5 sprawdzonych sposobów, aby osiągnąć sukces w e-commerce

5 sprawdzonych sposobów, aby osiągnąć sukces w e-commerce

Brief.pl / Wiedza

Udział e-commerce w europejskim PKB podwoi się do 2016 r. i wyniesie 4,4 procenta. Do 2020 roku osiągnie poziom blisko 7 procent. Polski rynek e-commerce, choć wartościowo jeszcze nie największy, jest najszybciej rosnącym rynkiem e-commerce w UE, który w tym roku będzie wart 32 mld złotych. Jednak według ekspertów z Sociomantic Labs zaledwie 8 proc. polskich przedsiębiorstw wykorzystuje właściwie swój potencjał e-commerce. Jak osiągnąć długookresowy sukces w e-biznesie?

-

 

E-commerce charakteryzuje się stosunkowo niską barierą wejścia, dlatego wielu przedsiębiorców uważa, że wystarczy szybko stworzyć e-sklep , aby e-biznes zaczął przynosić wielkie zyski. Tymczasem tylko 11 proc. nowych sklepów internetowych utrzymuje się na rynku dłużej niż 5 lat. Eksperci z Sociomantic prezentują 5 sprawdzonych sposobów pozwalających osiągnąć sukces w e-commerce.

1/ Technologia w służbie e-biznesu

Już na poziomie planowania e-biznesu warto zadbać o odpowiednią technologię, która pozwoli na zaawansowane mierzenie sprzedaży, segmentację klientów oraz spersonalizowaną komunikację marketingową. Odpowiednio zaawansowany silnik sklepu internetowego w połączeniu z dopracowanym CRM pozwoli mierzyć, archiwizować oraz wykorzystywać dane o zachowaniach klientów e-sklepu. Zadbanie o odpowiednie usability strony i dobry software umożliwią eliminacje punktów, w których użytkownicy rezygnują z transakcji czy opuszczają e-sklep z powodu np. zbyt wielu informacji wymaganych przy rejestracji, niewystarczających opcji dostawy lub błędów na stronie. Jednocześnie narzędzia opierające się na nowych technologiach mogą znacząco usprawnić działania marketingowe. – Odpowiednio skonstruowany CRM umożliwia podział klientów sklepów internetowego na grupy np. pod kątem wartości koszyka zakupowego, częstotliwości zakupów, zwrotów a nawet ulubionych marek – mówi Maciej Wyszyński z Sociomantic Labs. – Znajomość zachowań klientów pozwoli marketerom zoptymalizować kampanię marketingowe i odpowiednio konstruować przekazy reklamowe dostosowane do odpowiednich grup klientów.

2/ Większy zasięg, większy ruch w e-sklepie

Zanim klienci będą mieli szansę sprawdzić ofertę e-sklepu i dokonać zakupu, muszą najpierw do niego trafić. Działania marketerów powinny dążyć do zwiększenia zasięgu i przyciągnięcia większej liczby użytkowników odwiedzających serwis. Dobrym przykładem są tutaj kampanie reklamowe wykorzystujące targetowanie grupy docelowej poprzez ekstrapolowanie danych dotyczących obecnych użytkowników e-sklepu. Działa to w ten sposób, że do internautów, którzy nie odwiedzili dotąd danego sklepu internetowego, ale którzy wykazują podobne zachowania zakupowe co e-klienci sklepu, kierowane są dostosowane przekazy reklamowe. Marketerzy przewidują, że wśród tych osób znajdą się tacy, którzy z racji doświadczeń i upodobań zakupowych, skorzystają również z oferty reklamowanej witryny. Warto też budować widoczność e-sklepu w sieci poprzez optymalizacje strony pod wyszukiwarki czyli tzw. SEO oraz działania w kanałach social media.

3/ Budowanie pozytywnych doświadczeń klienta

Klienci chcą bezproblemowych zakupów i interakcji z firmą. Odwiedzając witrynę liczą na przejrzysty układ strony i intuicyjną nawigację, jasne zasady płatności oraz możliwość śledzenia przebiegu zamówienia. Olbrzymie znaczenie ma również dobra obsługa klienta. Badania Sana Consulting pokazały, że tylko 52 proc. ankietowanych konsumentów jest zadowolonych z jakości kontaktu ze sprzedawcą. Następną kwestię stanowi spersonalizowany przekaz marketingowy, będący dla klienta sygnałem, że e-sklep zna jego potrzeby, wie jakie produkty go interesują i dostarcza mu, np. przez mailing czy reklamę wyświetlającą się na stronie, tylko takich ofert, jakie faktycznie go interesują. Marketerzy bazując na posiadanych danych o konsumencie np. historii przeglądanych stron czy produktów w e-sklepie, dostosowują przekaz pod konkretnego internautę i mogą wyświetlić mu reklamę produktu, który oglądał chwilę po tym jak opuści daną stronę www. Wszystko odbywa się w sposób zautomatyzowany, w ciągu ułamka sekundy, dzięki coraz popularniejszemu modelowi programmatic.Wszystkie te działania: stworzenie przyjaznej platformy e-commerce, zapewnienie wysokiej jakości obsługi oraz personalizacji komunikacji marketingowej składają się na budowanie pozytywnego doświadczenia konsumenta, który tym chętniej zmieni się w lojalnego klienta.

4/ Wielokanałowość kluczowa dla sprzedaży

Wykorzystanie wielu kanałów dystrybucji, w tym mobile, przyczynia się do znacznego wzrostu sprzedaży. Konsument przegląda w smartfonie stronę e-sklepu i sprawdza ceny upatrzonych produktów. Później wybiera się do placówki stacjonarnej i tam podejmuje ostateczną decyzję o zakupie. Albo odwrotnie: przegląda w sklepie asortyment, lecz decyduje się nabyć go, na swoim laptopie, w promocyjnej cenie w sklepie internetowym. Jeszcze inna sytuacja: klient trafia na fanpage e-sklepu na Facebooku i poprzez platformę społecznościową kupuje dany produkt, dokonując płatności przez smartfona. – Dzisiejsza technologia umożliwia już zintegrowaną komunikację marketingową. Możliwe stało się np. rozpoznawanie użytkowników między kanałami, dzięki czemu marketerzy mogą skuteczniej dostosować kierowane do nich przekazy i odpowiednio optymalizować wydatki reklamowe. mówi Maciej Wyszyński z Sociomantic Labs. – Taka strategia przynosi wymierne rezultaty. Badania pokazują, że to właśnie klienci „wielokanałowi” są najbardziej lojalni w porównaniu do konsumentów korzystających tylko z tradycyjnego kanału lub wyłącznie online. Strategia wielokanałowości pozwala więc z jednej strony dotrzeć do nowych odbiorców różnymi kanałami sprzedaży, a z drugiej lepiej wykorzystać potencjał sprzedażowy obecnych klientów. Badania Internet Standard dotyczące polskiego rynku e-commerce wskazują, że sklepy działające tylko w jednym kanale, uzyskują ok. 5-10 proc. mniejsze zyski niż firmy korzystające z wielu kanałów sprzedaży.

5/ Magia promocji i okazji

Promocje i wyprzedaże w handlu to niemal gwarancja wzrostu przychodów. 75% polskich konsumentów korzysta z sezonowych wyprzedaży. Eksperci podkreślają, że każda unikatowa oferta – czy to promocja z okazji Dnia Kobiet, akcja typu „Dzień darmowej dostawy” lub wakacyjna wyprzedaż zawsze poprawia sprzedaż produktów. W przypadku niektórych e-sklepów możliwe jest osiągnięcie w tym czasie nawet 10-krotnego współczynnika konwersji. Jeśli dany sklep internetowy obejmuje zasięgiem rynki międzynarodowe, ważne jest, aby pamiętać także o lokalnych świętach i okazjach zagranicznych konsumentów.

::

Fot. Fotolia/ Romolo Tavani

 

Zobacz inne polecane artykuły

Oddaj pracownikom władzę

Magazyn / Inspiracje

Oddaj pracownikom władzę
Oddaj pracownikom władzę

Czy można prowadzić firmę, nie podejmując żadnej decyzji? Czy dobrym pomysłem jest ujawnienie wysokości pensji wszystkich pracowników, a co więcej, danie im możliwości samodzielnego przyznawania sobie wynagrodzenia? Czy firma bez siedziby głównej i biura ma szansę przetrwać na rynku? Chociaż może się wydawać, że każdy prezes na powyższe pytania bez zastanowienia odpowiedziałby przecząco, przykłady takich firm, jak Semco czy Xtech.pl, pokazują, że byłyby to odpowiedzi nieuzasadnione.

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

Brief.pl / Aktualności

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube
YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

YouTube ogłasza listę reklam, które w 2016 r. zdobyły największą popularność wśród użytkowników z Polski, jak i całej Europy. 10 filmów tylko z polskiego zestawienia zanotowało ponad 100 lat łącznego czasu oglądania. Niekwestionowanym zwycięzcą rodzimego rankingu jest Allegro - zajęło wszystkie trzy miejsca na podium z wideo: Czego szukasz w Święta? | English for beginners, które znalazło się również w europejskim podsumowaniu, Legendy Polskie. Film TWARDOWSKY 2.0. Allegro oraz Legendy Polskie. Film Operacja Bazyliszek. Allegro. Na listę trafiła także kolejna część sagi o polskich legendach, czyli Legendy Polskie. Film Jaga. Allegro, plasując się na piątej pozycji.