Konstruktorzy oraz projektanci - podsumowanie konkursu studenckiego

Konstruktorzy oraz projektanci - podsumowanie konkursu studenckiego

Brief.pl / Patronaty

26 czerwca 2015 r. w Gdańskim Parku Naukowo-Technologicznym odbyła się Finalna Prezentacja pierwszej edycji projektu OPEN_MINDS, organizowanego przez studentów Politechniki Gdańskiej we współpracy z Fundacją Polska Innowacyjna.

-

Gdy 28. kwietnia czteroosobowe zespoły rozpoczęły pracę nad postawionym problemem, nikt nie był w stanie przewidzieć, jak będzie prezentował się finalny produkt każdej z grup – każdy z uczestników miał bowiem inne rozeznanie oraz własną koncepcję. Z pomocą przyszła Joanna Pniewska – specjalistka w dziedzinie design thinking. To właśnie pod jej czujnym okiem podczas pierwszych pięciu tygodni uczestnicy projektu przeszli od etapu empatii, definiowania problemów, generowania pomysłów aż do budowania pierwszych prototypów i testowania ich. Kluczowe znaczenie miały także przeprowadzane w trakcie pracy nad projektami wywiady z osobami niepełnosprawnymi – dzięki nim uczestnicy mogli dowiedzieć się u źródła, co stanowi największy problem podczas robienia zakupów oraz jakiego rodzaju pomocy oczekują sami niepełnosprawni. Na podstawie odbytych rozmów wszystkie zespoły projektowe zgodnie zawęziły temat projektów do transportu zakupów w sklepie/w drodze do domu.

Zakończony pierwszymi prototypami etap design thinking kontynuowany był podczas kolejnych faz projektu: konstruowania i projektowania. Korzystając z wiedzy i doświadczenia firmy Bibus Menos zespoły pracowały z oprogramowaniem wspomagającym komputerowe projektowanie (CAD), a także odbyły szkolenia z zakresu przygotowania plików do druku 3D.

Etap prototypowania zakończył wydruk 3D zaprojektowanych przez uczestników elementów projektów.

Ponieważ sam projekt to za mało – trzeba jeszcze potrafić go odpowiednio zaprezentować – ostatnim etapem programu był tydzień poświęcony rozwijaniu umiejętności miękkich. Uczestnicy razem z Instytutem Rozwoju Kadr uczyli się dobrych praktyk autoprezentacji oraz przemówień.

Blisko 50 osób zebrało się w Gdańskim Parku Naukowo-Technologicznym, aby zobaczyć efekty 10-tygodniowej pracy zespołów. Spotkanie rozpoczęły wystąpienia reprezentantów firm Bibus Menos, SolidExpert, Alvo Medical oraz Black Pearls. Następnie zespoły prezentowały swoje projekty przed komisją, w której skład wchodzili eksperci z dziedziny technologii, designu, biznesu oraz reprezentujące perspektywę konsumenta. Po każdym wystąpieniu członkowie komisji mieli możliwość zadawania pytań zespołom, aby jeszcze trafniej móc dokonać oceny najlepszego projektu.

Po burzliwych naradach za zamkniętymi drzwiami komisja zdecydowała się przyznać I miejsce grupie w składzie: Joanna Charczuk (kier. Wzornictwo Przemysłowe ASP Gdańsk), Mateusz Kanabrocki (kier. Mechatronika), Sebastian Urbanowski (kier. Mechanika i Budowa Maszyn Politechnika Gdańska) oraz Katarzyna Waliłko (kier. Inżynieria Mechaniczno – Medyczna), którzy zaprojektowali Regulowany uchwyt na koszyk sklepowy montowany do wózka inwalidzkiego. Zwycięzcy otrzymali niepowtarzalną możliwość odbycia płatnego stażu w branżowych firmach partnerskich, a także udział w wybranym, certyfikowanym szkoleniu z projektowania w środowisku CAD 3D – SOLIDWORKS w firmie SOLIDEXPERT. 

Pozostałe zespoły, równie zasługujące na pochwałę, poza nagrodami rzeczowymi, otrzymały bezcenną, merytoryczną opinię ekspertów. Dodatkowo została przyznana nagroda indywidualna za szczególne i ponadprzeciętne zaangażowanie w projekt OPEN_MINDS – otrzymała ją Claudia Wensierska, studentka trzeciego roku Inżynierii Mechaniczno-Medycznej na Politechnice Gdańskiej.

Na zakończenie został wzniesiony toast za 10 tygodni owocnej pracy. Jednak to nie koniec - zaprezentowane projekty cieszyły się zainteresowaniem, mamy więc nadzieję, że w porozumieniu z Partnerami OPEN_MINDS zespoły będą udoskonalać swoje pomysły. Kto wie? Być może pewnego dnia będziemy używać Turbo Torby, korzystać w sklepie z koszyka LENOchod, lub też ze specjalnego uchwytu.

Organizatorzy także nie zamierzają spocząć na laurach i już przygotowują kolejne edycje programu oraz inne inicjatywy.

I miejsce: Regulowany uchwyt na koszyk sklepowy montowany do wózka inwaliczkiego w składzie: Joanna Charczuk, Mateusz Kanabrocki , Sebastian Urbanowski, Katarzyna Waliłko
II miejsce: Turbo Torba w składzie: Claudia Wensierska, Sara Wikieł, Andrzej Reinke, Marta Gołębiewska
III miejsce: LENOchod w składzie: Justyna Jaguszewska, Marzena Kowalkowska, Monika Nowosielska, Jakub Zachacz

::

OPEN_MINDS to program naukowo praktyczny, opierający się na tworzeniu koncepcji urządzeń w odpowiedzi na codzienne problemy osób niepełnosprawnych. Program skupia studentów z dziedziny technologii, medycyny i wzornictwa przemysłowego. Dzięki współpracy z firmami branżowymi – partnerami – daje szansę uczestnikom zdobycia praktycznego doświadczenia w okresie trwania studiów.

Zapraszamy na open.minds-project.com oraz https://www.facebook.com/MINDS.PROJECT 

Zobacz inne polecane artykuły

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.

Wychowaj sobie konsumenta

Magazyn / Aktualności

Wychowaj sobie konsumenta
Wychowaj sobie konsumenta

Jak zbudować pozycję eksperta w umysłach konsumentów? Jak uskutecznić proces generowania leadów i wzbudzić zainteresowanie marką? W strategii content marketingowej warto znaleźć miejsce na white paper, czyli...? Mowa o użytecznej treści z górnej półki.

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

Brief.pl / Aktualności

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube
YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

YouTube ogłasza listę reklam, które w 2016 r. zdobyły największą popularność wśród użytkowników z Polski, jak i całej Europy. 10 filmów tylko z polskiego zestawienia zanotowało ponad 100 lat łącznego czasu oglądania. Niekwestionowanym zwycięzcą rodzimego rankingu jest Allegro - zajęło wszystkie trzy miejsca na podium z wideo: Czego szukasz w Święta? | English for beginners, które znalazło się również w europejskim podsumowaniu, Legendy Polskie. Film TWARDOWSKY 2.0. Allegro oraz Legendy Polskie. Film Operacja Bazyliszek. Allegro. Na listę trafiła także kolejna część sagi o polskich legendach, czyli Legendy Polskie. Film Jaga. Allegro, plasując się na piątej pozycji.