Polacy polubią reklamy w TV?

Polacy polubią reklamy w TV?

Brief.pl / Technologie

Krzysztof Białas, prezes zarządu Fenix3, mówi o nowym modelu reklamy TV, w którym odbiorcy otrzymują wynagrodzenie za obejrzenie reklamy, oraz planach ekspansji firmy na kolejne polskie miasta

-

Opis modelu Fenix3 można przeczytać w naszym serwisie: Brief.pl/fenix3

Na jakiej podstawie wybierają Państwo kolejne rynki, miasta, do których planują Państwo ekspansję?

Jako miejsce debiutu Fenix3 wybraliśmy Szczecin, ponieważ jest to nasze rodzinne miasto. Tu najlepiej znamy rynek i mamy kontakty biznesowe. Wiemy jednak, że kluczem do sukcesu naszego pomysłu jest rozwinięcie odpowiedniej skali – dlatego od początku przygotowywaliśmy się do ekspansji ogólnopolskiej. Niezwykle ważnym rynkiem jest oczywiście Warszawa, głównie ze względu na wielkość aglomeracji. Dlatego będzie to pierwsze miasto poza Szczecinem, w którym chcemy być obecni. Musimy zdobyć Warszawę, aby liczyć się na rynku mediowym jako operator reklam. To będzie nasz główny wysiłek do końca tego roku. Poza Warszawą przewidzieliśmy w 2013 roku rozwój systemu Fenix3 w Poznaniu – ze względu na stosunkowo bliskie sąsiedztwo ze Szczecinem będzie nam tu łatwiej rozwijać sieć sprzedaży. W latach 2014 – 2016 mamy w planie wejście do kolejnych dużych aglomeracji: Krakowa, Wrocławia, Łodzi, Trójmiasta oraz Lublina, Bydgoszczy i Katowic. Nie pomijamy mniejszych miast - nasz biznesplan zakłada wejście do mniejszych ośrodków za 3-4 lata.

Z kim powinni kontaktować się reklamodawcy zainteresowani oferowaną przez Państwa formą reklam - czy sprzedażą zajmują się Państwo bezpośrednio, sieci kablowe czy inny pośrednik?

Obecnie mamy własny dział handlowy, który stale się powiększa. Nie korzystamy z usług pośredników. Sprzedaż tak innowacyjnego produktu reklamowego wymaga bardzo głębokiej wiedzy o produkcie, co – w naszym przekonaniu – najlepiej można rozwinąć we własnym zespole.

Czy mają Państwo wiedzę na temat tego, które grupy docelowe / widzów najchętniej korzystają z tego typu modelu zarabiania na oglądaniu reklam - charakterystyka najbardziej podatnych widzów - wiek, miejsce zamieszkania etc?

Z dotychczasowych analiz wynika, że chęć zarabiania pieniędzy nie jest jedyną motywacją wpływającą na decyzję rodzin o korzystaniu z systemu Fenix3. Blisko 60 proc. widzów wskazało jako istotne walory informacyjne i wiedzę o tym, co dzieje się w ich miejscu zamieszkania, jakie produkty i usługi są dostępne oraz jakie promocje im towarzyszą. Dla ponad 30 proc. widzów ważne było udogodnienie kontaktu z reklamodawcą z poziomu pilota TV. Ustaliliśmy, że typologia rodzin użytkujących Fenix3 niekoniecznie plasuje się w przedziałach społeczeństwa o dochodach średnich lub średnio-niskich, ale są to rodziny o dochodach średnich i średnio-wysokich, zainteresowane innowacjami technologicznymi i informacją konsumencką.

Jak oceniają Państwo skuteczność tego typu reklamy - czy dysponują Państwo badaniami na temat np. zapamiętywalności reklamy emitowanej w tym modelu?

W pierwszych miesiącach działalności przeprowadziliśmy przede wszystkim testy zadowolenia i tolerancji widzów na wyświetlane reklamy. Sposób emisji reklam jest całkowicie nowy – pasy u dołu i po prawej stronie ekranu, które pojawiają się przy jednoczesnym skalowaniu ekranu, dlatego priorytetowe dla nas było sprawdzenie, jak odbiorcy reagują na tę formę. Okazało się, że reklama jest przyjazna, a przy tym zwraca uwagę. Jednak należy pamiętać, że na zapamiętywalność reklamy ma tu wpływ precyzyjne targetowanie – reklama jest wyświetlana tylko tej grupie docelowej, którą wskaże reklamodawca. Następnie zbadaliśmy czy - i jeśli tak to o ile - wydłuża się średni czas oglądania telewizji w systemie FENIX3 w porównaniu do średniej europejskiej. Nasze pomiary wykazały, że czas ten wzrósł o około 170 proc. - w sytuacji, gdy rodzina ma możliwość zarobienia pieniędzy podczas oglądania telewizji.

Jakie typy reklam sprawdzają się Państwa zdaniem najlepiej - wizerunkowe, sprzedażowe typu call to action? Jaki powinien być charakter kampanii, by była ona skuteczna?

Oba rodzaje reklam – zarówno wizerunkowe, jak i sprzedażowe – mogą być skutecznie prowadzone w systemie Fenix3. Jeśli chodzi o te pierwsze, to najlepiej jest, kiedy kampania trwa intensywnie przez dwa tygodnie. Następnie zalecamy dwutygodniową przerwę i wznowienie kampanii. Co do reklam sprzedażowych, można je emitować stale, jednak ważne jest, aby przedstawiane produkty były różnorodne. Nasi stali kontrahenci mają wykupione kampanie w systemie Fenix3 na rok naprzód: ich reklamy wyświetlają się cały czas, ale w miesiącu są po trzy zmiany produktowe na skinach reklamowych. Ponadto, według naszej wiedzy opartej na analizie interaktywnego kontaktu między widzem a reklamodawcą, najlepiej sprawdzają się reklamy wsparte specjalną ofertą rabatową dla widzów Fenix3. Zachęcamy reklamodawców to udzielenia bonusów zakupowych dla widzów, ponieważ to znacząco wzmacnia skuteczność.

Kto dotychczas korzystał z Państwa oferty?

Naszymi reklamodawcami w pierwszych miesiącach działania w Szczecinie były firmy średniej wielkości oraz nieco powyżej średniej. Ze względu na ograniczony zasięg działania na tym etapie rozwoju naturalnym jest, że były to głównie lokalne firmy z branży usługowej, takie jak restauracje, gabinety kosmetyczne i medyczne, prywatne szkoły i przedszkola, firmy z branży motoryzacyjnej czy wnętrzarskiej. Mieliśmy już też pierwsze sieciówki, posiadające placówki w Szczecinie, takie jak Multikino, Telepizza czy Saturn. Obiecująca jest informacja zwrotna z firm, w których odbyły się wizyty naszych handlowców: ponad 60 proc. z nich już podpisało kontrakty lub zadeklarowało ich podpisanie w najbliższym czasie, a jedynie 6 proc. uznało, że zdecydowanie nie są zainteresowane reklamą w Fenix3 lub nie zgodziło się na prezentację oferty.

Czy nadawcy kanałów TV muszą zgodzić się / mogą nie wyrazić zgody na emitowanie reklam w Państwa modelu?

Taka zgoda nie jest wymagana, ponieważ reklama Fenix3 nie zaburza w żaden sposób integralności obrazu nadawcy (ekran się skaluje). Jeśli tylko widz wyrazi zgodę na emisję reklam, za co otrzymuje pieniądze, nie ma przeciwskazań do funkcjonowania systemu.

Jak nazywa się firma, od której kupili Państwo licencję na ten model biznesowy? Czy podobne rozwiązania oferują inne firmy na świecie - proszę o wskazanie  kilku przykładów?

Fenix3 nabył licencję na rynek polski od firmy pn. Fenix3 Sarl z Nicei, której właścicielem jest Włoch, pomysłodawca reklamy na skinach, która umożliwia zarabianie pieniędzy poprzez oglądanie telewizji. Ta idea jest opatentowana i rozwija się obecnie tylko we Włoszech i w Polsce – dzięki naszej firmie.

Z jakimi kosztami - emisji, produkcji reklam - musi liczyć się potencjalny reklamodawcy, jaki jest model sprzedaży - liczba emisji, czas emisji np. dzień, miesiąc etc?

Podchodzimy do klienta indywidualnie. Wszystko zależy od tego, jak długo ma być emitowana reklama i ilu widzom będzie ona wyświetlona. Cena za emisję jednego skinu reklamowego to 25 groszy. Jest to niewątpliwie najbardziej konkurencyjna cena na rynku.

Dotychczas, na etapie rozwoju systemu tylko na rynku szczecińskim, średnia cena kampanii wynosiła 3,5 tys. zł. netto. W miarę rozszerzania zasięgu cena będzie wyższa. Wciąż jednak będą to sumy nieporównywalnie niższe niż wydatki na tradycyjną reklamę w telewizji. Tak więc dajemy możliwość reklamy w telewizji także tym, którzy dotąd - ze względu na budżety - nie brali jej pod uwagę, natomiast tym, którzy mieli budżety, lecz traktowali telewizję jako medium zasięgowe, oferujemy reklamę celowaną.

Czym wcześniej zajmował się Pan zawodowo?

Przed objęciem stanowiska prezesa zarządu Fenix3 zajmowałem się rozwijaniem branży eventowej, gdzie organizowałem duże imprezy wspólnie z telewizją. Współpracowaliśmy z polskimi i zagranicznymi artystami, działając zarówno na terenie Polski, jak i całej Europy.

Zobacz inne polecane artykuły

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Brief.pl / Aktualności

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?
Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Gadżety reklamowe podbijają rynek. Jakie produkty są najczęściej wybierane przez firmy jako upominki dla klientów? Które z nich cieszą obdarowanych, a które są wyrzucane niemal od razu po otrzymaniu? I wreszcie - jakie cechy powinien mieć trafiony gadżet?

Strategia promocji czy strategia jakości? W co warto inwestować?

Brief.pl / Aktualności

Strategia promocji czy strategia jakości? W co warto inwestować?
Strategia promocji czy strategia jakości? W co warto inwestować?

W dzisiejszych czasach bardzo popularna jest strategia promocji, wchodząc do sklepu jesteśmy z każdej półki atakowani promocjami cenowymi. Okazuje się jednak, że promocje w dłuższej perspektywie przynoszą pyrrusowe zwycięstwa. W co zatem warto zainwestować, co jest driverem zakupowym, którym kieruje się coraz więcej klientów?

Telekomunikacja stoi na progu kolejnej rewolucji, która zmieni życie Polaków

Brief.pl / Aktualności

Telekomunikacja stoi na progu kolejnej rewolucji, która zmieni życie Polaków
Telekomunikacja stoi na progu kolejnej rewolucji, która zmieni życie Polaków

Rozwój technologiczny, który z roku na rok nabiera tempa, coraz bardziej wpływa na życie każdego z nas. Zgodnie z tegorocznym raportem firmy doradczej Deloitte „TMT Predictions” na progu kolejnej rewolucji stoi telekomunikacja, której napędem będą m.in. sieć piątej generacji (5G), beacony oraz technologie biometryczne. Polska w tych aspektach już dziś nie ustępuje rynkom światowym. Jak wynika z badania Deloitte aż 57 proc. dorosłych użytkowników telefonów komórkowych w Polsce korzysta już z 4G/LTE, a 31 proc. nieposiadających takiej usługi w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy chce z niej skorzystać. Beneficjentem kolejnej fali zmian w telekomunikacji będą też polskie firmy technologiczne, specjalizujące się w świadczeniu obsługi IT-as-a-service i działające na rynku beaconów.