wp - grudzien 2016

15 kreatywnych w nauce: Spektralny tomograf optyczny SOCT Copernicus

15 kreatywnych w nauce: Spektralny tomograf optyczny SOCT Copernicus

Brief.pl / Aktualności

Oto jeden z nagrodzonych projektów w zestawieniu 15 Kreatywnych w Nauce. W zestawieniu doceniliśmy te inicjatywy, które naszym zdaniem, mogą być dawane jako przykład skutecznej współpracy komercyjnej naukowców i przedsiębiorców oraz które realizują ideę transferu wiedzy i technologii do ogólnie rozumianego świata biznesu.

-

Pierwszy na świecie spektralny tomograf optyczny przeznaczony do użytku komercyjnego został wyprodukowany po raz pierwszy w 2005 r. przez firmę Optopol Technology. To wydarzenie miało miejsce dzięki temu, 
że jeszcze w czasie studiów prof. Maciej Wojtkowski zainteresował się wykorzystaniem tej technologii w diagnostyce okulistycznej. Nad realizacją pomysłu pracował sztab badaczy pod kierownictwem prof. Andrzeja Kowalczyka, przy współpracy z prof. Józefem Kałużnym z Collegium Medicum UMK. Skalę sukcesu najlepiej obrazuje fakt przejęcia przez japoński koncern Canon ponad 90 proc. udziałów polskiej spółki Optopol Technology, za łączną sumę prawie 250 mln zł. Na wyróżnienie zasłużył charakter współpracy firmy i Instytutu Fizyki Medycznej. Spółka finansowała badania realizowane przez ośrodek, w zamian za wyłączność na wykorzystanie opracowanych przez naukowców rozwiązań w zakresie spektralnej tomografii optycznej. Co więcej, w 2011 r. pracownicy Instytutu, odpowiedzialni za sukces tomografu, założyli firmę AM2M. Jest to pierwsza spółka typu spin out, która powstała na toruńskim uniwersytecie. Zajmuje się ona badaniami rozwojowymi i ma na celu uproszczenie transferu pomysłów naukowych do biznesu.

Osoby odpowiedzialne:

prof. Andrzej Kowalczyk, prof. Maciej Wojtkowski

Instytucja:

Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

Brief.pl / Aktualności

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube
Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

YouTube ogłasza coroczne podsumowanie najchętniej oglądanych filmów i teledysków – Rewind 2016. „Dzieciaki prosto z więzienia! Zobacz kontrowersyjny występ! [Mam Talent]” to najchętniej oglądane wideo w Polsce. Na liście nie zabrakło również polskich gwiazd YouTube: Abstrachuje.tv z filmami „Czego nie mówią: policjanci” oraz „Najlepszy film motywacyjny na świecie”, a także wideo „Wąs! Wąs! Wąs!” Cyber Mariana (feat. Czwarta Fala). W rankingu znalazł się też film Twardowsky 2.0., jeden z materiałów wchodzących w skład niestandardowego projektu Legendy polskie stworzonego przez Allegro. Jeśli chodzi o zestawienie muzyczne, Polacy najchętniej oglądali klip Sylwii Grzeszczak „Tamta dziewczyna”.