Kupując zmysłami

Kupując zmysłami

Brief.pl / Wiedza

Uwagę klientów można przyciągnąć na wiele sposobów. Obok racjonalnych przesłanek zachęcających do kupienia danego produktu, pojawiają się też takie, które oddziałują na zmysły. I powodują, że konsumenci chętniej sięgają po dany produkt.

-

Wizyta w sklepie to prawdziwa uczta dla zmysłów. Kolory, zapachy, temperatura czy dźwięki mają ogromny wpływ na to jak klient czuje się w danym sklepie, a w efekcie wpływają na to czy ostatecznie dochodzi do zakupu, czy nie. Na tej tezie opierają się działania z zakresu marketingu sensorycznego, zgodnie z którymi poprzez odpowiednie oddziaływanie na zmysły można osiągnąć lepsze wyniki sprzedażowe, a także zwiększyć pozytywne skojarzenia klienta z daną marką czy sklepem.

- Marketing sensoryczny pozwala angażować konsumentów emocjonalnie i to jest jego ogromna przewaga. - komentuje Jarosław Grzesica, Marketing Director firmy IMS - Wszędzie tam, gdzie paleta narzędzi marketingowych jest wykorzystana i trudno wyobrazić sobie możliwość dalszego zwiększania efektywności, emocje pozwalają zwiększać efektywność sprzedaży. Emocje wyzwalane przez muzykę lub zapach, wsparte wiedzą strategiczną i dobrane przez fachowców z wieloletnim doświadczeniem, mogą zwiększyć efektywność sieci sprzedaży nawet o kilkanaście procent - dodaje. 

Choć w każde działanie, także w proces zakupów zaangażowane są wszystkie zmysły, to marketerzy przede wszystkim mogą wpływać i oddziaływać na trzy z nich – wzrok, węch i słuch.

Wzrok

Powszechnie mówi się, że kupuje się oczami. Ale nie tylko wygląd, kolory i kształty danego produktu mają znaczenie. To także odpowiednia ekspozycja na półce czy dobrze przygotowane otoczenie w jakim jest on umiejscowiony. Dla zwiększenia jego atrakcyjności należy również odpowiednio dobrać otaczające go inne produkty czy dekoracje, a także dobrać oświetlenie, które najlepiej zaprezentuje dany produkt. Na tym jednak zaangażowanie zmysłu wzroku się nie kończy. Marketerzy mogą wpływać na konsumenta także poprzez umieszczanie reklam w miejscach sprzedaży np. na wyświetlaczach w galeriach handlowych lub w windach, w ten sposób wzbudzając zainteresowanie produktem jeszcze przed odwiedzeniem sklepu.

Słuch

Na zmysł słuchu wpływają działania z zakresu audiomarketingu, który jest niezwykle efektywnym sposobem oddziaływania na konsumentów. Jak wskazują wyniki badań realizowane przez firmę IMS, większość konsumentów uznaje puszczoną z głośników muzykę w miejscu sprzedaży jako niezbędną (90 proc. wskazań). Dodatkowo czas w jakim klienci przebywają w sklepie wydłuża się o 20 proc. jeśli jest w nim dobrze dobrana muzyka. A skąd wiadomo czy muzyka jest dobrze dobrana? To niezwykle trudne zadanie ze względu na odmienny gust muzyczny poszczególnych klientów. A także fakt, że piosenki, powinny być dobrane również do pory dnia czy roku. Szybkość utworów muzycznych również ma znaczenie, bo do zakupu zdecydowanie bardziej przekonują te o szybszym, bardziej żywiołowym tempie. Na kształt puszczanej w sklepie playlisty wpływ ma przede wszystkim struktura grupy docelowej każdego sklepu, a także to jaki charakter i atmosferę chce się wykreować w danym miejscu.

Węch

Często zdarza się, że w niektórych sklepach konsumenci mogą przebywać godzinami i czują się tam dobrze, a czasem już po kilku chwilach czują zniechęcenie i potrzebę jak najszybszego zakończenie zakupów. Choć często ciężko sobie uświadomić po opuszczeniu danego sklepu co do tego skłoniło daną osobę, to elementem, który ma na to ogromny wpływ jest zapach. Aromamarketing kreuje atmosferę miejsca. To poprzez zapach właśnie większość konsumentów zapamiętuje i pozytywnie kojarzy dany sklep. Oczywiście pod warunkiem, że zapach, który się w nim unosi trafia w jego gusta. Dopasowanie zapachu to długotrwały proces, podczas którego bada się nieświadome oczekiwania klienta. Różne zapachy mogą wywoływać różne efekty takie jak poprawa samopoczucia czy też zwiększenie chęci do pozostania w danym sklepie. - Aromamarketing trzeba stosować ostrożnie - przekonuje Grzesica - To rozwiązanie nie sprawdzi się tam, gdzie nakładają się różne zapachy, np. w sklepach kosmetycznych, perfumeriach czy restauracjach. - dodaje.

Zresztą tak jak przy każdym narzędziu marketingowym także w tym przypadku umiar jest potrzebny niezależnie od tego, na który zmysł marketer chce oddziaływać. W dodatku to nie jedyny sposób poprzez który możemy przekonać klientów do zakupów. Zamiast więc skupiać się jedynie na podświadomym wpływie warto zadbać także o przyjazną obsługę, a także o te bardziej racjonalne przesłanki do zakupu produktów, jak chociażby cena czy odpowiednia jakość.

::

Fot. Fotolia/ zhu difeng

 

 

Zobacz inne polecane artykuły

Oddaj pracownikom władzę

Magazyn / Inspiracje

Oddaj pracownikom władzę
Oddaj pracownikom władzę

Czy można prowadzić firmę, nie podejmując żadnej decyzji? Czy dobrym pomysłem jest ujawnienie wysokości pensji wszystkich pracowników, a co więcej, danie im możliwości samodzielnego przyznawania sobie wynagrodzenia? Czy firma bez siedziby głównej i biura ma szansę przetrwać na rynku? Chociaż może się wydawać, że każdy prezes na powyższe pytania bez zastanowienia odpowiedziałby przecząco, przykłady takich firm, jak Semco czy Xtech.pl, pokazują, że byłyby to odpowiedzi nieuzasadnione.

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

Brief.pl / Aktualności

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube
YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

YouTube ogłasza listę reklam, które w 2016 r. zdobyły największą popularność wśród użytkowników z Polski, jak i całej Europy. 10 filmów tylko z polskiego zestawienia zanotowało ponad 100 lat łącznego czasu oglądania. Niekwestionowanym zwycięzcą rodzimego rankingu jest Allegro - zajęło wszystkie trzy miejsca na podium z wideo: Czego szukasz w Święta? | English for beginners, które znalazło się również w europejskim podsumowaniu, Legendy Polskie. Film TWARDOWSKY 2.0. Allegro oraz Legendy Polskie. Film Operacja Bazyliszek. Allegro. Na listę trafiła także kolejna część sagi o polskich legendach, czyli Legendy Polskie. Film Jaga. Allegro, plasując się na piątej pozycji.