5 sposobów na zwiększenie efektywności podczas pracy w domu

5 sposobów na zwiększenie efektywności podczas pracy w domu

Brief.pl / Inspiracje

Efektywna praca zdalna jest wyzwaniem niezależnie od tego czy pracuje się w dużej firmie, w której istnieje możliwość pracy w domowym zaciszu, czy adres działalności gospodarczej jest tożsamy z adresem zamieszkania. Jak sprawić aby praca w domu była efektywna?

-

Coraz więcej firm decyduje się na to aby ich pracownicy, przynajmniej kilka dni w tygodniu, mogli pracować poza firmą. Oczekują tego też sami pracownicy, zwłaszcza reprezentujący pokolenie Y. Jak wykazało badanie #jestemYgrekiem, nie jestem leniem Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Kadrami, brak elastycznych warunków pracy jest jednym z najczęstszych powodów rezygnacji z pracy (69 proc. wskazań). Dla tych, którzy nie muszą negocjować z szefem gdzie spędzają swoje godziny pracy, bo sami są sobie sterem i okrętem, elastyczność czasowa może przynosić większe szkody niż korzyści, jeśli właściwie się nie zorganizuje pracy w domu.

Najważniejsza przy tym jest samodyscyplina. Bo to, że w domu nikt nie patrzy na ręce i nie pilnuje na jakim jest się etapie pracy, to że nie ma rozpraszających uwagę współpracowników, ani sztywnego stanowiska pracy może być równie pozytywne, co demotywujące. Dla zachowania więc wysokiej produktywności warto stosować się do kilku zasad, które ułatwią pracę w domowym biurze.

1. Oddziel życie prywatne od zawodowego

To najważniejszy, a zarazem najbardziej złożony punkt. Dotyczy on bowiem zarówno organizacji pracy własnej, jak i relacji z najbliższymi. Należy ustalić jasne zasady pracy i przekonać rodzinę, że obecność w domu, nie zmniejsza obowiązków zawodowych, które trzeba wykonać. Zatem czas przeznaczony na pracę, ma być przeznaczony na pracę, nie zaś na nadrabianie domowych zaległości. Istotne jest tu sformułowanie „czas przeznaczony na pracę”. Należy ustalić ramy czasowe, których powinno się przestrzegać. Ich brak może powodować, że elastyczny czas pracy rozciągnie się na cały dzień i poza zawodowymi obowiązkami nie będzie się miało na nic więcej czasu.

2. Stwórz plan pracy

Podobnie jak określenie konkretnych godzin pracy, tak i lista rzeczy do wykonania pomaga usystematyzować obowiązki. Ważne aby była to lista możliwa do spełnienia. Należy nadać działaniom priorytety, a także zostawić trochę miejsca na niespodziewane obowiązki, jak również na przerwy w pracy. Dzięki temu uniknie się frustracji spowodowanej niezrealizowanymi zadaniami bądź rozciągania ram czasowych. Dodatkowo wykreślanie poszczególnych punktów z listy działa motywująco i daje poczucie dobrze zrealizowanych obowiązków.

3. Pamiętaj o przerwach

Pracując w biurze przerwy w pracy traktuje się jako coś naturalnego i niezbędnego. W domu często pojawiają się wyrzuty sumienia, że zamiast pracować robi się obiad czy wychodzi z psem na spacer. A jednak takie przerwy są potrzebne. Dzięki nim organizm może się zregenerować, a koncentracja się zwiększa. Błędem jest przekonanie, że bez robienia przerw szybciej skończy się dane zadanie. Bez chwili odpoczynku pracuje się znacznie wolnej i mniej efektywnie. Będąc w domu można nawet pozwolić sobie na krótką drzemkę, która także poprawia koncentracje i pobudza do działania. Jednak wszystkie przerwy nie powinny być zbyt częste, bo odrywanie się co chwila od realizowanych zadań również wydłuża czas pracy i skutecznie dekoncentruje.

4. Zadbaj o swoje miejsce pracy

Odpowiednie oświetlenie, temperatura, a nawet kolor ścian służą lepszej produktywności. O te wszystkie rzeczy warto zadbać w swoim homeoffice. Dobrze jest wyznaczyć sobie konkretne miejsce pracy np. przy stole czy biurku. Nie wskazana jest praca na łóżku, ponieważ nasz organizm łóżko odbiera jako miejsce przeznaczone na sen, trudno więc jest się na nim skoncentrować. Już w ubiegłym stuleciu odkryto, że muzyka wpływa pozytywnie na efektywność podczas pracy, pobudza kreatywność i stymuluje myślenie. Dobrze jest więc w swoim domowym biurze dobrać odpowiednią dla siebie muzykę, która będzie ułatwiać pracę i pomoże się skupić.

5. Wyjdź z domu

Dla tych, którzy mają wybór praca w biurze czy poza domem, dom może wydawać się rozwiązaniem korzystnym. Jednak ci, którzy biuro mają w domu, mogą po jakimś czasie czuć się tym zmęczeni. Warto więc raz na jakiś czas urządzić sobie biuro np. w kawiarni. Albo też znaleźć przestrzeń coworkingową. Kontakt z innymi przedsiębiorcami może dodatkowo zaowocować nowymi pomysłami i interesującą wymianą doświadczeń. A już sam fakt wyjścia z domu i zmiany otoczenia może na nowo rozbudzić kreatywność i zwiększyć skupienie. 

::

Fot. Fotolia/ iko

Zobacz inne polecane artykuły

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

Brief.pl / Aktualności

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie
Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

7 lat, blisko 300 firm i ponad 400 laureatów. Ranking 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie to najstarsza, bo trwająca już 7. rok inicjatywa, która pomaga budować i promować segment innowacyjnego oraz kreatywnego biznesu w Polsce. Jej celem jest porządkowanie rynku oraz otwieranie przed przedsiębiorcami możliwości networkingowych i biznesowych. W tym roku, przy okazji 7. urodzin, ranking doczekał się kilku zmian...

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Brief.pl / Aktualności

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia
Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Na czym polega aplikacja Quertes? To zupełnie nowe spojrzenie na dzielenie się. Przypadki AirBnB czy Ubera pokazują, że ekonomia współdzielenia staje się coraz bardziej popularna. Odchodzimy od sztywnych reguł, a ludzie chcą wykorzystywać i monetyzować swoje umiejętności. Na tej zasadzie powstała aplikacja Quertes, miejsce które łączy ludzi gotujących prywatnie tymi, którzy chcą przełamać rutynę i zjeść coś nowego, pysznego i domowego. Pobierając darmową aplikację ludzie gotujący prywatnie w domach mogą sprzedać to, co przygotują, a Foodies mają możliwość kupienia domowego jedzenia.

Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?

Magazyn / Aktualności

Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?
Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?

Marketing afiliacyjny, jako rodzaj działań marketingowych online, powinna znać każda duża i średnia firma, prowadząca aktywną sprzedaż w sieci. Stwarza on optymalne warunki do promocji produktów i usług, zapewniając jednocześnie dodatkowe korzyści, wynikające ze współpracy z siecią afiliacyjną. Choć zainteresowanie nim stale wzrasta, wciąż nie wszyscy mają świadomość istnienia tego rozwiązania i nie dla wszystkich jest ono zrozumiałe. Czym zatem jest afiliacja i kto powinien z niej skorzystać?