Europejskie jednorożce

Europejskie jednorożce

Brief.pl / Inspiracje

W świecie biznesu mianem „jednorożca” określa się takie startupy, których wartość przekracza miliard dolarów. Spośród stu najcenniejszych firm tego typu, którym udało się pozyskać finansowanie z funduszy VC, tylko jedenaście pochodzi z Europy. O jakich przedsiębiorstwach mowa?

-

Informacja o tym, że firma Spotify znajduje się na czele listy najbardziej wartościowych startupów z Europy raczej nikogo nie dziwi. Wyceniane na 8.53 mld dol. szwedzkie przedsiębiorstwo prywatne zajmuje jednak dopiero 14 miejsce w rankingu światowym. Co więcej, przyglądając się pozostałym firmom europejskim, które znalazły się w zestawieniu stu najwyżej wycenianych startupów na świecie, można dojść do wniosku, że o wielu z nich nie mówi się tak głośno, jak można by, zważywszy na ich sukces. I, co warte zaznaczenia, te najbardziej intratne przedsiębiorstwa ze Starego Kontynentu zazwyczaj wyrastają z sektora finansów oraz e-commerce. To może oznaczać, że, aby przekonać do siebie inwestorów, nie trzeba na siłę szukać „przełomowego, zmieniającego świat” rozwiązania - wystarczy bowiem stworzyć taką usługę, która, dzięki swojej przydatności, znacznie ułatwi życie tym, którzy zdecydują się z niej skorzystać. W poszukiwaniu inspiracji warto więc przyjrzeć się najbardziej wartościowym europejskim startupom.

1. Spotify

Sektor: Rozrywka

Pochodząca ze Szwecji firma zajmująca się streamingiem muzyki stała się najbardziej wartościową technologiczną spółką prywatną w wyniku serii G finansowania, podczas której przedsiębiorstwu udało się zgromadzić zawrotną sumę 526 mln dol.

2. Global Fashion Group

Sektor: E-commerce

Wyceniane na 3,4 mld dol. niemieckie przedsiębiorstwo w rankingu światowym zajmuje 24 miejsce. Spółka parasolowa zrzesza kilka podmiotów, działających w sektorze modowym, których głównym celem jest dotarcie z produktami na rynki rozwijające się. Grupa działa w 27 krajach.

3. Delivery Hero

Sektor: E-commerce

Znajdująca się na 27 miejscu niemiecka firma wyceniana jest na 3,1 miliarda dolarów. Przedsiębiorstwo zajmujące się dostarczaniem żywności działa na xxx rynkach. Co ciekawe, przewiduje się, że pod koniec tego roku lub na początku przyszłego firma wejdzie na giełdę.

4. Klarna

Sektor: E-commerce

Drugi w zestawieniu szwedzki startup wyceniany jest na 2,25 mld dol., co sprawia, że w globalnym rankingu zajmuje 42. miejsce. Jak można przeczytać na stronie firmy, przedsiębiorstwo zajmuje się „ułatwianiem kupowania”. Dzięki działalności spółki kupujący w sklepach internetowych użytkownicy mają ułatwione zad

5. Adyen

Sektor: Finanse

Holenderskie przedsiębiorstwo, wyceniane na 1,5 miliarda dolarów, oferuje średnim i dużym firmom z sektora e-commerce metodę płatności, która pozwala na przyjmowanie transakcji z jakiegokolwiek miejsca na świecie. Wśród klientów startupu wymienić można m.in. takie firmy, jak Facebook, Spotify, Airbnb, Mango, KLM czy Groupon. Warto zaznaczyć, że ostatnia runda finansowania firmy była drugą co do ilości zgromadzonego kapitału rundą europejską w 2014 roku. Przedsiębiorstwo znajduje się na 68. miejscu w rankingu światowym.

6. FanDuel

Sektor: Rozrywka

Wartość założonej w Szkocji brytyjskiej firmy wynosi 1,3 miliarda dolarów, co sprawia, że w globalnym rankingu zajmuje ona 68. miejsce. Przedsiębiorstwo jest jednym z największych graczy w sektorze zwanym „fantasy sports”, czyli gier polegających na kompletowaniu wymyślonych drużyn z rzeczywistych zawodników. Spółka operuje głównie na rynku amerykańskim, gdzie tego typu rozrywka cieszy się znacznie większym powodzeniem niż w Europie. W ostatniej rundzie finansowania spółce udało się zgromadzić 275 mln dol. finansowania.

7.Infinidat

Sektor: Przechowywanie danych

Wyceniany na 1,2 mld dol. izraelski startup, zajmujący 72. miejsce w zestawieniu światowym, jest jednym z najciekawszych przedsiębiorstw zajmujących się szeroko pojętym przechowywaniem danych. Firma oferuje rozwiązanie, które pozwala przedsiębiorstwom magazynować zgromadzone informacje w prosty, mniej kosztowny sposób. Warto dodać, że spółka planuje wkrótce wejść na giełdę, a ostatnia runda finansowania, która wyniosła1,2 mld dolarów może jej to umożliwić.

8. Home24

Sektor: E-commerce

Niemiecki startup, którego wartość wynosi miliard dolarów, nazywany jest największym w Europie internetowym sklepem meblowym. Serwis oferuje ponad 150 tys. produktów od ponad 800 wytwórców. Magiczną granicę miliarda dolarów firma przekroczyła w czerwcu tego roku, gromadząc 120 mln dol. Przedsiębiorstwo znajduje się na 83. miejscu w rankingu światoym.

9. Shazam

Sektor: Rozrywka

Brytyjska firma, której usługa skierowana jest głównie do miłośników muzyki, wyceniana jest na miliard dolarów. Aplikacja Shazam pozwala jej użytkownikom niemal natychmiast poznać tytuł i autora zasłyszanego utworu. Usługa cieszy się zainteresowaniem konsumentów - firma na swojej stronie informuje, że miesięcznie z jej rozwiązania korzysta ponad 100 mln aktywnych użytkowników mobilnych. Co ciekawe, wartość startupu podwoiła się od marca 2013 roku.

10. Farfetch

Sektor: E-commerce

Farfetch to druga w zestawieniu europejska firma z sektora modowego, która swoją działalność kieruje do miłośników produktów luksusowych. Przedsiębiorstwo z siedzibą w Londynie współpracuje z ponad 300 sklepami na świecie i oferuje konsumentom dostęp do ponad tysiąca marek. Wartość startupu wynosi miliard dolarów.

11. Funding Circle

Sektor: Finanse

Wyceniana na miliard dolarów firma brytyjska zajmuje się łączeniem małych i średnich przedsiębiorstw z podmiotami, które mogą udzielić im pożyczki - w tym przede wszystkim z prywatnymi inwestorami. W ostatniej rundzie finansowania spółce udało się zgromadzić miliard dolarów, co sprawiło, że znalazła się ona w gronie „jednorożców”.

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.