Krytyka się sprzedaje

Brief.pl / Inspiracje

Banksy po raz kolejny, bez pokazywania twarzy, zrobił szum wokół swojego nowego, największego w karierze, przedsięwzięcia. Informacje o Dismalandzie rozchodzą się viralowo po internecie, a o tak dużym zainteresowaniu odbiorców wiele marek może tylko pomarzyć.

-

W małym nadmorskim miasteczku w południowo-zachodniej Anglii - Weston-upper-Mare, na terenie dawnego parku wypoczynkowego Tropicana wraz z początkiem lata zaczęły dziać się nietypowe rzeczy. Przez chwilę utrzymywano, że podjęte tam prace związane są z budową scenografii do nowej hollywoodzkiej produkcji. Po jakimś czasie zza ogrodzenia można było dostrzec między innymi fragemnty słynnego disneyowskiego pałacu - Cinderella Castle, "nieco" jednak zaniedbanego, czy dziwną instalację ze starej ciężarówki.Dziś wiemy, że na opuszczonym terenie powstała jedyna w swoim rodzaju galeria sztuki- Dismaland (ang. disma-posępny), której pomysłodawcą jest artysta znany pod pseudonimem Banksy. 

Kim jest Banksy?

Banksy to jeden z najpopularniejszych streetartowych artystów, choć wciąż pozostaje anonimowy. Spekulacjom na temat jego prawdziwej tożsamości nie ma końca, jednak każda teoria jest dość szybko obalana. Wokół jego osoby wyrosło mnóstwo legend, jak chociażby ta mówiąca o współpracy kilku autorów, którzy realizują na brytyjskich ulicach projekt o nazwie Banksy. Im więcej historii, tym więcej niewiadomych, a co za tym idzie - większe zainteresowanie kolejnymi pracami.

Aura tajemniczości jaka otacza artystę bez wątpienia pomaga mu kierować wzrok tłumów na istotne jego zdaniem kwestie. Tworzona przez niego sztuka krytyczna celnie obrazuje wady współczesnego społeczeństwa, a jej charakterystyczna forma przykuwa wzrok i nie pozwala przejść obojętnie. Banksy umie zakpić w błyskotliwy sposób, a humor, nawet czarny, dobrze sie sprzedaje. Jego prace upodobały sobie takie gwiazdki, jak Angelina Jolie czy Brad Pitt.

Najnowsze, największe dzieło

Jego ostatni projekt również  wpisuje sie w nurt sztuki zaangażowanej społecznie i stanowi naturalną kontynuację działań Banksyego, jak i trendów w samym streetarcie, który, zdaniem ekspertów, już dawno porzucił rolę inteligenckiego grafitti i stał sie ważnym polem sztuki współczesnej. Sam Banksy od dłuższego czasu mniej zajmuje sie malowaniem, więcej działaniami intermedialnymi i performatywnymi, często pełniąc role kuratora.

Dismaland od początku budzi wiele kontrowersji, przede wszystkim dlatego, że wątpiono w jego istnienie. Po tym jak rozpoczęto dystrybucję biletów okazało się, że strona za pośrednictwem której miała odbywać sie sprzedaż, nie działa, a 6 milionów osób (jak podaje rzeczniczka) chcących zdobyć wejściówkę nie ukrywało rozczarowania. Wątpliwości zostały jednak dość szybko rozwiane, a trudności wytłumaczone niespodziewanie dużym zainteresowaniem i przeciążeniem serwera. W parku można  zobaczyć 18 instalacji, ale nie wszystkie autorstwa Banksy'ego. On sam odpowiada za 10 projektów. Przy tworzeniu tej niecodziennej galerii pracowało około 50 artystów z całego świata. Dodatkową atrakcją są rozgrywające się na żywo koncerty Pussy Riot, Massive Attack czy Run the Jewel.

Bemusement Park- określany przez Banksy’ego jako lekcja z anarchizmu dla potrzebujących - ma w sobie dużo z ruchów squatterskich czy reclaim the city, które w sposób czynny zajmują sie readaptacja nieużywanych i porzuconych przestrzeni, często także w kontekście sztuki. Inne przykłady takich działań to np. berliński Tacheles, słoweński ROG czy barcelońska Kukutza.

::

fot.  screen YouTube banksyfilm

Zobacz inne polecane artykuły

GRA O SUKCES / GRA O BIZNES. Transmisja LIVE z wydarzenia dostępna również na Facebooku!

Brief.pl / Aktualności

GRA O SUKCES / GRA O BIZNES. Transmisja LIVE z wydarzenia dostępna również na Facebooku!
GRA O SUKCES / GRA O BIZNES. Transmisja LIVE z wydarzenia dostępna również na Facebooku!

Już w ten czwartek o godzinie 14.30 na Facebooku Business in Brief rusza transmisja live z wyjątkowego wydarzenia, jakie przygotowaliśmy dla Was wspólnie z partnerami. Jeśli spodziewacie się nudnych prezentacji, przydługich paneli, straconego czasu... pozwólcie, że Was zaskoczymy.

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Brief.pl / Aktualności

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster
YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Z każdym rokiem rośnie rola treści wideo, co przekłada się na wzrost popularności YouTuberów. Potencjał ten dostrzegają firmy, stawiając na współpracę z Vlogerami. Których z nich ma największy potencjał reklamowy? W analizie przygotowanej przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” podsumowano obecność medialną 100 najpopularniejszych pod względem liczby subskrybentów polskich YouTuberów. Raport dotyczy 2016 roku.

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Brief.pl / Aktualności

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości
5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Długie, mroźne miesiące zimy dają się nam we znaki, rozbudzając tym samym pragnienie zmiany, zieleni i kolorów. Tak też powinny wyglądać newslettery – świeżo i słonecznie. Marketerzy, jako ci, którzy zawsze podążają nie tylko za panującymi w branży trendami, ale także za potrzebami odbiorców, powinni włączyć do komunikacji te elementy, których odbiorcy w tym okresie szczególnie łakną.