Czy (kiedy) komputery zastąpią dziennikarzy?

Czy (kiedy) komputery zastąpią dziennikarzy?

Brief.pl / Technologie

Zawód dziennikarza stracił w ostatniej dekadzie na swym prestiżu. Prognozy wskazują, że nie będzie to też zawód przyszłości. Niektóre wróżą wręcz dziennikarzom dołączenie do wymarłych profesji kowala czy kuśnierza. Głównym winowajcą tego stanu jest internet – dziś każdy z nas jest twórcą treści, czy to na blogu, czy na kanale youtube, czy też w mediach społecznościowych.

-

To jednak nie koniec złych wieści dla osób, które chciałyby pisaniem zarabiać na życie – na horyzoncie jest technologia, która ma wyeliminować czynnik ludzki z procesu tworzenia artykułów. Szczególnie zaawansowane prace dotyczą języka angielskiego, czego przykładem są choćby Los Angeles Times, Forbes czy Associated Press, które korzystają z programów do generowania treści.

Komputery najszybciej przejmą rolę dziennikarzy w tematach, gdzie jest wiele danych i statystyk, które mogą zasilić algorytm. Przykładem tego typu branż są finanse czy sport. Analiza danych, selekcja, poszukiwanie anomalii to zadanie, które program wykona sprawniej niż człowiek. Tworzenie prostych zdań na także nie stanowi już problemu dla programów takich jak Quakebot czy Quill.

Nieco inaczej do tematu podszedł warszawski startup Sporticos.com. Jego twórcy zwrócili uwagę na dodatkowy trend – rosnące znaczenie wizualizacji treści w Internecie. Okazuje się, że internauci mają bardzo krótki czas skupienia uwagi i przeczytanie całości średniej długości tekstu (ok 600 słów) stanowi dla nas nie lada wyzwanie. Stąd też popularność wszelkich list, infografik czy serwisów społecznościowych opartych na zdjęciach (Instagram, Pinterest, Snapchat).

Sporticos agreguje i analizuje dane na temat meczy piłkarskich, a następnie selekcjonuje te najważniejsze z punktu widzenia użytkowników, by przedstawić je w formie infografiki. Docelowo twórcy planują wdrożyć algorytm automatycznie segmentujący użytkowników i serwujący im treści, które są dla nich najbardziej interesujące.

W walce z robotami największa bronią dziennikarza jest talent, wyrazisty styl i unikalna perspektywa. W przypadku nudnych i sztampowych opisów wyników finansowych czy zapowiedzi meczowych przewaga jest zdecydowanie po stronie komputera, który nie tylko wygeneruje artykuł w ciągu kilku sekund, ale też będzie mógł go od razu przygotować w kilkunastu językach.

Zobacz inne polecane artykuły

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

Brief.pl / Aktualności

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery
Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

W jaki sposób sponsoring telewizyjny przekłada się na sprzedaż e-commerce? Czy pogłoski o śmierci telewizji są przesadzone? O tych i innych aspektach telewizji XXI wieku podczas tegorocznej konferencji tvday rozmawialiśmy z Jackiem Szymczykiem, ad sales director Discovery w Polsce.

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Brief.pl / Aktualności

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości
5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Długie, mroźne miesiące zimy dają się nam we znaki, rozbudzając tym samym pragnienie zmiany, zieleni i kolorów. Tak też powinny wyglądać newslettery – świeżo i słonecznie. Marketerzy, jako ci, którzy zawsze podążają nie tylko za panującymi w branży trendami, ale także za potrzebami odbiorców, powinni włączyć do komunikacji te elementy, których odbiorcy w tym okresie szczególnie łakną.