tytuły zostaną szybko ukarane przez YouTube - w tym serwisie liczy się jedynie tzw. Watch Time - jak długo widz ogląda dane video, tak więc widzowie oszukani sztucznym tytułem będą szybko opuszczać film. Wynikiem tego będzie skutecznie zmniejszona szansa na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania konkretnego video.

Następnym krokiem są odpowiednio dobrane słowa kluczowe, tzw. tagi oraz opis. Tagi powinny być miksturą słów ogólnych (np. kategorie), jak i bardziej szczegółowych fraz (tzw. long-tail). Jeśli nie wiemy, co powinno się tam znaleźć użyjmy “pomocników” od Google - planera słów kluczowych, Google Trends, lub podpowiedzi serwisów KeywordTool.io czy Ubersuggest. Możemy też wykorzystać sprytną funkcję autouzupełniania - zacznijmy wpisywać coś w pole wyszukiwarki YouTube i automatycznie zobaczymy najczęściej wyszukiwane podobne hasła - to mogą być nasze słowa kluczowe.

Wybrane słowa kluczowe są ważne również dla opisu filmu - powinny zostać sprytnie wpasowane w jego treść. Tak samo jak linki do serwisów społecznościowych czy powiązanych stron, czy nawet transkrypcja testu z filmu, która może też zostać dodana jako osobny plik do filmu. Opis może mieć do 5000 znaków, warto jest więc wykorzystać go w pełni - tekst skanowany jest przez roboty wyszukiwarki, zaś nieoficjalne źródła mówią, że YouTube lepiej pozycjonuje filmy z dłuższym opisem w wynikach wyszukiwania.

Ważnym aspektem jest też miniatura filmu (do wyboru w ustawieniach filmu), która ma bezpośredni wpływ na wybór konkretnego video (jego CTR) - dobrym wyjściem jest tworzenie miniatur niestandardowych, spójnych ze stylistyką kanału, zachęcających do kliknięcia. Ciekawa miniatura może zwiększyć klikalność nawet kilkukrotnie.

Gdy filmy już są dodane na kanał warto połączyć je w playlisty tematyczne i korzystać z tzw. adnotacji (linków na filmie) - dzięki temu zwiększymy zaangażowanie widza i wydłużymy średni czas oglądania.

Twój kanał to Twoja wizytówka

Następnym krokiem optymalizacyjnym jest odpowiednie przystosowanie naszego kanału na YouTube - warto tutaj skorzystać z wszystkich (nie żartuję!) opcji udostępnionych przez YouTube - nie bójmy się, nasz kanał musi być piękny i ciekawy.

Zacznij od dodania grafiki kanału, możesz to zrobić jednym kliknięciem - wybierz obraz dodany już do Twojego konta Google lub prześlij plik z komputera. Grafika powinna być zachęcająca i przekazywać najważniejsze informacje, np. kiedy wypuszczasz nowe odcinki swojej serii. Jeśli nie masz wiedzy na temat programów graficznych polecam skorzystać z prostych edytorów dostępnych online, jak Canva.

Następnie dodaj linki do mediów społecznościowych lub dowolnej strony, którą chcesz promować, nie zapominając o opisie kanału (zakładka: Informacje), który powinien być jak najpełniejszy i najdokładniejszy - masz na to do 1000 znaków. Jeśli chcesz, wybierz odpowiedni niestandardowy URL (w zaawansowanych ustawieniach), aby adres Twojego kanału był łatwo zapamiętywany a nie stanowił zbiór losowo wybranych znaków.

Dzięki tym prostym zabiegom sprawisz, że Twój kanał i filmy będą łatwiej odnajdowane w gąszczu informacji, a Ty cieszyć się będziesz szybciej rosnącą liczbą wyświetleń czy subskrybentów. Powodzenia!

::

Fot. Fotolia/ putilov_denis / DDRockstar

Zobacz inne polecane artykuły

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.

Wychowaj sobie konsumenta

Magazyn / Aktualności

Wychowaj sobie konsumenta
Wychowaj sobie konsumenta

Jak zbudować pozycję eksperta w umysłach konsumentów? Jak uskutecznić proces generowania leadów i wzbudzić zainteresowanie marką? W strategii content marketingowej warto znaleźć miejsce na white paper, czyli...? Mowa o użytecznej treści z górnej półki.

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

Brief.pl / Aktualności

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube
YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

YouTube ogłasza listę reklam, które w 2016 r. zdobyły największą popularność wśród użytkowników z Polski, jak i całej Europy. 10 filmów tylko z polskiego zestawienia zanotowało ponad 100 lat łącznego czasu oglądania. Niekwestionowanym zwycięzcą rodzimego rankingu jest Allegro - zajęło wszystkie trzy miejsca na podium z wideo: Czego szukasz w Święta? | English for beginners, które znalazło się również w europejskim podsumowaniu, Legendy Polskie. Film TWARDOWSKY 2.0. Allegro oraz Legendy Polskie. Film Operacja Bazyliszek. Allegro. Na listę trafiła także kolejna część sagi o polskich legendach, czyli Legendy Polskie. Film Jaga. Allegro, plasując się na piątej pozycji.