Obszary zastosowania modelu PPP (cz. IV)

Obszary zastosowania modelu PPP (cz. IV)

Brief for Poland / Wiedza

Duże zróżnicowanie sektorów, w których wykorzystano instrumenty PPP i koncesji, wskazuje, że funkcjonujące od 2009 roku przepisy są elastycznym narzędziem, pozwalającym podmiotom publicznym realizować przedsięwzięcia w wielu obszarach pozostających w sferze użyteczności publicznej.

-

Jest to cecha charakterystyczna dla polskiego rynku PPP, który ciągle jest na etapie poszukiwania optymalnych ścieżek swojego rozwoju i wypracowywania standardów współpracy z sektorem prywatnym. Sytuacja ta znacząco różni się od tej, z którą mamy do czynienia w krajach Europy Zachodniej, gdzie PPP wykorzystywane jest w mniej zróżnicowanym zakresie, głównie w transporcie, ochronie zdrowia, energetyce, jednak przy nieporównywalnie większej skali poszczególnych projektów.

W Polsce spośród wszystkich ogłoszonych dotychczas postępowań, blisko 30 proc. dotyczyło przedsięwzięć infrastrukturalnych z przeznaczeniem na działalność sportową lub rekreacyjną oraz kontraktów operatorskich na zarządzanie takimi obiektami. Niestety prawie wszystkie z nich zakończyły się niepowodzeniem - zawarto 6 umów PPP, z czego tylko 4 projekty są w fazie realizacji. Praktyka pokazuje, że głównym problemem w skutecznej realizacji przedsięwzięć w tym sektorze są rozbieżności w oczekiwaniach strony publicznej i prywatnej w odniesieniu do opłacalności tego typu projektów. Skutkuje to trudnościami w uzgodnieniu kwestii zapewnienia finansowania na etapie eksploatacji infrastruktury oraz możliwości przejmowania ryzyka ekonomicznego przez inwestorów prywatnych.

Dużą popularnością w naszym kraju cieszą się również inwestycje parkingowe w ramach PPP, które stanowią 11 proc. wszystkich postępowań. Coraz więcej projektów PPP pojawia się także w sektorze edukacji. Wobec licznych problemów, z jakimi borykają się samorządy przy realizacji zadań oświatowych, to właśnie ten sektor może być w najbliższym czasie jednym z bardziej obiecujących obszarów współpracy publiczno-prywatnej.

Liczba postępowań PPP wg najpopularniejszych sektorów

Źródło: opracowanie Kancelaria Doradztwa Gospodarczego Cieślak & Kordasiewicz

Wydaje się także, że w najbliższym czasie intensywniej będą rozwijały się także sektory budownictwa mieszkaniowego, energetyki, gospodarki odpadami oraz sektor drogowy.

Przeczytaj także:
Raport nt. PPP w Polsce (cz. I)
Który region przoduje w PPP? (cz. II)
Bariery rozwoju i przyszłość PPP w Polsce (cz. III)

Zobacz inne polecane artykuły

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

Brief.pl / Aktualności

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery
Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

W jaki sposób sponsoring telewizyjny przekłada się na sprzedaż e-commerce? Czy pogłoski o śmierci telewizji są przesadzone? O tych i innych aspektach telewizji XXI wieku podczas tegorocznej konferencji tvday rozmawialiśmy z Jackiem Szymczykiem, ad sales director Discovery w Polsce.