15 Kreatywnych w Nauce: Analiza DNA drzew leśnych

15 Kreatywnych w Nauce: Analiza DNA drzew leśnych

Brief.pl / Aktualności

Oto jeden z nagrodzonych projektów w zestawieniu 15 Kreatywnych w Nauce. W zestawieniu doceniliśmy te inicjatywy, które naszym zdaniem, mogą być dawane jako przykład skutecznej współpracy komercyjnej naukowców i przedsiębiorców oraz które realizują ideę transferu wiedzy i technologii do ogólnie rozumianego świata biznesu.

-

Zespół badaczy z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy pod przewodnictwem dr hab. Artura Dzialaka od wielu lat prowadzi analizę DNA ośmiu gatunków drzew pochodzących z całego terenu Polski, w tym, jako jedyni w kraju, takich gatunków, jak jodła, modrzew i limba. Działalność usługowa naukowców, pozwalająca rozwiązać sprawy nielegalnego wycinania drzew i kradzieży drewna, jest w pełni skomercjalizowana – korzystają z niej policja i prokuratura, sądy, jednostki Lasów Państwowych oraz prywatni właściciele lasów. Co ważne, aktywność naukowców jest przykładem jednego z najszerszych na świecie wykorzystań analiz „non human DNA” na potrzeby organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości. Projekt sprawia, że wyniki badań genetycznych mogą być użyte w randze niepodważalnego dowodu, nawet w najcięższych sprawach sądowych, jak morderstwo. Warto dodać, że zgodnie z danymi Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych analizy prowadzone przez naukowców przyczyniły się do spadku liczby kradzieży drewna w Polsce o 23 proc. Projekt wyróżniliśmy w zestawieniu z uwagi na to, że jest on bardzo dobrym przykładem komercyjnej współpracy między uczelnią, a organami administracji publicznej. Jego twórców doceniamy również za prowadzenie przemyślanej komunikacji dotyczącej własnych działań – strona internetowa Analizydnadrzew.ukw.edu.pl, z której korzystać mogą m.in. Jednostki Lasów Państwowych oraz policja, to kompendium wiedzy o tym, jak zabezpieczać dowody na potrzeb analiz DNA drzew, jak przeprowadzić dowód czy jak go zinterpretować.

Osoba odpowiedzialna:
dr hab. Artur Dzialuk

Instytucje:
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Leśny Bank Genów Kostrzyca, Instytut Genetyki Sądowej

 

Zobacz inne polecane artykuły

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.

Wychowaj sobie konsumenta

Magazyn / Aktualności

Wychowaj sobie konsumenta
Wychowaj sobie konsumenta

Jak zbudować pozycję eksperta w umysłach konsumentów? Jak uskutecznić proces generowania leadów i wzbudzić zainteresowanie marką? W strategii content marketingowej warto znaleźć miejsce na white paper, czyli...? Mowa o użytecznej treści z górnej półki.

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

Brief.pl / Aktualności

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube
YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

YouTube ogłasza listę reklam, które w 2016 r. zdobyły największą popularność wśród użytkowników z Polski, jak i całej Europy. 10 filmów tylko z polskiego zestawienia zanotowało ponad 100 lat łącznego czasu oglądania. Niekwestionowanym zwycięzcą rodzimego rankingu jest Allegro - zajęło wszystkie trzy miejsca na podium z wideo: Czego szukasz w Święta? | English for beginners, które znalazło się również w europejskim podsumowaniu, Legendy Polskie. Film TWARDOWSKY 2.0. Allegro oraz Legendy Polskie. Film Operacja Bazyliszek. Allegro. Na listę trafiła także kolejna część sagi o polskich legendach, czyli Legendy Polskie. Film Jaga. Allegro, plasując się na piątej pozycji.