15 Kreatywnych w Nauce: Analiza DNA drzew leśnych

15 Kreatywnych w Nauce: Analiza DNA drzew leśnych

Brief.pl / Aktualności

Oto jeden z nagrodzonych projektów w zestawieniu 15 Kreatywnych w Nauce. W zestawieniu doceniliśmy te inicjatywy, które naszym zdaniem, mogą być dawane jako przykład skutecznej współpracy komercyjnej naukowców i przedsiębiorców oraz które realizują ideę transferu wiedzy i technologii do ogólnie rozumianego świata biznesu.

-

Zespół badaczy z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy pod przewodnictwem dr hab. Artura Dzialaka od wielu lat prowadzi analizę DNA ośmiu gatunków drzew pochodzących z całego terenu Polski, w tym, jako jedyni w kraju, takich gatunków, jak jodła, modrzew i limba. Działalność usługowa naukowców, pozwalająca rozwiązać sprawy nielegalnego wycinania drzew i kradzieży drewna, jest w pełni skomercjalizowana – korzystają z niej policja i prokuratura, sądy, jednostki Lasów Państwowych oraz prywatni właściciele lasów. Co ważne, aktywność naukowców jest przykładem jednego z najszerszych na świecie wykorzystań analiz „non human DNA” na potrzeby organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości. Projekt sprawia, że wyniki badań genetycznych mogą być użyte w randze niepodważalnego dowodu, nawet w najcięższych sprawach sądowych, jak morderstwo. Warto dodać, że zgodnie z danymi Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych analizy prowadzone przez naukowców przyczyniły się do spadku liczby kradzieży drewna w Polsce o 23 proc. Projekt wyróżniliśmy w zestawieniu z uwagi na to, że jest on bardzo dobrym przykładem komercyjnej współpracy między uczelnią, a organami administracji publicznej. Jego twórców doceniamy również za prowadzenie przemyślanej komunikacji dotyczącej własnych działań – strona internetowa Analizydnadrzew.ukw.edu.pl, z której korzystać mogą m.in. Jednostki Lasów Państwowych oraz policja, to kompendium wiedzy o tym, jak zabezpieczać dowody na potrzeb analiz DNA drzew, jak przeprowadzić dowód czy jak go zinterpretować.

Osoba odpowiedzialna:
dr hab. Artur Dzialuk

Instytucje:
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Leśny Bank Genów Kostrzyca, Instytut Genetyki Sądowej

 

Zobacz inne polecane artykuły

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

Brief.pl / Aktualności

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery
Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

W jaki sposób sponsoring telewizyjny przekłada się na sprzedaż e-commerce? Czy pogłoski o śmierci telewizji są przesadzone? O tych i innych aspektach telewizji XXI wieku podczas tegorocznej konferencji tvday rozmawialiśmy z Jackiem Szymczykiem, ad sales director Discovery w Polsce.

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Brief.pl / Aktualności

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster
YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Z każdym rokiem rośnie rola treści wideo, co przekłada się na wzrost popularności YouTuberów. Potencjał ten dostrzegają firmy, stawiając na współpracę z Vlogerami. Których z nich ma największy potencjał reklamowy? W analizie przygotowanej przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” podsumowano obecność medialną 100 najpopularniejszych pod względem liczby subskrybentów polskich YouTuberów. Raport dotyczy 2016 roku.