Przenikanie się funkcji marketingu i sprzedaży - jak jest naprawdę?

Przenikanie się funkcji marketingu i sprzedaży - jak jest naprawdę?

Brief.pl / Wiedza

Napięcie na linii marketing–sprzedaż jest powszechnie znane. Taki stan rzeczy z założenia ma napędzać oba te działy do działania na korzyść firmy. Współzależność obu obszarów jest więc tutaj kluczowa. Do realizacji wspólnego celu potrzebne są łączone kompetencje marketingu i sprzedaży, które mają przyczynić się do tworzenia określonej wartości dla klienta i generowania lepszych wyników firmy. Mimo to, w polskich przedsiębiorstwach nadal utrzymują się podstawowe różnice między tymi dwoma sferami.

-

W raporcie „Efektywny marketing a skuteczna sprzedaż” autorstwa agencji Mind Progress Group wyniki dość jednoznacznie wskazują w kilku przypadkach na stereotypowe postrzeganie obu obszarów w przedsiębiorstwach. Do działu marketingu - jak słusznie zauważył Jacek Kotarbiński komentujący badanie - przypisuje się funkcje reklamowe (budowanie świadomości i wizerunku), a nie rynkotwórcze. Natomiast sprzedaż kojarzy się wyraźnie ze zwiększaniem przychodów firmy.

Większą niejednoznaczność widać z kolei w innych obszarach zadań realizowanych przez działy marketingu i sprzedaży. W pewnym sensie możemy mówić o dużym stopniu przenikania się tych dwóch kompetencji, co wymusza konieczność redefiniowania funkcji obu obszarów we współczesnym biznesie. Bo obecnie do zadań marketingu nie należą jedynie wspieranie działań handlowych i promocja marki, ale przede wszystkim kwestie związane z tworzeniem i zarządzaniem rynkiem. Tak jak sprzedaż nie powinna skupiać się tylko na osiągnięciu targetu, ale z racji bliskiej relacji z klientem, włączać się do działań marketingowych wykorzystując posiadaną wiedzę.

Jeśli przedsiębiorstwo ma odpowiadać na potrzeby klientów musi sprawnie reagować na zmieniające się środowisko komunikacyjne oraz gusta konsumentów. Współczesny klient oczekuje dzisiaj, że firma, której zaufa, będzie potrafiła sprostać wszystkim jego wymogom jednocześnie. Bez przenikania kompetencji marketingu i sprzedaży, wzajemnego zrozumienia, obserwacji i dialogu z klientami czy wielokanałowej komunikacji, wspólny cel jakim jest polepszenie wyników firmy, będzie trudny do osiągnięcia.

Więcej informacji na temat funkcjonowaniu działów sprzedaży i marketingu w strukturach polskich firm znajduje się w raporcie „Efektywny marketing a skuteczna sprzedaż”. Pierwsza część publikacji poświęcona jest analizie zgromadzonych danych, przedstawieniu statystyk związanych z różnymi zagadnieniami skupionymi wokół marketingu i sprzedaży oraz komentarzom zaproszonych specjalistów. Druga część raportu stanowi zbiór merytorycznych opracowań dotyczących różnych zagadnień z pogranicza marketingu i sprzedaży. Wśród autorów kilkunastu tekstów poświęconych różnym obliczom obu tych obszarów znaleźli się m.in.: Jacek Kotarbiński, Anna Miotk, Barbara Stawarz, Joanna Wrycza-Bekier czy Monika Czaplicka.

::

fot. Fotolia/Coloures-pic

Zobacz inne polecane artykuły

Okazje warte milion(y)

Brief.pl / Aktualności

Okazje warte milion(y)
Okazje warte milion(y)

Ile razy zdarzyło Ci się z żalem odrzucić atrakcyjną promocję, bo była to „oferta dla dwojga”, albo należało „podzielić się nią z przyjaciółmi”? Marcinowi i Adrianowi, dwóm studentom z Gniezna także przytrafiło się to nie raz i dlatego założyli serwis NaSpółę.pl. Młody, funkcjonujący od kilku miesięcy startup docenili inwestorzy, zasilając go okrągłym milionem złotych.

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Brief.pl / Aktualności

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?
Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Gadżety reklamowe podbijają rynek. Jakie produkty są najczęściej wybierane przez firmy jako upominki dla klientów? Które z nich cieszą obdarowanych, a które są wyrzucane niemal od razu po otrzymaniu? I wreszcie - jakie cechy powinien mieć trafiony gadżet?

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Brief.pl / Wiedza

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku
5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Algorytmy wyszukiwarki Google aktualizowane są nawet kilkaset razy w ciągu roku. Nic więc dziwnego, że nadążenie za zmianami bywa trudne, nawet dla dobrego specjalisty SEO, a to, co sprawdzało się jeszcze pół roku temu, obecnie może być traktowane co najwyżej jako mit. Przekonaj się, jakie działania pozycjonujące mają sens na dziś, a które lepiej odpuścić.