Czy CSR ma sens w sektorze MŚP?

Czy CSR ma sens w sektorze MŚP?

Brief.pl / CSR

Do tego, że każdego roku wielkie korporacje są nagradzane i doceniane za swoje działania związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu, zdążyliśmy przywyknąć. Ale często zapomina się, że CSR dotyczy także małych i średnich przedsiębiorstw.

-

Jak pokazuje raport "Menedżerowie CSR", przygotowany przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu we współpracy z Instytutem PBS oraz Deloitte, aż 80 proc. menedżerów i menedżerek CSR widzi wpływ działań z zakresu Społecznej Odpowiedzialności Biznesu na sposób funkcjonowania biznesu w Polsce. Niezależnie od tego czy firma zatrudnia tysiące pracowników czy zaledwie kilku może w odpowiedzialny sposób prowadzić swój biznes. I to w bardzo różnorodny sposób.

Wsparcie

Działania CSR, choć często kojarzone przede wszystkim z ekologią, dotyczą w rzeczywistości bardzo wielu obszarów działań w firmie. To nie tylko troska o środowisko, ale także etyczne zasady działania względem klientów, konsumentów, konkurencji, otoczenia a także własnych pracowników. I w każdym z tych obszarów można dokonać wielkich rzeczy nawet bez wielkich budżetów. O czym przekonywać będziemy podczas najbliższej konferencji Brief dotyczącej właśnie CSR.

Wiele firm z sektora MŚP, o czym mało się mówi, udowadnia, że istnieją różnorodne sposoby na to, aby skutecznie wprowadzać strategię CSR do własnego przedsiębiorstwa. Wspierają one swoich pracowników tworząc odpowiednie bazy wiedzy, zestawienia ułatwiające pracę, czy też realizując cykle szkoleniowe. Wspomagają również działania mające na celu zachowanie równowagi wśród swoich pracowników między życiem prywatnym a zawodowym, tak jak chociażby czyni to biuro rachunkowe Pietra. Zatrudnia ono księgowe rotacyjnie, wspomagając w ten sposób kobiety w ciąży czy z dziećmi, pozwalając im także na elastyczne godziny pracy. Bycie firmą przyjazną rodzicom to nie wszystko. Firmy z sektora MŚP, w ramach działań CSR zatrudniają także pracowników z grup niedostatecznie reprezentowanych np. niepełnosprawnych. 

Edukacja

Wiele firm myśli też bardziej perspektywicznie wspierając również potencjalnych pracowników. Inwestycja w przyszłe kadry to chociażby wsparcie techniczne i merytoryczne uczelni, czy też programy stażowe. Dobrym przykładem na to jest "Program Rozwoju Ygreków", realizowany przez Y-Consulting. Korzyści z sześciomiesięcznego stażu osiągała nie tylko firma, w postaci pomocy przy bieżących zadaniach i projektach. Dawała także szansę młodym ludziom, będących reprezentantami pokolenia Y rozwijać się w obszarach im bliskich, takich jak HR, PR czy nowe media. Dodatkowo firma oferowała cykl szkoleń, a nad rozwojem każdego ze stażystów czuwalli mentorzy, który budował z nimi ścieżkę rozwoju osobistego i zawodowego.

Nie tylko edukacja pracowników, ale w ogóle rynku to bardzo istotny sposób na mądrą realizację strategii CSR. Najlepiej gdy te działania są powiązane z działalnością jaką na co dzień podejmuje przedsiębiorstwo. Tak jak w przypadku Grupy ATERMIA, będącej agencją pracy tymczasowej, która stworzyła kampanię edukacyjno - informacyjną „Bezpieczna praca w wakacje”. W jej ramach stworzone zostało fikcyjne ogłoszenie o pracę. Wszystkie osoby, które na nie odpowiedziały otrzymały przewodniki, edukowały o tym jak powinno się szukać bezpiecznej pracy za granicą.

To pokazuje, że choć wiele firm z sektora MŚP martwi się, że nie stać ich na wprowadzanie wielkich strategii z obszaru CSR, to jednak bardzo często jedyną formą inwestycji jakiej potrzeba, aby wprowadzić CSR do własnej firmy jest wiedza. I chęć dzielenia się nią.

Wiedzą dzielić się będą także, podczas Konfernecji "CSR - strategia bez wielkich budżetów", zarówno duże firmy jak i te z sektora MŚP, aby coraz więcej firm mogło i chciało być przedsiębiorstwem odpowiedzialnym społecznie.

::

KONFERENCJA BRIEF: CSR - strategia bez wielkich budżetów

Kiedy? 29.09.2015 godz. 10:00

Gdzie? ul. Czerska 12, siedziba Dentsu Aegis Network Polska

Szczegóły wkrótce!

::

źródło: Raport Odpowiedzialny Biznes w Polsce 2014

Fot. Fotolia/BillionPhotos.com/Marco2811

Zobacz inne polecane artykuły

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Magazyn / Aktualności

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup
Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Business Link i Skanska będą współtworzyć innowacyjny ekosystem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) dla startupów, małych i średnich firm oraz sektora usług biznesowych. Deweloper zainwestował w Business Link, największą sieć coworkingu i prywatnych biur na wynajem w Polsce. Dzięki planowanej ekspansji Business Link stanie się największą tego typu siecią w Europie i drugą na świecie, a Skanska stworzy najbardziej kompleksową ofertę biurową dla różnorodnych podmiotów na rynku CEE.

Poland Business Run – polskie firmy po raz szósty pobiegną dla potrzebujących

Brief.pl / Aktualności

Poland Business Run – polskie firmy po raz szósty pobiegną dla potrzebujących
Poland Business Run – polskie firmy po raz szósty pobiegną dla potrzebujących

Szósta edycja największego charytatywnego biegu w kraju – Poland Business Run – startuje 3 września. Uczestnicy pobiegną w tym roku w 7 miastach: Krakowie, Warszawie, Łodzi, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku i Katowicach. Rejestracja drużyn rusza już pod koniec kwietnia. Cel? Pomoc osobom z niepełnosprawnością ruchową w powrocie do normalnego życia.

E-zakupy w niedzielę? 81 proc. Polaków jest na tak

Brief.pl / Aktualności

E-zakupy w niedzielę? 81 proc. Polaków jest na tak
E-zakupy w niedzielę? 81 proc. Polaków jest na tak

W ostatnich latach przeciętne tempo życia wielu Polaków diametralnie się zmieniło. Większość rzeczy robimy w pośpiechu i cierpimy na nieustanny brak czasu. Wraz z rozwojem nowych technologii na popularności zyskały e-zakupy, które pozwalają zaoszczędzić czas. Z badań wynika, że 39 proc. Polaków robi zakupy przez internet w niedzielę z powodu braku czasu w tygodniu. Aż 78 proc. respondentów deklaruje, że nie powinno być żadnych ograniczeń w niedzielnym e-handlu. Rozwiązania z rynku e-commerce odzwierciedlają oczekiwania konsumentów, którzy coraz chętniej kupują przez internet. Co ciekawe konsumenci online nie tylko kupują ubrania czy elektronikę, ale również produkty spożywcze. Co na to ustawodawcy? Czy serwery e-sklepów zostaną wyłączone?